Fiat 600 Hybrid – praktickejšia 500-ka bez potreby nabíjania
Taliansky crossover Fiat 600 Hybrid predstavuje alternatívu ikonického modelu 500. Väčší súrodenec ponúka komfort, štýl a ekologickú prevádzku, no predovšetkým väčší priestor a lepšiu využiteľnosť, pričom si stále zachováva taliansky šarm.
Výbušnosť hybridného pohonu
Kombinovaný výkon, dosahujúci hodnotu 136 koní, sa zdá byť naozaj ideálny pre kompaktné rozmery tohto vozidla. Zvlášť pri jazde v mestskom prostredí a v situáciách, kde motor pracuje v nižších otáčkach, je možné cítiť, ako sa k slovu pridáva elektromotor. Ten citeľne zlepšuje odozvu pohonu a prináša príjemnú dávku výbušnosti pri akcelerácii.
Vozidlo sa rozbieha výlučne s elektrickým pohonom, plynulo, ticho a bez plytvania benzínom. V mestských oblastiach môžete jazdiť do vzdialenosti jedného kilometra s elektrickým pohonom ak neprekročíte rýchlosť 30 km/h a narábate s plynom extra jemne. V praxi sa však benzínový motor takmer vždy aktivoval a konkrétne ide o 3-valcovú 1,2-ku, ktorú podporuje elektromotor s výkonom 21 kW.
Aký je rozdiel medzi hybridom od Toyoty?
Mild hybridný systém použitý vo Fiat 600 však neposkytuje možnosť manuálneho zvolenia čisto elektrického režimu, na rozdiel od konkurencie, akou je napríklad Toyota Yaris Cross vybavená hybridným pohonom.
Systém Fiatu využíva čisto elektrický pohon menej času než Yaris Cross, čo vyplýva z podstaty jeho mild hybridnej technológie. Fiat sa riadi trochu inou stratégiou, kde je elektrický motor viac podporným prvkom spaľovacieho motora než samostatným zdrojom pohonu. Táto stratégia však prináša svoje výhody, konkrétne výrazne lepšie zrýchlenie v porovnaní s Toyotou Yaris Cross – 8,5 vs. 11,2 sekundy z 0 na 100 km/h.
Spotreba
Kľúčovou metrikou zostáva kombinovaná spotreba, ktorá podľa normy WLTP dosahuje u Fiatu 600 hodnotu 4,8 litra na 100 kilometrov, zatiaľ čo Toyota Yaris Cross dosahuje podobne 5,0 litra. V reálnych podmienkach som však pri porovnateľnom štýle jazdy nameral vo Fiat 600 vyššiu spotrebu. Fiat 600 si vyžiadal približne 5,5 litrov na 100 kilometrov, zatiaľ čo Toyota Yaris Cross sa držala tesne nad hranicou 5 litrov. To poukazuje na efektivitu plnohodnotného hybridného systému Toyoty, ktorý dokáže pri bežnej jazde lepšie využívať svoje schopnosti na zníženie spotreby paliva.
Automatická prevodovka
Motor je prepojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá sa pri jazde prejavila hladkým a plynulým radením. Konkrétne ide o dvojspojkovú elektrifikovanú prevodovku e-DCT. Je úplne postačujúca na bežné každodenné používanie, poskytujúc komfort a nenáročnú ovládateľnosť. Pri dynamickejšej, športovo ladenej jazde by som však ocenil rýchlejšiu odozvu a svižnejšie radenie, no treba si uvedomiť, že toto vozidlo nie je primárne navrhnuté pre takéto účely.
Aký pohon je najoptimálnejší?
Fiat 600 je dostupný s dvoma rôznymi pohonmi – e-hybrid a elektrickým. E-hybrid je k dispozícii v dvoch výkonových verziách s výkonom 100 a 136 koní. 136 koňový e-hybrid vo výbave La Prima začína na 26 390 €. Elektrický variant La Prima s porovnateľným výkonom stojí 39 990 €, čo je o 13 600 € viac.
Elektrický pohon je podľa môjho názoru optimálnejší na jazdu v meste, pretože je tichý a krútiaci moment je ihneď dostupný. Avšak tento vysoký cenový rozdiel znamená aj dlhú finančnú návratnosť, a najmä strácate pocit slobody pri dlhších trasách. Čakanie na nabíjanie môže byť nepríjemné, preto by som elektrický pohon odporučil len v prípade, že máte doma garáž s možnosťou nabíjania. Vtedy odchádzate z domu vždy s plnou batériou a nabíjanie v podstate nemusíte riešiť.
➡️ NEPREHLIADNITE: FIAT 600e La Prima – elektrický variant
Jazda
Podvozok vozidla je starostlivo vyladený tak, aby poskytoval komfort pri jazde. Riadenie reaguje mimoriadne pohotovo na každý pohyb volantu, pričom vozidlo zatáča s ľahkosťou a precíznosťou. Stabilita zostáva zachovaná aj pri rýchlych zmenách smeru. Brzdy sa vyznačujú presnosťou a citlivosťou, čo prispieva k bezpečnosti aj istote za volantom. Pri diaľničných rýchlostiach možno zaregistrovať mierny aerodynamický šum, ktorý je však pre túto kategóriu vozidiel úplne v norme. Tento zvuk len nepatrne preniká do kabíny a nijako významne nenarúša celkový komfort cestovania pasažierov.
