PREMIÉRA: Faceliftované Audi Q8 e-tron prejde až 600 km
Modelom Audi e-tron výrobca v roku 2018 odštartoval do epochy elektromobility. Odvtedy tento model udáva tón v segmente SUV vyššej triedy s elektrickým pohonom. Nové Audi Q8 e-tron teraz nadväzuje na príbeh úspechu priekopníka elektromobility a prináša lepšiu aerodynamiku, vyšší nabíjací výkon, väčšiu kapacitu batérie a dojazd predĺžený na 582 kilometrov pri SUV a až na 600 kilometrov pri kupé-verzii Sportback (hodnoty podľa WLTP). Výrazné dizajnové zmeny predovšetkým na prednej časti karosérie dodávajú novej vlajkovej lodi SUV svieži vzhľad.
Zmeny
Oproti predchodcovi sú obidve verzie o 39 milimetrov širšie. Audi Q8 e-tron zavádza novú corporate identity v exteriéri dvojrozmerným vyhotovením loga štyroch kruhov. Nové je aj označenie nápisom Audi na strednom stĺpiku karosérie. Nové Audi Q8 e-tron je sériovo vybavené pneumatickým pružením s adaptívnymi tlmičmi.
V oblasti masky chladiča po prvý raz pri automobile značky Audi použitý samotesniaci systém, ktorý dopĺňa elektricky ovládané žalúzie, automaticky uzatvárajúce prívod vzduchu k chladiču keď nie je potrebný. Tento systém ďalej optimalizuje prúdenie vzduchu okolo prednej časti karosérie a zabraňuje neželaným stratám.
Prepracovaný zadný motor a elektrická funkcia Torque Vectoring pre väčšiu dynamiku
Pre nové Audi Q8 e-tron bola modifikovaná koncepcia asynchrónneho motora, poháňajúceho zadnú nápravu. Elektromagnetické pole teraz vytvára 14 vinutí namiesto pôvodných dvanástich. Pri rovnakom odbere prúdu tak motor generuje silnejšie magnetické pole, ktorá vytvára väčší krútiaci moment motora. To znižuje spotrebu elektrickej energie a predlžuje dojazd. Modelom e-tron S značka Audi po prvý raz zaviedla do sériovej výroby koncepciu pohonu troma elektromotormi. Táto koncepcia bola teraz v novom SQ8 e-tron ďalej zdokonalená.
Prednú nápravu poháňa elektromotor s výkonom 124 kW. Na zadnej náprave sú umiestnené dva elektromotory s výkonom po 98 kW, z ktorých každý samostatne poháňa jedno zadné koleso. Tri elektromotory spolu v režime Boost poskytujú systémový výkon do 370 kW (503 k). Dva elektromotory vzadu umožňujú aktívne variabilné rozdeľovanie krútiaceho momentu (Torque Vectoring) na zadné kolesá, ktoré v zlomku sekundy reaguje na momentálne jazdné podmienky. To výrazne zvyšuje stabilitu vozidla a dynamiku jazdy športovej verzie.
Tri verzie pohonu
Pre obidve verzie karosérie sú na výber tri verzie elektrického pohonu všetkých kolies. Základné modely Audi Q8 50 e-tron a Audi Q8 50 Sportback e-tron poskytujú so svojimi dvoma elektromotormi systémový výkon 250 kW (340 k) v režime Boost a systémový krútiaci moment 664 Nm, pričom majú dojazd podľa WLTP do 491 km (SUV), resp. do 505 km (Sportback).
Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 55 Sportback e-tron disponujú v režime Boost systémovým výkonom dvoch elektromotorov 300 kW (408 k) a systémovým krútiacim momentom 664 Nm. Dojazd podľa WLTP je do 582 km, pri verzii Sportback až do 600 km. Maximálna rýchlosť je rovnako ako pri verzii Q8 50 e-tron elektronicky limitovaná na 200 km/h.
Špičkové modely Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron poháňajú tri elektromotory, ktoré spolu poskytujú systémový výkon 370 kW (503 k) v režime Boost a systémový krútiaci moment 973 Nm. Dojazd modelov SQ8 e-tron je do 494 km pri SUV a do 513 km pri verzii Sportback. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.
Väčšia kapacita batérie a vyšší nabíjací výkon
Na výber sú dve veľkosti batérie: Q8 50 e-tron má batériu s kapacitou netto 89 kilowatthodín (brutto 95 kWh), dve výkonnejšie verzie Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron majú batériu s kapacitou netto 106 kWh (brutto 114 kWh).
Na nabíjačke High Power (HPC) s jednosmerným prúdom dosahuje Audi Q8 50 e-tron maximálny nabíjací výkon 150 kW. Pri Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron bol maximálny nabíjací výkon zvýšený na 170 kW. Vďaka tomu sa väčšia batéria dá nabiť za približne 31 minút z 10 na 80 percent – čo v ideálnom prípade predstavuje dojazd do 420 kilometrov podľa WLTP. Na nabíjačke so striedavým prúdom alebo wallboxe sa Audi Q8 e-tron štandardne nabíja výkonom do 11 kW. Na želanie Audi ponúka zvýšenie nabíjacieho výkonu pri použití striedavého prúdu na 22 kW.
Audi Q8 e-tron štandardne podporuje funkciu Plug & Charge. Na kompatibilných nabíjacích stojanoch sa vozidlo po pripojení nabíjacieho kábla samé autorizuje a spustí nabíjanie. Fakturácia prebieha tiež automaticky.
Uvedenie na trh na jar roku 2023
Nové modely Audi Q8 e-tron a Audi Q8 Sportback e-tron sa budú dať objednávať od polovice novembra a uvedenie na trh v Nemecku a na dôležitých európskych trhoch je plánované na koniec februára 2023. Audi Q8 e-tron má v Nemecku základnú cenu od 74 400 eur s DPH 19 percent.
➡️ NEPREHLIADNITE: Audi e-tron 55 Sportback – elektrický atlét [dlhodobý test]
Fixný dátum skončenia výroby spaľovacích modelov
Od zavedenia modelu Audi e-tron pred približne štyrmi rokmi a 150 000 predanými kusmi Audi dôsledne postupuje podľa harmonogramu elektrifikácie a v súčasnosti už disponuje portfóliom ôsmich elektrických modelov. Do roku 2026 ich bude vyše 20. Potom už bude Audi na svetový trh uvádzať iba elektrické modely. „S našou stratégiou „Náskok 2030″ sme stanovili fixný dátum pre skončene výroby elektrických modelov a rozhodli, že o 11 rokov už bude Audi čisto elektrickou značkou,“ povedal Markus Duesmann, predseda predstavenstva AUDI AG.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi RS e-tron GT – keď slovo teleport naberie reálne kontúry
Zdroj: Audi tlačová správa