DLHODOBÝ TEST: VW Touareg R-Line – vlajková loď
Na Touaregu sme najazdili vyše 30 000 km a prinášame postrehy z 8 mesačného testovania. Touarega sme dôkladne preverili a zobrali ho aj do offroad parku. Tým, že sme Touareg už dvakrát testovali, raz v nižšej výbave a druhý raz vo vyššej výbave, v tomto teste sa zameriam skôr na tie veci, na ktoré som si počas 8 mesiacov nevedel zvyknúť a taktiež v čom treba Touareg z môjho pohľadu pochváliť.
Black Paket
Na Touareg sa neviem vynadívať hlavne spredu. Predný R-Line nárazník so športovejším vzhľadom a v šedo-čiernom vyhotovení ma skutočne dostal. Ak Touareg, tak určite v Black Pakete, totiž práve predná maska chladiča a dekoračné lišty nie sú v chróme, ale v čiernej lesklej farbe. Pôsobí na mňa dravo, temno a elegantne. Ak ho v danej konfigurácii zbadáte v spätnom zrkadle, urýchlene sa preraďujete do vedľajšieho pruhu.
Príplatkové matrixové LED svetlomety sú jednoducho „must have“ a ich 128 LED-iek osvetľujú veľkú vzdialenosť. Najlepšie je, že sa dokážu jednotlivo vypínať, aby neosvetlovali ostatných vodičov v premávke. Avšak na diaľnici sa stáva, že vodiči oprotiidúcich kamiónov ma upozornia, že ich predsa osvetľujem. Dynamické smerovky sú umiestnené nielen v zadných, ale aj predných svetlometoch.
Pojazdná obývačka
Druhý obľúbený pohľad je zvnútra vozidla, obzvlášť keď sa začne stmievať. Dve nadmerne veľké obrazovky spolu s ambientným osvetlením (30 farieb) vytvárajú príjemnú atmosféru a cítiť, kam tých vyše 100 000 eur išlo. Vôňa v interiéri je v luxusnom segmente dosť podstatná a Touareg v danej konfigurácii vonia po kvalitnej koži. Kožu vidíte nielen na R-Line sedadlách, ale aj na prístrojovej doske, ktorá je vyzdobená prešívaním. Dokonca volič prevodovky má koženú plochu, na ktorú si môžete položiť ruku. Sedadlá boli vyhrievané, ako aj ventilované.
Volant by si však zaslúžil refresh, jeho dizajn mi príde už trochu zastaraný. To sa časom zmení, lebo nedávno predstavený Touareg R už prichádza s novým volantom a nasledovať ho budú i ostatné verzie. Testovaný model nemal funkciu pritiahnutia dverí a dvere treba naozaj silou zavrieť. Je to otázka zvyku, ale takmer každý nový človek po prvýkrat nedovrel poriadne dvere.
Hltač kilometrov
Často jazdím dlhé vzdialenosti, cca 600 km a prechádzam po rozbitej českej panelovej diaľnici. Musím uznať, že vzduchový podvozok v Touaregu je fakt dobrý. Volím režim komfort, spúšťam adaptívny tempomat s funkciou udržiavania v pruhu a cesta ubieha ako voda. Vo vyšších rýchlostiach cítiť stabilitu, a to aj vďaka natáčaniu zadných kolies. V meste je zase obratnejšie. Celkovo je komfort porovnateľný s konkurentmi prémiovejších značiek. Ak ste z tých ľudí, čo používajú funkciu start stop, tak oceníte, že sa motor automaticky naštartuje, keď asistenčné systémy identifikujú, že sa vozidlo pred vami pohlo. Za zmienku stojí head up displej, ktorý doteraz nebol dostupný v Touaregu a tiež nočné videnie pomocou ktorého Touareg identifikuje buď ľudí alebo zver a okamžite vás na ne upozorní ešte predtým, ako sú viditeľní voľným okom.
