TEST: Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110 – veľa muziky za málo peňazí
Dacia je zľudovená značka opradená mnohými predsudkami. Jeden by si do nej už len z presvedčenia nesadol, druhý ju však, naopak, z princípu vyhľadáva pre jej prijateľný pomer ceny a kvality. Vyvráti nová Dacia Sandero Stepway so zaujímavým „poľovníckym“ dizajnom a novým, výkonnejším motorom s priamym vstrekovaním tieto predsudky?
Moderný dizajn
Sandero Stepway prešlo v lete 2022 jemným faceliftom, pričom najmarkantnejšie zmeny vidno na embléme značky, ktorý je znázornený nezvyčajným, ale originálnym bielym nápisom DC namiesto pôvodného odznaku. Kaki farba „Dusty“, ktorú sme mali k dispozícii, tomuto autu veľmi pristane a umocňuje ambície vziať toto auto aj do jemného terénu alebo na rybačku. Prípadná špina alebo blato na vozidle toľko neprekáža a majiteľ nie je motivovaný auto tak často umývať.
Celkovo dizajn Sandera neurazí, a vďaka LED svetlometom so šípovou grafikou pôsobí stále moderne. V kombinácii s diskami z ľahkých zliatin vzhľadu vozidla nie je čo vytknúť. Tradičné modulárne strešné lišty, nastaviteľné na pozdĺžny aj priečny smer, auto opticky zväčšujú a vzbudzujú dojem crossoveru. Výfuk spaľovacieho motora vzadu nenájdete, nachádza sa zospodu karosérie približne pod B-stĺpikom.
Skromný, ale funkčný interiér
Po nastúpení do vozidla je ihneď cítiť, že sme si sadli do cenovo dostupnejšej sestry Renaultu. Použitá je tu, rovnako ako napríklad v modeli Jogger, kombinácia lacnejších materiálov ako tvrdý plast a látka, no ich spracovanie je kvalitné. Látka na prístrojovej doske navodzuje pocit útulnosti a tepla.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Dacia Jogger – LPG sa jednoducho oplatí
Sedadlá sú jednoduché, bez bočného vedenia, a hlavové opierky jemne pripomínajú dlhoročný typický dizajn hlavových opierok Volvo. Nastavenie sklonu sedadiel je pomocou jednej páky, čo môže šetriť čas v prípade častej výmeny šoférov, avšak v niektorých konkrétnych pozíciách sedadla v doprednom smere je páka horšie dostupná kvôli B-stĺpiku, a za jazdy by bolo nastavovanie sklonu sedadiel zložité priam riskantné. Predné sedadlá sú však vybavené vyhrievaním, ktoré v kombinácii s látkovým poťahom nastúpi okamžite.
Na prístrojovej doske si ako prvé všimneme bacuľatý volant potiahnutý umelou kožou s bielym nápisom DACIA na airbagu, vedľa neho sa nápadne vyníma farebný dotykový 8″ displej MMI spolu s jednoduchým odpruženým odnímateľným držiakom na smartfón a priľahlým USB-A portom s podporou Android Auto a Apple CarPlay. Prítomnosť držiaku na mobil hodnotím veľmi pozitívne, avšak založiť doň mobil je priam umenie, a zastrčiť kábel do USB portu je taktiež zložité pre úzku štrbinu medzi volantom a displejom.
Ovládanie jednozónovej automatickej klimatizácie je veľmi jednoduché a intuitívne. Páčilo sa mi, že aj v automatickom režime displej stále ukazuje, do ktorej oblasti vozidla a ako silno aktuálne ženie vzduch. Čomu som však na chuť neprišiel je tlačidlo A/C, ktorého červená kontrolka svieti len vtedy, keď je kompresor reálne zopnutý, a nie podľa toho, či chcem vo všeobecnosti povoliť alebo nepovoliť umelé dochladzovanie a vysúšanie vzduchu za pomoci A/C.
