TEST: Ford Kuga HEV – najdokonalejšia Kuga?
Nami testovaná Kuga je generačne už tretia v poradí. Z bohatej ponuky motorov sme si vyskúšali hybridnú verziu, ktorej základom je na dnešnú dobu objemný motor. Dokáže nová Kuga ponúknuť viac ako konkurencia?
Dizajn
Neviem si pomôcť, no hneď na prvý pohľad som si všimol LED-kové predné svetlomety v štýle Porsche Cayenne, ktoré sme otestovali TU. Keďže ide o športovo ladenú verziu ST-Line, nesmie chýbať upravený predný nárazník či detaily zabalené do tmavej farby. V zadnej časti dominujú reálne koncovky výfuku, teda žiadne otvory ani záslepky, čo je na rok 2021 už len výnimočné. V tmavomodrej farbe s diskami v šedom odtieni pôsobí nenápadne, no aspoň necháva vyniknúť drobné detaily.
Interiér
Najväčším pozitívom v interiéri je praktickosť. Páči sa mi, že Ford ide s dobou ale čo je dobré, tak nemení. Krásnym príkladom je displej infotainmentu, ktorý je funkčný a poskytuje to, čo by sme od neho v dnešnej dobe očakávali. Zároveň zbytočne neeliminuje počet hardvérových tlačidiel, aby sa ich funkcie ovládali výlučne cez displej infotainmetu. Ku praktickosti sa pripája aj množstvo odkladacích priestorov, ktorých je naozaj neúrekom.
Samotné spracovanie je na veľmi dobrej úrovni, avšak keď som si užíval príplatkový audiosystém B&O, sem tam som započul jemnučké vrznutie plastov. No pri použitých materiáloch dominujú mäkčené plasty a hlavne červené prešívanie, ktoré vie oživiť farebne nevýrazný interiér. Veľmi sa mi páči, že pri otvorených dverách sa vysunie plastový lem dverí, ktorý ich chráni od poškodenia. Prekvapil ma preistor v druhom rade sedadiel, ktorý je na danú kategóriu vozidiel prémiový. Zadná lavica je spolu s operadlom posúvateľná v širokom spektre a dovolím si tvrdiť, že pohodlie si tam nájde azda každý typ postavy.
Pohon
Pod kapotou pracuje 2.5-litrový benzínový štvorvalec o výkone 140 kW / 190 koní, ktorému pomáha elektromotor. Nejde o technológiu mild-hybrid (48 V štartér-generátor), ani o plug-in hybrid (nabíjateľná batéria), ale dokonca o technológiu full-hybrid. To znamená že akumulátor sa nedá nabíjať, čerpá energiu len z motora a kinetickej energie. Jeho primárnou úlohou je pomáhať spaľovaciemu agregátu pri rozbehoch. Výsledkom spolupráce je nízka spotreba na úrovni úsporného dieslového motora.
Výkon je prenášaný prostredníctvom oboch náprav a o zmenu prevodov sa stará eCVT prevodovka. V drvivej väčšine prípadov sa správa ako klasická meničová prevodovka, až pri plnom stlačení plynového pedálu dá o sebe vedieť vysokými konštantnými otáčkami. Páči sa mi, ako inžinieri z Fordu dokázali eliminovať vysávačový efekt motor skrz prevodovku. Ďalším plusom je jednoznačne rýchlosť zmeny smeru jazdy, kedy pri radení medzi D a R je ten prenos sily okamžitý a nemusíte pár sekúnd čakať, kým by sa spojili spojky v klasickej meničovej prevodovke.
Jazda
Ticho. Presne tak sa cestuje v novej Kuge. Tak famózne odhlučniť SUV dokáže len máloktorá automobilka. V tomto prípade to bolo zvládnuté na jednotku. Veľkú úlohu na tom nesú akustické sklá, no aj odhlučnenie motora, kolies a spätných zrkadiel bolo doslova príkladné. Ku dobrému odhlučneniu sa pripája komfort podvozka, pretože 18-palcové disky kolies s vysokým profilom krásne hltali každú jednu nerovnosť. Podvozkovo si Kuga našla kompromis medzi pohodlným a v zákrutách jemne športovým naladením. Celkovo sa v nej jazdilo veľmi príjemne.
Spotreba
Výrobca udáva spotrebu 5,7 – 6,3 l/ 100 km, čo mi hneď prišlo mimoriadne optimistické na 2.5-litrový atmosférický motor. Avšak po týždňovej skúsenosti si dovolím tvrdiť, že pri bežnom jazdení Ford bezproblémovo vie spodnú hranicu pokoriť. V kombinovanej jazde sa nám podarilo zajazdiť 5,5 l/100 km, na okreskách dokonca vie podliznuúť 5-litrovú hranicu. Myslel som si, že na diaľnici sa prejaví atmosférický charakter s vysokou čelnou plochou SUV, no mýlil som sa, pretože za 7,5 l/100 km nedokážu jazdiť niektoré konkurenčné značky s dieselovým motorom.
Záver a cena
Tretia generácia Fordu Kuga je naozaj vydarená, famózne odhlučnená a s dobrým výberom motoru aj mimoriadne úsporná. Disponuje praktickým interiérom s množstvom priestoru a poskytuje dokonalé pohodlie na každom type vozovky.
Počiatočná cenovka výbavy Titanium je na úrovni 30 190 eur. Naša výbava ST-Line X s full-hybridným motorom začína na hranici 40 890 eur. Samozrejme, Ford má vo vrecku pár cenníkových zliav, čiže cena sa môže znížiť o pár tisíc eur.
Technická špecifikácia
Ford Kuga | Toyota Rav4 | Hyundai Tucson | |
Motor/palivo | 2.5 HEV / benzín | 2.5 HEV / benzín | 1.6 T-GDI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2487 / 4 | 2487 / 4 | 1598 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 140 / 190 | 163 / 222 | 169 / 230 |
Prevodovka | eCVT | eCVT | 6-st. automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,7 / 5,5 | 5,8 | 6,2 |
Svetlá výška (mm) | 178 | 190 | 170 |
Objem batožinového priestoru (L) | 575 | 580 | 616 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 196 | 180 | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,5 | 8,1 | 8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 30 190 / 40 890 | 33 790 | 29 090 |
Foto: Samuel Zaťko