Zrýchľuje ako i30 N Performance
O dynamiku sa stará výkonný a zároveň úsporný dieslový 6-valec s výkonom 286 koní a 600 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje ako športový Hyundai i30 N (6,1 s) a po nemeckých diaľniciach brázdite 200 km/h akoby ste išli na iných vozidlách 130 km/h. Je dobre odhľučnené a zvýšený hluk pociťujete až keď presiahne ručička 200 km/h. Za 8 mesiacov som dosiahol dlhodobú spotrebu 9,1 litra a jazdím prevažne dynamicky, čo je výborný údaj. Odskúšal som úspornú jazdu na okreskách a dosiahol som takmer rovných 6 litrov na 100 km, čo je na vyše dvojtonové SUV v plnej výbave úžasný údaj. Nižšia výkonnostná verzia s 231 koňmi a 500 Nm v podstate stačí na vozenie. Od 100 km/h už potom samozrejme cítiť rozdiel.
Športová jazda
Zaujímavosťou je, že pri jazde vás vozidlo upozorňuje na rýchlostné obmedzenie pomocou krátkej a jemnej vibrácie plynového pedálu. Vtedy stačí pustiť pedál a do obce (alebo pri inom rýchlostnom obmedzení) už len doplachtíte. To nielen znižuje spotrebu, ale aj zvyšuje bezpečnosť. Ak plánujete naozaj športovú jazdu nezabudnite si priplatiť za aktívne stabilizátory, ktoré redukujú náklony karosérie a zlepšujú stabilitu vozidla v zákrutách. Touareg je vyladený na komfortnú jazdu. Pri skutočne veľmi športovej jazde sa Touareg správa prevažne neutrálne, až nedotáčavo, zato napr. s Cayennom môžete zo zákruty vychádzať v pretáčavom šmyku.
Je to pravý offroader ako predošlé generácie?
Kto ma pozná vie, že som niekoľko rokov pôsobil ako inštruktor v offroad parku a prevažne som jazdil na Touaregu druhej generácie v extrémnych podmienkach. Aj napriek tomu, že cieľové vlastnosti modelu sa časom vyvíjajú a menia od generácie na generáciu, nový Touareg tretej generácie si čiastočne ponecháva offroadové vlastnosti. A to permanentný pohon všetkých kolies 4Motion, zjazdový asistent, pneumatické pruženie, vďaka ktorému sa podvozok zdvihne o 26 cm a brodivosť na úrovni 55 cm.
Oproti predošlej generácii už síce nenájdete redukčný stupeň či mechanické uzávierky, ale na druhej strane, kto pôjde s Touaregom do extrémneho terénu? Aj bez týchto vychytávok budete schopní prejsť veľmi náročný terén vďaka inteligentným elektronickým systémom. Kto to, ale s offroadom myslí vážne, tak si môže priplatiť offroad paket, ktorý obsahuje navyše dva jazdné režimy, štrk a piesok, ochranu nádrže, chladiča, akumulátora a pevnejší ochranný kryt spodku vozidla. Okrem toho je nádrž zväčšená na 90 l a v neposlednom rade potrebujete hlavne offroadové pneumatiky. Všimnite si na fotkách, aký náročný terén som prešiel a to na nízkoprofilových cestných pneumatikách a bez offroad paketu.
Pomalšia odozva plynového pedálu
Pôvodne som si myslel, že to je len otázkou času a na pomalšiu reakciu plynového pedálu si jednoducho zvyknem. Opak je pravdou. Najčastejšie to pociťujem, keď prechádzam cez križovatku a potrebujem sa rýchlo zaradiť. Vtedy sa ráta každá sekunda, avšak kým začne vozidlo zrýchlovať, už to často býva neskoro. Táto pomalšia odozva plynového pedálu je taktiež známa u koncernových bratov, napr. Audi, ale tento problém majú aj iné automobilky. Najjednoduchší spôsob ako zrýchliť reakciu plynového pedálu je nainštalovanie elektronického zariadenia tzv. Pedal Box, ktorý zmení mapu a odstráni oneskorenie pri stlačení plynu. Ak niekto potrebuje skutočne dynamicky zrýchliť, stále tu je možnosť zrýchliť pomocou launch control a to súčasným stlačením brzdového a plynového pedálu a následným uvoľnením brzdového pedálu. 8-stupňová prevodovka je dobrá, nie je však tak dobre vyladená ako u BMW alebo Mercedes. Buď silno podtáča, alebo nechá motor až príliš v otáčkach. Pri športovej jazde som radšej používal pádla na volante.
