Emisné normy pozná snáď každý z nás. Prvou bola norma Euro1, ktorá začala platiť prvým dňom roku 1993 a hovorila, že na trh nesmú byť uvádzané vozidlá, ktoré by nemali nejakým spôsobom kontrolovanú produkciu emisii. Postupne sa normy sprísňovali a prichádzali nové.Najnovšia, Euro6, platí od septembra 2015 a od septembra roku 2018 ju nahradí nová – Euro6c.
Emisná norma Euro6c: Aké zmeny prinesie?
Euro6c mala pôvodne priniesť len jednu výraznú zmenu. Už sa nemali tolerovať autá s benzínovým motorom, ktoré produkovali zvýšený počet tuhých častíc. Teda povinnosť montovať zachytávače pevných častíc. Avšak kauza dieselgate spôsobila jej výrazné sprísnenie – okrem merania emisií v laobratóriu (NEDC) sa k testovaniu pridá aj testovanie v skutočnej premávke (RDE), o ktorom sme písali samostatný článok, na ktorý sa dostaneš tu.
Emisná norma Euro6c teda v skratke povoľuje desaťnásobne nižšie množstvo vypúšťaných tuhých čiastočiek ako súčasná Euro6b norma. Hoci sa dieselovým motorom podarilo znížiť množstvo pevných čiastočiek, aktuálnym problémom ostávajú vypúšťané oxidy dusíka NOx. Výrobcovia tak prešli alebo prechádzajú na zachytávače NOx s uzavretým okruhom.
Benzínové motory s priamym vstrekovaním produkujú viac tuhých častíc ako sa pôvodne predpokladalo. Najnáchylnejšie na tvorbu uhlíkovýchusadenín sú práve ventily. Toto hromadenie mohlo pri niektorých motoroch spôsobiť poruchy turba či poškodenie katalyzátora.
Filtre pevných častíc sa tak stanú bežnou súčasťou nie len naftových motorov, ale už aj benzínových. Technológie pre kvalitnejšie ovzdušie a znižovanie emisií produkovaných spaľovacími motormi sú drahé a dá sa očakávať, že sa viac alebo menej odrazia aj na cenách nových automobilov.
Jedným z riešení, ako sa vyhnúť týmto problémom mal byť downsizing. Znížiť hmotnosť a veľkosť motora, zvýšiť výkon a točivý moment. Všetkovyzeralo na papieri dobre, ale skutočnosť je často iná. Mnohé nízkoobjemové motory mali v reálnej prevádzke problém dosiahnuť papierové hodnoty a často sa len minimálne odlišovali od bežných motorov. Downsizing stál automobilky milióny až miliardy eur a preto by bolo naivné očakávať, že sa tak skoro vytratia z ponuky. Väčšina automobiliek sa ich bude snažiť vylepšovať, aby dosiahli optimálne hodnoty aj za reálnej prevádzky.
Aký bude výsledok účinnosti tejto normy a či prehĺbi vrásky na čelách automobiliek sa dozvieme o niekoľko rokov. Súčasné modely s benzínovým motorom majú 2 roky na to, aby začali spĺňať novú normu. Autá s benzínovým motorom uvedené na trh po septembri 2018 musia normu Euro6c bezdpomienečne spĺňať.
By Dávid Žuffa
Zdroj: Autoevolution, Auto-iDnes