TEST: Dacia Jogger – LPG sa jednoducho oplatí
Prednedávnom sa mi do rúk dostal jeden z najnovších modelov rumunského výrobcu áut Dacia, a to model, ktorý môžete dostať aj v 7-miestnej verzii – Dacia Jogger. Po týždni užívania som objavil veľa výhod, ale aj niekoľko nevýhod, ktoré ponúka. Ktoré to sú?
Prvý dojem
Dizajn nových modelov Dacia sa v poslednej doby výrazne zlepšil a nové modely nabrali moderné textúry, ktoré možno pozorovať aj na Joggeri. Vpredu nájdeme peknú čiernu mriežku s lesklými prvkami a LED svetlometmi, avšak svetlá do diaľky sú obyčajné halogény. Zboku je už na prvý pohľad vidieť, že Jogger je vcelku dlhý, konkrétne 4 547 mm a pri výbere parkovacieho miesta to pocítite. Našťastie má Jogger cúvaciu kameru, ktorá vám parkovanie zjednoduší. Na streche nájdete modulárne strešné lišty a za príplatok 75,90 € môžete namiesto obyčajnej antény dostať modernú a kompaktnú Shark anténu. Smerom dozadu sa nám auto zvyšuje a prichádzame do oblasti kufra, na ktorom sú nalepené písmenká značky Dacia a modelu Jogger. Pozorné oko však určite zaujmú zadné svetlá, ktoré sa nenápadne podobajú na svetlá Volva XC90. Náš Jogger bol obutý do 16-palcových diskov z ľahkých zliatin a príjemne prekvapil aj svetlou výškou až 200 mm. Takže aj keď pôjdete na chatu alebo po poľnej ceste tak sa nemusíte obávať, že poškodíte podvozok.
Jednoduchý interiér
Vo vnútri Dacie Jogger prevládali plasty a látkové poťahy. Začnem rovno vpredu a vecou, ktorá nie je veľmi zvyčajná a udrie do očí. Časť palubovej dosky je potiahnutá namiesto klasického obkladu látkou s čiernobielou štruktúrou, ktorá prechádza ešte aj na opierky rúk v prvom rade a pridáva na útulnosti v kabíne. Ako ďalší určite zaujme displej, ktorý ponúka základné funkcie a po pripojení telefónu aj funkciu Android Auto alebo Apple CarPlay. Tiež sa tu nachádza cúvacia kamera, ktorá je pri statnej dĺžke vozidla viac než potrebná. Priamo pod displejom sa nachádzali aj ovládače pre vyhrievanie sedačiek, prepínač ECO-jazdy, vypínač štart-stop systému a tiež ovládače klimatizácie. A nechýbali ani 2 zásuvky pre kábel na telefón a 12 V zástrčka.
Palubný počítač poskytuje základné informácie o spotrebe a dojazde, či už na benzín alebo LPG, či je potreba nahustiť pneumatiky alebo či mám zapnutý obmedzovač alebo tempomat. Volant bol však veľmi príjemný, potiahnutý v koži, a tlačidlá na ňom jednoduché, takže si človek veľmi rýchlo zvykol. Akurát mi vadil ovládač infotainmentu, ktorý sa nachádzal vpravo dolu pod volantom a bolo ťažšie sa k nemu počas jazdy dostať.
Sedačky a priestranný batožinový priestor
Predné sedačky boli dostatočne pohodlné no pri dlhšej jazde by si zaslúžili ešte väčší komfort. Ich výšková polohovateľnosť bola nadštandardná – mohol som sedieť úplne nízko, ale aj extrémne vysoko, až sa mi hlava dotýkala pomaly strechy. Ešte musím vypichnúť lakťovú opierku, ktorá bola pomerne krátka a tým pádom nie zrovna pohodlná. Zadný rad sedačiek bol vyvýšený a poskytoval hojnosť priestoru hlavne na nohy, ktoré si môžete pohodlne zasunúť pod predné sedadlá. Avšak dlhšiu cestu by som vzadu nechcel absolvovať, sedadlá boli nadstavené v príliš vzpriamenom uhle a ich náklon nešiel zmeniť, po chvíli by to teda chrbát určite cítil. Vzadu však môžeme nájsť aj druhú 12 V zástrčku.
Kufor ponúka obrovský priestor – pri nesklopených sedačkách je to 842 l a pri sklopených zadných sedačkách až 1 819 l. K tomu všetkému je maximálna výška batožinového priestoru od podlahy po strop až 93,1 cm, takže sem nie je problém vmestiť aj invalidný vozík postojačky. Podlaha nie je úplne rovná, vzadu pri sedačkách, sa nachádza schod a tiež tu chýba dvojité dno kvôli plynovej nádrži.
