VW Arteon R-Line 2019 [veľký užívateľský dlhodobý test]
Hľadáte limuzínu, ktorá je dizajnérskym kúskom a zároveň neuberá na praktickosti? Arteon dokáže oboje.
Dizajn vs. priestor
Dizajn Arteonu si zaslúži samostaný odstavec. Už samotný názov Art-eon (z angličtiny: umenie) prezrádza, že sa jedná o špeciálne vozidlo. Arteon vyhralo niekoľko ocenení za najkrajšie auto roka. Padajúca strecha, bezrámové dvere a až 20-palcové disky Rosario v matnej grafitovej farbe s rozmerom 245/35 podľa môjho názoru maximalizujú výzor športovej elegancie. Prednú masku charakterizujú chrómové lišty, ktoré prechádzajú až do svetiel. Špecifická je aj predná kapota, ktorá zasahuje až do blatníkov. Našťastie dizajnový look neuberá na priestore vo vnútri vozidla. S dĺžkou 4,8 metra ho môžme prirovnať k Passatu Kombi. Tým pádom ponúka nadmieru miesta. Príjemnú atmosféru dotvára ambientné svietenie v dverových obkladoch. Škoda, že sú na výber iba tri farby (modrá, biela a žltá).
Motor a spotreba
Do Arteonu si je možné zvoliť benzínové alebo dieslové 4-valce. Testovaný model má 2.0 TDI s výkonom 140 kW (190 koní) a 400 Nm, ktorý celkovú váhu vozidla 1,6 tony zvláda tak akurát. Nestratíte sa ani na nemeckej dialnici kde sa ručička na tachometri zastaví pri 240 km/h. Z 0 na 100 km/h zrýchli za slušných 8 sekúnd. Kombinovane si Arteon vypýta priemerných 6 litrov na 100 km a tak poteší tvoju peňaženku. Moja dlhodobá spotreba za 8 mesiacov bola na úrovni 7,3 litra a rád jazdím svižne. Komu sa máli, je tu na výber aj 240 koňový diesel alebo 272 koňový benzín.
Jazda
Na začiatok treba povedať, že Arteon je limuzína s dlhým rázvorom (o 5 cm dlhší rázvor ako Passat), ktorá ponúka veľký komfort a priestor na nohy pre všetkých cestujúcich. Aj napriek dĺžke vozidla sa môžeš na zákrutách vyblázniť a to vďaka adaptívnemu podvozku, ktorý sa dá nastaviť podľa potreby. Celkovo je podvozok dobre vyladený a pri rýchlejšej jazde zbytočne neznervóznie. Stabilizačný systém ESC sa deaktivovať nedá, ale aspoň je dobre nastavený. Popravde som očakával väčšiu nedotáčavosť, ale zostal som príjemne prekvapený. Môže za to zrejme elektronická uzávierka diferenciálu XDS, ktorá pribrzďuje vnútorné predné koleso aby neprešmykovalo, a tým pádom redukovala nedotáčavosť. Prevodový pomer progresívneho riadenia taktiež zvyšuje jazdnú dynamiku a naopak pri parkovaní znižuje počet otočení volantu.
Radšej Arteon ako Passat?
Cena
Cenníková cena testovaného modelu je 71 000 eur, pričom v interiéri sa od Passatu takmer neodlišuje. Taktiež neponúka 6-valcové motory. Kto je konkurentom? Ako prvé mi napadlo, že osobne by som si za tú cenu zaobstaral BMW 530d. BMW 4 Gran Coupé je o 20 cm kratšie ako Arteon, takže sa ho nedá porovnať s priestorom vo vnútri. Arteon radšej ako Passat? Rozhodne áno. Dizajn sa nedá ani zďaleka porovnať a Arteon je priestrannejší. Cenovo sa hýbe Arteon o 5 000 eur viac ako Passat.
