HEAD 2 HEAD: M135i F40 vs. M140i F20
Nedávno sme vám priniesli test nového BMW radu 1 v jeho najostrejšej verzii M135i, no pripravili sme si pre vás ešte jedno prekvapenie. Postavili sme vedľa seba predošlú a aktuálnu M Performance verziu najmenšieho BMW a porovnali hlavné rozdiely a taktiež nám svôj názor na novú 135i povedali majitelia predošlej generácie. Pohodlne sa usaďte, začíname.
Dizajn
Z hľadiska vzhľadu sa udiali najväčšie zmeny hlavne v prednej časti. Ako prvé sa nedá nevšimnúť si veľkostný rozdiel typických ľadviniek. Tie v novej jednotke naozaj podstatne narástli a treba si na ne zvyknúť. Ako celok na mňa nová jednotka pôsobí mohutnejším a o trochu agresívnejším dojmom.
Pri pohľade z profilu u mňa vyhral jednoznačne predchodca. Jeho silueta mi príde jednoducho viac sexi, veď posúďte sami.
Ak sa dobre zapozeráte, uvidíte ešte jeden podstatný detail, ktorým sú brzdy. Tie v novej jednotke dostali nielen väčšie kotúče, ale taktiež aj lepšiu dávkovateľnosť a nedochádza u nich k vädnutiu tak rýchlo, ako u predchodcu.
Dizajnová zmena zadku bola podľa mňa správnym krokom vpred. Novinka je na pohľad širšia, má väčšie koncovky výfukového systému a celkový vzhľad dopĺňajú užšie LED svetlá.
Názor majiteľa generácie F20
,,Tá veľkosť ladviniek, keď som to videl prvýkrát ma šokovala, no časom to ako celok pôsobí dobre a v podstate sa mi to zapáčilo.”
Pohon
Predošlá generácia bola tak povediac posledným mohykánom. Pod prednou kapotou totiž ukrývala 3-litrový radový 6-valec dopovaný turbom, ktorý produkoval 340 koní a 500 Nm krútiaceho momentu. V jednotke po novom nájdeme už len 4-valec, taktiež prepĺňaný turbodúchadlom produkujúci 306 koní a 450 Nm.
Novinku je možné kombinovať výhradne s pohonom oboch náprav pomocou systému xDrive a 8-stupňovou Steptronic Sport prevodovkou. Z dôvodu priečne uloženého motoru je výkon posielaný primárne na predné kolesá. Zadok sa pripojí v prípade potreby a xDrive naň dokáže poslať maximálne 50% výkonu.
V ,,starej” jednotke ste mali na výber buď 6-stupňový manuál alebo 8-stupňový automat. Poháňaná mohla byť výhradne zadná náprava alebo všetky kolesá pomocou xDrive-u, ktorý však posielal výkon primárne na zadok.
Pri zrýchlení v priamke je jasným víťazom 6-valec. Pri použití launch controlu zvládne šprint z pokoja na 100 km/h za 4,4 sekundy, čo je o 0,4 sekundy rýchlejšie ako aktuálna generácia.
Jazda
Našej pozornosti neuniklo ani správanie sa áut pri športovejšej jazde a celkový pocit z jazdy. Naše poznatky zhrniem stručne v pár bodoch, v ktorých vypíšem, v čom nás dané auto oslovilo viac v porovnaní s druhým.
M135i (aktuálna generácia)
- tvrdší podvozok
- menšie náklony karosérie
- priamejšie riadenie
- ostrejšie a lepšie dávkovateľné brzdy
M140i (predchádzajúca generácia)
- rýchlejšia odozva na plyn
- preferencia pohonu zadnej nápravy
- lepšie odhlučnený podvozok
- väčšia emócia z jazdy najmä vďaka zvukovému prejavu
Interiér
Víťaz porovnania interiéru je viac ako jasný. Nová jednotka má podstatne lepšie sedačky s výrazným bočným vedením a celkovo interiér pôsobí hodnotnejším dojmom. Ja osobne by som si však z predchodcu dve veci zobral. Je nimi manuálna ručná brzda a klasické okrúhle, digitálne budíky, ktoré mi jednoducho viac sedia.
Pohľad majiteľa generácie F20
,,Interiér je úplne inde keď to porovnám s mojou. Sedačky sú posun k lepšiemu, tie v F20 sú veľkým mínusom tej generácie. Ambienté osvetlenie a head-up sú tým, čo mi dosť chýba v mojej jednotke, takže interiér je veľký krok vpred, no pocitovo mi príde trochu menší.”
Záver
Ak zhrniem všetky nadobudnuté poznatky, tak nová M135i je úplne iné auto s úplne inou cieľovkou a nedá sa ani brať ako priamy nástupca. M140i bola a je autom, ktoré väčšina ľudí vyťahuje z garáže cez víkendy kdežto M135i je autom na každý deň, ktoré však zvládne aj víkendové ,,bláznenie” s určitými kompromismi.
Za poskytnutie svojich áut a poznatkov ďakujeme: @noro.nemeth , @marianmiklusek
Foto: Samuel Zaťko