Jazda
Podvozok bol pohodlný a jazda na väčších nerovnostiach bola v poriadku. No pri športovej jazde bolo cítiť odlahčenú zadnú nápravu a mierne poskakovanie pri prázdnom batožinovom priestore. Je však jasné, že si nikto Jogger nekúpi, aby rýchlo jazdil v zákrutách. Spojka v Dacii Jogger zaberala celkom neskoro a treba si na to zvyknúť. Manuálna prevodovka má 6 stupňov a pri preradení bolo vhodnejšie motor držať vo vyšších otáčkach, aby bol výkon stále k dispozícii. Poďme ešte na diaľnicu. S dosiahnutím 130 km/h nebol žiaden problém, ten bol práve s hlukom. V Joggeri bolo pri tejto rýchlosti o niečo hlučnejšie a rozhovor medzi cestujúcimi bol tým pádom trochu sťažený. Tu však treba vypichnúť, že na diaľnici pomáhalo a zvyšovalo bezpečnosť funkcia sledovania mŕtveho uhla.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Peugeot e-Expert Furgon – elektrický užitkáč ako sa patrí!
Neuveriteľný dojazd, režim ECO a LPG
Rozdiel medzi režimom Normal a režimom ECO je badateľný hneď pri prvom šliapnutí na plyn. Pri režime ECO je odozva plynu oveľa pomalšia ako v Normal, no v meste mi to vôbec nevadilo. 1-litrový motor s 3 valcami a výkonom 90 koní aj tak stačil. Zaujímavé je, že sa v ňom jazdilo o niečo pohodlnejšie ako v bežnom režime, mal menšiu tendenciu k šklbaniu pri uvoľňovaní spojky. No a čo je hlavný zámer tohto režimu – obmedzenie spotreby – čo sa aj podarilo. Spotreba sa bežne pohybovala okolo 7 litrov na 100 km (pri agresívnejšej jazde), avšak po zapnutí režimu ECO sa dokázala znížiť o 1 liter. Keď však prepnete tlačidlom naľavo od volantu z benzínu na LPG tak spotreba vyskočí na niečo okolo 7,5 až 8,2 l/100 km a maximálny výkon sa zvýši na 100 koní.
Pozrime sa však na dojazd, ktorý Dacia Jogger ponúka. Nádrž na benzín má 50 litrov, na 100 km potrebujeme pri ekologickej jazde 6 litrov. Na benzín vieme teda prejsť až 835 km. Nádrž na LPG má 40 litrov a na 100 km potrebujeme cca. 7,7 litra. Na LPG prejdeme teda ešte okolo 520 km. Ak tieto dve hodnoty spočítame tak nám vyjde, že prejdeme neuveriteľných 1 355 km. To je vzdialenosť medzi Bratislavou a Rímom, k tomu by nám ešte ostal dojazd 150 km. Táto skutočnosť ma pri Joggeri priam ohúrila.
Oplatí sa?
Dacia Jogger ma príjemne prekvapila gigantickým dojazdom a vysokou využiteľnosťou. Atraktívne nízka cena si však vypýtala svoju daň za jazdné vlastnosti, ktoré sú síce na bežné vozenie dostačujúce, no vidíme tu potenciál na zlepšenie. Pri výbere auta to bude teda nakoniec na zákazníkovi, či dá prednosť nízkej cene, praktickosti a priam brutálnemu dojazdu alebo preferuje väčšie pohodlie a pôžitok z jazdy za ktoré však priplatí.
Dacia Jogger | Seat Alhambra | Peogeot 5008 | |
Motor/palivo | Tce 100 ECO-G/benzín a LPG | 1,4 TSI | 2,0 Blue HDi / nafta |
Zdvihový objem (m3) | 999 | 1 395 | 1 997 |
Počet valcov | 3 | 4 | 4 |
Max. výkon motora (k/kW) | 100/74 | 150/110 | 130/177 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 170 | 250 | 400 |
Prevodovka | manuálna 6-st. | manuálna 6-st. | automatická 8-st. |
Spotreba výrobca/test (l) | 6,0-6,1 (LPG 7,7-7,8)/6,0-7,0 (LPG 7,5-8,2) | 7,6-8,6 | 6,0/7,0 |
Hmotnosť (kg) | 1 298-1 337 | 1 727 | 1 682 |
Max. objem kufru (l) | 1 819 | 2 430 | 952 |
Max. rýchlosť (km/h) | 172 (175 LPG) | 200 | 215 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,5 (12,3 LPG) | 10,7 | 9,2 |
Cena od/test (€) | 15 650/17 550 | 34 660 | 43 390/46 590 |