Apple Car Play stále iba cez kábel
Apple Car Play sa dá pripojiť iba cez kábel, čo je na tak nové a luxusné vozidlo trochu zastaralé. Ak používam pripojenie cez Bluetooth, tak sa mi občas stáva, že Spotify neprehráva a musím vypnúť a zapnúť Bluetooth. Vie to byť otravné, takisto ako niekedy spomalená reakcia zapnutia cúvacej kamery pri zaradení spiatočky, ktorá občas štrajkuje a nezapne sa okamžite.
Cez 100 000 eur za ľudové auto
Touareg začína od 52 000 eur s nižšou výkonnostnou verziou. Treba si však dávať pozor na cenu pri konfigurovaní. Príplatková výbava je často kombinovaná s ďalšou výbavou, čo môže konečnú cenu poriadne navýšiť. V tomto prípade sa jedná o testovaný model za 106 000 eur.
Pri tejto cene si už musí každý sám zvážiť, či ho Touareg presvedčil, alebo siahne po luxusnejších značkách. Treba však povedať, že Touareg prémiový je, nevidieť ho na každom rohu, takže zvýši vašu jedinečnosť a celkovo predstavuje zaujímavú alternatívu k „okukanej“ konkurencii.
Tabuľka s konkurentami len potvrdzuje fakt, že Touareg dokáže držať s konkurenciou prémiových značiek. Zaujímavosťou je, že Volvo XC90 malo v ponuke len 4-valce a ich maximálna rýchlosť dohahuje iba 180 km/h. Range Rover Sport S je drahý a vo verzii D250 zrýchľuje výrazne pomaľšie ako Touareg. Porsche Cayenne je v súčasnej generácii dostupné len s benzínovými motormi.
VW Touareg | BMW X5 30d | MB GLE 350d | Volvo XC90 | RR Sport S | Porsche Cayenne | |
Objem a počet valcov | 3.0 l 6-valec | 3.0 l 6-valec | 3.0 l 6-valec | 2.0 l 4-valec diesel mild hybrid | 3.0 l 6-valec diesel mild hybrid | 3.0 l 6-valec benzín |
Výkon a krútiaci moment | 210 kW (286 k) 600 Nm | 210 kW (286 k) 650 Nm | 200 kW (272 k) 600 Nm | 183 kW (249 k) 520 Nm | 183 kW (249 k) 600 Nm | 250 kW (340 k) 450 Nm |
Akcelerácia z 0‐100 km/h | 6,1 s | 6,1 s | 6,6 s | 7,6 s | 8,5 s | 5,9 s (Chrono Paket) |
Max. rýchlosť | 235 km/h | 235 km/h | 230 km/h | 180 km/h | 209 km/h | 245 km/h |
Prevodovka | 8 st. automat | 8 st. automat | 9 st. automat | 8. st. automat | 8. st. automat | 8. st. automat |
WLTP kombinovaná spotreba | 7,9 l | 7,5-8,6 l | 7,1-9,1 l | 6,4-7-5 | 8,3-9,7 | 9,1-9,2 |
Pohotovostná hmotnosť | 2070 kg | 2265 kg | 2235 kg | 2052 kg | 2278 kg | 2060 kg |
Pohon | všetky nápravy | všetky nápravy | všetky nápravy | všetky nápravy | všetky nápravy | všetky nápravy |
Základná cena od | 64 620 eur s DPH | 70 350 eur s DPH | 71 954 eur s DPH | 63 650 eur s DPH | 75 178 eur s DPH | 74 757 eur s DPH |
Foto: Michal Varga, Lukáš Kubica, Samuel Zaťko, Dominik Martanovič