Elektrický Mercedes-Benz EQB alebo radšej naftový variant?
Elektrické EQB alebo GLB so spaľovacím motorom spájajú viaceré svety do jedného. Ide o priestranné a vzdušné MPV spolu s prednosťami SUV modelov. Obidva modely majú vyššiu svetlú výšku, vyššiu stavbu karosérie, ale aj pohon oboch náprav a to všetko v rámci kompaktných rozmerov. V tomto teste sa pozrieme na ich rozličnosti v dizajne, ako aj pohone.
Rozdiel v dizajne
EQB a GLB zdieľajú rovnaké rozmery a rovnakú platformu. GLB vyzerá veľmi dobre so svojimi rovnými líniami, vysokou kapotou a výraznými bokmi. Je o niečo užšie ako GLC, ale dlhšie a vyššie, takže priestor v kabíne sa dá maximalizovať na umiestnenie ďalšieho radu sedadiel. Napriek kompaktným rozmerom má GLB bohatý vnútorný priestor.
EQB však rozpráva trochu iný príbeh. Nedostalo svoju vlastnú architektúru EV ako EQS, takže kompromisy prichádzajú pri umiestnení batérie do podlahy. Je vyššie posadená, čo uberá z priestoru na nohy v kabíne. Rozdielna je aj predná maska, ako aj zadná časť vozidla so spojenými svetlometmi.
➡️ NEPREHLIADNITE: Najúspornejšie SUV od Mercedesu?
Aký pohon dáva zmysel? Nafta alebo elektro?
Tieto dva pohony nemožno úplne priamo porovnať, lebo výkonnostne je EQB 350 niekde úplne inde (102 koní navyše oproti GLB 220d). Avšak ak zoberiem do úvahy, že sú to najvýkonnejšie varianty v rámci naftových a elektrických motorov, tak ich porovnať môžeme. Okrem toho je výkonnostne porovnateľná verzia EQB 300 4MATIC iba o 3 tisíc € lacnejšia oproti EQB 350 4MATIC.
Či dáva nafta alebo elektrika zmysel závisí od využitia vozidla. Preto je dôležité stanoviť si za akých podmienok má daný pohon zmysel.
Elektro pohon sa oplatí, ak:
- Máte kde nabíjať. Buď máte doma garáž, alebo máte garantovanú možnosť nabíjať v práci. Inak vás nabíjanie bude obťažovať.
- Jazdíte prioritne krátke trasy.
- Jazdíte raz za čas dlhšiu trasu do 400 km. Viac nie, lebo inak už musíte viac krát po ceste nabíjať a cestovanie sa výrazne predlžuje.
Naftový pohon sa oplatí, ak:
- Chcete jazdiť dlhé, ako aj krátke trasy bez obmedzení.
- Nechcete platiť vyššiu obstarávaciu cenu za EQB (+9 400 € za EQB 300 oproti GLB 220d).
Nabíjanie a dojazd na EQB 350 4MATIC?
66,5 kWh batéria zabezpečuje maximálny dojazd 412 km podľa normy WLTP. V mestských podmienkach viete samozrejme prejsť cez 300 km a na diaľnici pod 300 km. V meste sme dosiahli spotrebu 20 kWh a na diaľnici 30 kWh na 100 km. Čo sa týka nabíjania, tak rýchlosť 100 kW je na dnešné pomery už slabšia hodnota. Z 10 na 80 percent nabijete za 32 minút.
Finančná návratnosť
Ak sa na to pozeráte čisto z finančnej stránky, tak elektrický variant EQB má vyššiu obstarávaciu cenu o 9 400 eur oproti porovnateľnému čisto naftovému variantu. Pri prepočte návratnosti vychádzam z dnešných cien (júl 2024) nafty 1,50 € za liter a 0,10 € za 1 kWh elektriky (cenník ZSE pre domácnosti). A taktiež zoberiem do úvahy priemernú kombinovanú spotrebu (WLTP) 5,9 litra nafty a 19,7 kWh na 100 km.
Koľko má stojí cesta 100 km?
Nafta: 5,9 l na 100 km * 1,50 € = 8,85 € na 100 km
Elektrika: 19,7 kWh na 100 km * 0,10 € = 1,97 € na 100 km
Kedy nastane break-even-point?
140 000 km * 0,0885 € = 12 390 € náklady na tankovanie pri jazde na naftový pohon
140 000 km * 0,0197 € = 2 758 € náklady na nabíjanie pri jazde na elektrický pohon
To znamená, že až pri 140 000 km čisto elektrickej jazdy sa začnú misky preklápať a až vtedy sa finančne začína oplácať elektrický variant (Pri 140 000 km vzniká rozdiel 9 632 eur).
Tak teda EQB alebo GLB?
Pri kúpe GLB 220d ušetríte 10 tisíc eur pri porovnateľných dynamických hodnotách. Na druhú stránku treba povedať, že EQB ma novší a sviežejší dizajn s prepojenými svetlometmi. Nehovoriac o tichom elektrickom pohone s okamžitou reakciou na pedál akcelerátora a ihneď dostupného krútiaceho momentu.
Okrem toho treba pri EQB brať do úvahy nižšie servisné, ako aj prevádzkové náklady. Jazda na elektriku je stále násobne lacnejšia. Takže sa vám ten finančný rozdiel postupne s nájazdom zmenšuje. Otázne teda je, koľko plánujete prejazdiť. Keďže ide o praktické rodinné SUV, s ktorým určite plánujete aj dlhšie výlety, si osobne myslím, že naftový variant dáva väčší zmysel pre typického rodinného zákazníka. Nemusíte riešiť nabíjanie a vaše cestovanie bude prakticky neobmedzené.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz GLB 220d – všestranný unikát
Technická špecifikácia
Mercedes-Benz GLB 220d 4MATIC | EQB 350 4MATIC | BMW iX1 | |
Motor/palivo | 2.0 / nafta | 66,5 kWh batéria / elektro | 2.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 950 / 4 | – | 1 968 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 140 / 190 | 215 / 292 | 142 / 193 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 520 Nm | 400 |
Prevodovka | 8-st. automatická | automat | 7-st. automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,9 / 6,5 | 17,1-19,2/20 | 6,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 790 | 2 165 | 1 735 |
Objem batožinového priestoru (L) | 570 | 495 | 530 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 218 | 160 | 218 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 | 6,2 | 7,3 |
Cena verzie od / testovaného modelu od(€) | 52 590/69 600 | 65 004 /82 434 | 43 050 |
Foto: Ivan Rovňák