Početné asistenčné systémy
Veľkú radosť som mal z množstva asistenčných a bezpečnostných systémov. Dnes už samozrejmosťou je automatická núdzová brzda, nechýba ani sledovanie mŕtvych uhlov (avšak za príplatok), veľmi dobre fungoval aj dažďový senzor, hoci mu chýba možnosť jednorazového zotretia, nakoľko použitie dažďového senzora je jedna z pozícií cyklovača stieračov. Ak si teda chcem dodatočne zotrieť okno, musím ho vypnúť prestavením páčky na opačnú pozíciu (nahor), a potom ísť zasa naspäť nadol. Rovnako, ako sme na to zvyknutí u nemeckého koncernu.
Na volante vľavo sa nachádza tempomat alebo obmedzovač rýchlosti, s ktorým sa vodič naučí pracovať ihneď a oba fungujú na jednotku.
Pozitívne hodnotím aj parkovacie senzory, vzadu za príplatok navyše doplnené o kameru. Tá svojím rozlíšením a kvalitou obrazu nepatrí medzi najmodernejšie, ale úplne postačuje. Žiaľ, ako som mal možnosť vyskúšať aj u iných značiek, aj tu si treba hlasitosť pípania (respektíve stlmenie audia počas pípania) pred prvou jazdou najprv nastaviť, aby človek nechtiac neotestoval rovno aj pevnosť nárazníkov.
Na čom sa šetrilo
Aj napriek bohatej výbave asistenčných systémov je Sandero Stepway stále relatívne lacné vozidlo. Poďme sa pozrieť, na čom konkrétne si dostupnejšia cena vypýtala svoju daň.
Osvetlenie interiéru. Je zabezpečené iba klasickou sulfitkou nachádzajúcou sa pri manuálne stmaviteľnom spätnom zrkadle. Žiadne osvetlenie pre zadné sedadlá, žiadna kozmetická lampička pre spolujazdkyne, žiadne osvetlenie odkladacej priehradky.
Multimédialne rozhranie. Hoci je intuitívne a reaguje rýchlo, z času na čas natrafíte na nejaký ten preklep alebo nezmyselný preklad do slovenčiny. Počúvanie audiosystému pri vypnutom motore je možné len na krátky čas, potom sa vypne a nie je možné ho spustiť ani pri zapaľovaní v pozícii „rádio“. Avšak aj na samotnom zvuku sa šetrilo, audio sa aj po nastavení hĺbok na maximum tvári, že tam basové reproduktory ani nie sú. Kvalitu reprodukcie, navyše keďže sa jedná o príplatkovú výbavu, žiaľ hodnotím ako tragickú. Čo ma ešte vyrušovalo je fakt, že po naštartovaní auta mi prehrávanie audia cez Bluetooth nepokračovalo automaticky.
Sandero Stepway má vo voliteľnej výbave „Media NAV“ aj navigáciu, avšak tá je skôr lacnejšieho jednoduchého vzhľadu, a aj kvalita slovenských hovorených inštrukcií je zastaralá. Použitie navigácie je však vďaka sériovo zahrnutej možnosti zrkadlenia displeja smartfónu myslené skôr ako núdzové.
Batožinový priestor s dvojitým dnom a objemom 328 (resp. 410) litrov je síce priestranný, zaskočila ma však nechránená nakladacia hrana v laku, čo môže viesť pri častom nakladaní ťažkých predmetov k poškodeniu laku a korózii. Dacia však ponúka možnosť dokúpiť si ochranu tejto hrany ako doplnkové dizajnové príslušenstvo. Opierky zadných sedadiel sú sklopné v pomere 1/3 a 2/3.
Poďme sa previezť
Ako prvé si pri priblížení k autu všimneme bezkľúčové odomykanie a štartovanie vďaka hands-free karte. Tento systém je veľmi návykový, rýchlo sa naň zvyká. Zamykanie je opäť rovnakým spôsobom, stačí sa od vozidla na pár krokov vzdialiť a samo sa zamkne, čo potvrdí decentným zatrúbením. Niekedy však priveľmi citlivo, stačilo si presadnúť spoza volantu na miesto spolujazdca, a auto už vytrubovalo. Dá sa to však našťastie nastaviť.
