Ford Mustang Shelby GT500 – 700 koní plných histórie
Každý automobilový fanúšik má určite v pamäti scénku zo známeho filmu, kde Nicolas Cage stojí pri krásnom šedom Mustangu a krásne mu prehovára do duše. Tento Mustang mal dokonca ženské meno Eleanor. Bol to Ford Mustang Shelby GT500 z roku 1971.
Teraz po vyše 20 rokoch prichádza ďalšia generácia tohto nespútaného koňa. Jeho príchodom sa začala revolúcia v amerických športových autách. Poďme sa pozrieť prečo.
Silnejší Ford nehľadaj
Ford v predchádzajúcich rokoch prichádzal s Mustangom GT350, ktorý mal 5,2 litrový motor a výkon 387 kW. Hovorilo sa o ňom ako o najsilnejšom atmosférickom motore v histórií Fordu. Teraz už ale vie, že toto prvenstvo mu preberie jeho mladší nástupca. Ford sa totiž rozhodol prísť s ešte výkonnejším motorom. Chystá verziu GT500, ktorá bude mať pod svojou kapotou skrytý preplňovaný agregát 5,2 DOHC Ti –VCT, ktorý bude produkovať až 515 kW (700 koní).
Motor bude ručne vyrábaný z hliníku. Pomáhať mu bude 2,65 litrový kompresor. Motor obsahuje aj Fordom patentovaný aktívny systém priehradiek, ktoré majú za úlohu udržovať olej na miestach, kde je ho v danej situácii potreba najviac. Prenos výkonu a krútiaceho momentu bude mať na starosti 7 – stupňová prevodovka TREMEC®, ktorá je schopná preradiť za menej ako 100 milisekúnd. Tiež má v tomto dôležitú úlohu hnací hriadeľ. Tieto skúsenosti a komponenty využili vývojári vo Ford Performance aj pri stavbe Fordu GT.
Už nie surové auto
Motor s prevodovkou budú spolupracovať s množstvom jazdných režimov, ako napríklad Sport alebo Drag. Tiež bude obsahovať aj funkcie, ako je Line-lock, Launch control a tiež ovládanie týchto funkcií cez aplikáciu Track Apps.
Podvozok a brzdy ako nikdy predtým
Ford príde s koncepciou nového podvozku. Bude to nová geometria zavesenia kolies a tiež nová jednotka, ktorá sa stará o elektronické posilňovanie riadenia. Vpredu a vzadu budú ultraľahké pružiny.
Na cestu sa sila tohto Mustangu bude prenášať cez pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S a Pilot Sport Cup 2, ktoré Michelin vyvinul priamo pre potreby divízie Ford Performance. Pneumatiky budú obuté na 20“ palcových kolesách. O brzdenie sa bude starať sústava šesťpiestikových brzdičov Brembo o rozmere 420 mm. Tak sa stanú najväčšími brzdami aké kedy boli namontované do amerického športového auta.
Za príplatok ešte viac
Ford hovorí o dvoch výnimočných balíkoch, ktorými si budete môcť svoj GT500 vylepšiť ešte viac. V Handling Package si budete môcť dokúpiť napr. spojler Gurney flap. Ďalší extrémnejší balíček má názov Carbon Fiber Track a samotný názov neklame. Tu si môžete zadovážiť 20“ palcové disky, ktoré sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Ďalej tu budú nastaviteľné otvory, ktoré sú taktiež vyrobené z karbónu a zadné sedadlá sa odstránia kvôli zníženiu váhy.
Zdroj: performance.ford.com