Asistenčné systémy ako vo vyšších triedach
Adaptívny tempomat s udržiavaním v pruhu funguje čiastočne dobre. Novinkou je doplňujúca funkcia, ktorá na základe údajov z navigačného systému predvída zákruty, a tak automaticky zníži nastavenú rýchlosť na tempomate. Okrem toho rozpoznáva značky rýchlosti, a tak sa bez zásahu rýchlosť na tempomate zníži a potom opäť zvýši. Asistent diaľkových svetiel je síce príjemná vychytávka, žial v Arteone nefunguje až tak dobre ako napríklad v Touaregu. Často sa stávalo, že mi protidúce vozidlá blikali, že ich oslňujem. Zaujímavé je, že LED svetlomety osvetlujú zákrutu ešte predtým ako začneš otáčať volantom. Sú tiež prepojené s navigáciou podobne ako tempomat.
LED svetlomety osvetlujú zákrutu ešte predtým ako začneš otáčať volantom
Plné ruky nákupných tašiek? Stačí mať kľúč vo vrecku a pomocou mávnutia nohou pod kufrom sa otvorí kufor automaticky a taktiež sám zavrie. Už nikdy viac pokladanie nákupu na zem. Núdzové brzdenie City Brake s rozpoznávaním chodcov je súčasťou sériovej výbavy. Pri vystúpení chodca na vozovku ťa upozorní akusticky či opticky a taktiež sa prichystá na núdzové brzdenie. Arteon vie sám zaparkovať pomocou funkcie Park Assist. Osobne sa mi páčilo, že pri cúvaní systém kontroluje ako ďaleko si od prekážky a tesne pred kolíziou sám zabrzdí. Čo pokladám za veľký fail je Head-up displej, ktorý sa premieta na vyklápaciu sklenenú plochu. Funkčnosť je ok, ale pripomína to lacnejšie značky a nie stredne-vyššiu triedu. Infotaiment sa dá ovládať gestami, avšak využiť sa ho dá akurát tak na prepnutie skladby.
Osobné hodnotenie
Arteon zamiešal karty v stredne-vyššej triede so svojim elegantným exteriérom, komfortným a dynamickým podvozkom a veľkým priestorom. Myslím si, že interiér by sa mohol viac odlišovať od Passatu a taktiež cena testovaného modelu 71 000 eur je privysoká. Tým pádom solventnejší zákazníci siahnu po prémiovejších vozidlách ako napr. Mercedes-Benz alebo BMW.
Postrehy po 8 mesiacoch a 30 000 km?
+ Dizajn: Arteon má pekné línie a zároveň je praktický.
+ Jazda: Elektronický diferenciál šikovne redukoval nedotáčovosť.
+ Priestor: Zadný pasažieri majú veľmi veľa miesta vzadu.
– Lane Asist: Často držal vozidlo pri stredovej čiare a bolo cítiť mierne pingpongovanie zo strany na stranu.
– Infotainment: Apple CarPlay je dostupný iba cez kábel, funkcia ovládanie pomocou gestami ponúka iba jednu funkciu a to prepínanie skladby. Dosť často som pri pohnutí ruky počas jazdy omylom prepol skladbu. Arteon ponúka iba 3 rôzne farby ambientného osvetlenia.
– Predné svetlomety: Nevyrezávajú správne protiidúce vozidlá a osvetľujú ich.
– Prevodovka: Nastavená je tak aby mala čo najnižšiu spotrebu/emisie a nie je zameraná na radosť z jazdy. Buď podtáča alebo moc vyskočia otáčky hore. S týmto súvisí aj pomalá reakcia plynu.
– Inteligentný tempomat: Upravuje rýchlosť na základe dopravných značiek alebo zákrut. Problém je, že zbrdzí na presne 90 km/h, ale väčšina áut ide okolo 96 km/h (tachometrových km/h) takže spomaľujem premávku.
– Cena: 71 000 eur za Volkswagen je naozaj veľa.
➡️ NEPREHLIADNITE: DLHODOBÝ TEST Volkswagen Touareg
Text: Martin Matušek
Foto: Anton Majerský