Po štarte motora sa ozve preplňovaný benzínový jednoliter s výkonom 81 kilowattov (110 koní), ktorý má svoj typický trojvalcový ráz. Prekvapením pre mňa bol, aj napriek malému zdvihovému objemu, jeho krútiaci moment 200 Nm, a rozbeh je možný aj bez plynu len na voľnobehu vďaka zotrvačníku. Keď už hovoríme o zotrvačnosti, tá je pri tomto motore priam obrovská, a pri preraďovaní 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je buď potrebné dlho čakať, kým otáčky klesnú na úroveň ďalšieho zaradeného prevodu, alebo si to (doslova) odskáče spojka spolu s nepríjemným trhnutím celého vozidla.
Motor má výborný ťah, vozidlo s prevádzkovou hmotnosťou 1181 kilogramov vie na 100 km/h rozkotúľať za približne 10 sekúnd a ručička rýchlomera sa ustáli na papierových 183 km/h. Kombinovaná spotreba počas testu sa nám ustálila na hodnote 6,4 l/100 km, čo je viac ako výrobcom udávaných 5,5 l/100 km, ale stále relatívne dobrá hodnota, nakoľko asi 60 % z testu bola jazda v mestskej premávke.
Riadenie je síce presné, ale mäkké, ladené na mestskú prevádzku. Ako vynikajúci hodnotím asistent rozjazdu do kopca, teda pri zatlačení brzdy a spojky si brzdy zapamätajú tlak, a uvoľnia ho až pri rozjazde. Ten však musí byť realizovaný čo najskôr, inak sa auto odbrzdí a pokojne si cúvne. Podvozok je ladený do pohodlna, a hravo si poradí s výtlkmi ba aj vyššími obrubníkmi.
Pri jazde vyššími rýchlosťami ma však už rušilo viacero vecí. Po prvé mi chýbala spätná väzba od volantu, teda pri prejazde zákrutami vo vyšších rýchlostiach som necítil, koľko si môžem dovoliť. Po druhé pri jazde nad 120 kilometrov za hodinu začína byť auto aj vďaka vetru neisté, a navyše vnútri kabíny začne byť počuť silný aerodynamický šum znemožňujúci nielen počúvanie hudby, ale aj normálny rozhovor medzi pasažiermi. Po výlete z Bratislavy na Myjavu a späť som prišiel unavený a ohučaný.
Zhrnutie
Dacia Sandero Stepway vo výbave Expression so svojou cenovkou od 14 900 € ponúka množstvo dobrej výbavy a stáva sa tak ideálnou voľbou pre mestské vozidlo na každodenné dochádzanie do práce, a víkendové výlety na rybačku. Ako vozidlo na dlhšie, diaľničné trasy by som ho nevolil kvôli nedostatočnému odhlučneniu, nie dvakrát najkomfortnejším sedadlám a aj kvôli už pomerne vysokej reálnej diaľničnej spotrebe na tak malé a ľahké vozidlo. Celkovo však môžem zhodnotiť, že rozhodnutie ľudí kúpiť si Daciu dokážem po mojom týždňovom testovaní pochopiť, a viem si predstaviť, že Dacia im bude slúžiť verne a spoľahlivo, nakoľko na jej kvalitu dohliada skúsený koncern Renault.
Technické údaje a konkurencia
DACIA Sandero Stepway Expression TCe 110 | CITROËN C3 C-SERIES PureTech 110 S&S | FIAT Panda Cross | |
Motor/palivo | Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 12V | Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 12V | Prirodzene plnený zážihový mild hybrid s priamym vstrekom, 12V |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 999/3 | 1 199/3 | 999/3 |
Výkon motora (kW/k) | 81/110 pri 5 000-5 250 ot. | 81/110 pri 5 500 ot. | 81/70 pri 6 000 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 pri 2 900-3 500 ot. | 205 pri 1 750 ot. | 92 pri 3 500 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,4/5,5 (WLTP) | -/5,7 (WLTP) | -/4,9 (WLTP) |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 181 | 1 194 | 1 055 |
Objem batožinového priestoru (l) | 410/1 108 | 300/922 | 225/neudané |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 183 | 198 | 155 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,0 | 9,4 | 14,7 |
Cena verzie od/test (€) | 14 900/16 900 | 14 690/- | 16 330/- |