➡️NEPREHLIADNITE: Škoda Octavia RS 2.0 TSI – praktický športovec bez konkurencie
Exteriér – taliansky štýl
Exteriér vozidla je, ako by sa dalo očakávať, elegantne tvarovaný do jemných oblých tvarov a doslova prekypuje štýlovými detailmi a ozdobnými prvkami. Jeden z najvýraznejších aspektov prednej masky je zaslepená horná mriežka chladiča, ktorá je lakovaná vo farbe karosérie. Tú dopĺňa nápis „600“, ktorý nahrádza tradičný emblém FIAT, čím pridáva moderný a exkluzívny nádych. Neprehliadnuteľným prvkom sú tiež charizmatické „prižmúrené viečka“ na full LED svetlometoch, ktoré si získavajú obľubu predovšetkým u dámskej časti vodičskej verejnosti.
Zadné partie sú rovnako prepracované do posledného detailu. Stred zadných „céčkových“ svetiel, namiesto známej plastovej krytky vo farbe karosérie ako pri modeli 500, zdobí lesklý čierny plast doplnený o jemné chrómové ozdoby. Tento dizajnový krok posúva svetlomety na vyššiu estetickú úroveň. Za pozornosť stojí aj skutočnosť, že výfukový systém je vybavený dvoma reálnymi koncovkami, ktoré umocňujú športový charakter vozidla. V neposlednom rade, praktickosť zvyšuje automatické zamykanie a odomykanie, ktoré reaguje na vzdialenie alebo priblíženie kľúča k vozidlu.
Interiér Fiat 600 Hybrid
Odporúčam zvážiť príplatkovú verziu La Prima, ktorá ponúka výrazne lepšie vybavenie v porovnaní so základným modelom. Základný model totiž neobsahuje lakťovú opierku a namiesto elektrickej ručnej brzdy je tu klasická zaťahovacia verzia. Verzia La Prima je len o 3 000 € drahšia a v tejto cene dostanete množstvo vylepšení, ako napríklad elegantný kryt stredového tunela alebo adaptívny tempomat s aktívnym udržiavaním jazdného pruhu a ďalšie.
Interiér oživuje ambientné osvetlenie na palubnej doske, čím vytvára príjemnú atmosféru. Sedenie je pohodlné aj pre dospelých pasažierov na zadných sedadlách, a priestor pre mobilný telefón je výborne prístupný priamo pod stredovým displejom.
Fiat 600e aj napriek prepracovanému dizajnu interiéru patrí medzi cenovo dostupnejšie vozidlá, a táto dostupnosť sa musela na niečom odzrkadliť. V interiéri sa šetrilo na dverových obkladoch, ktoré sú z tvrdého plastu a menej „vyšperkované“ na palubnej doske, a dámam pravdepodobne budú chýbať kozmetické lampičky v obidvoch slnečných clonách.
Infotainment
Na čom sa naopak nešetrilo, sú displeje a infotainment. Vodičov farebný displej ponúka prehľadné informácie o jazde a aktuálnej situácii okolo vozidla. Stredový displej ponúka peknú grafiku, intuitívne rozhranie, kvalitnú dávku konektivity (bezdrátový Apple CarPlay) a v neposlednom rade široké možnosti individualizácie ako napríklad farebnosti displejov a ambientného podsvietenia, nastavení zvuku, vozidla alebo usporiadania apiek, a to všetko aj v profiloch pre viacerých používateľov.
Záver
Áno, Fiat 600 hybrid je aj módny doplnok, ale aj poctivé auto na každý deň, a bude teda so svojím majiteľom tvoriť nerozlučný pár. Vhodný je obzvlášť pre mladých jednotlivcov alebo rodiny, ktoré si síce potrpia na nové a moderné technológie, ale môžu mať trochu hlbšie do vrecka. Fiat 600 hybrid sa im pri relatívne dostupnej cenovke odvďačí dobrou výbavou a všetkými potrebnými bezpečnostnými asistentami, dostatočnou dávkou priestoru a v neposlednom rade veľmi pohodlnou jazdou s výbornou spotrebou.
Technická špecifikácia a konkurencia
Fiat má oproti Toyote ako aj VW podstatne dynamickejšie zrýchlenie pričom VW ponúka najväčší batožinový priestor, keďže neponúka hybridný ani mild-hybridný pohon.
Fiat 600 Hybrid | Toyota Yaris Cross 116 k Active | VW T-Cross Limited FWD | |
Motor/palivo | hybrid/benzín | hybrid / benzín | 1.0/ benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1199/3 | 1 490/3 | 999/3 |
Systémový výkon motora (kW/k) | 100/136 | 85/116 | 85/115 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 230 | – | 200 |
Prevodovka | 6-st. automat | Bezstupňová automatická e-CVT | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,8/5,7 | 5,0 / | 5,8/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1355 | 1170–1360 | 1 341 |
Objem batožinového priestoru (L) | 385 | 397 | 455– |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 184 | 170 | 192 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 11,2 | 10,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 23 390/ |
23 490/
|
23 370/ |