Honda Africa Twin Adventure Sports DCT – veľmi schopný turista
Opäť jedna z motoriek, čo ma veľmi milo prekvapila. Doteraz som myslel, že sa asi zbláznili, keď dali automatickú prevodovku do motorky, ktorá nemá byť iba nudnou ťažkou turistikou. To už musí byť aká lenivosť, keď sa niekomu nechce prehadzovať rýchlosti na motorke. A čo na to hovorím teraz, po týždni spolužitia s touto veľkou, fotogenickou a veľmi talentovanou moletkou?
Model Adventure Sports vs základná Africa Twin
Tento model je viac zameraný na poriadnu turistiku a expedície aj mimo spevnených ciest. Lepšia ochrana jazdca pred poveternostnými podmienkami je vďaka rozšírenej prednej časti a vyššiemu výškovo nastaviteľnému prednému plexi štítu. Rozšírenie umožnilo aj zväčšenie palivovej nádrže na 24,8 litrov, ktorá pri spotrebe 5-6 litrov na 1oo km sľubuje už slušný dojazd okolo 500 km. Ďalej má navyše ochranný rám a hliníkovú ochranu spodnej časti motora a prevodovky. Dotykový 6,5 palcový TFT displej je prepojiteľný s vaším iPhonom, pomocou Apple CarPlay môžete priamo zrkadliť vašu obrazovku, alebo váš smartfón jednoducho prepojiť cez Bluetooth. Na obrazovke môžete mať pustenú aj navigáciu, alebo iba základné menu, kde vidíte rôzne nastavenia motocykla a údaje ako otáčky motora, rýchlosť, spotrebu, teplotu,… .
Oproti základnému modelu LED svetlomety disponujú aj funkciou prisvietenia do zákrut. Svetlá si naozaj zaslúžia pochvalu, výborne svietia ako v stretávacom režime, tak aj v diaľkovom a prisvietenie v zákrutách je dosť výrazné. Výborná vec. Ďalej táto verzia má vyhrievané rukoväte, 12V a USB zásuvku. Bezdušové disky a pneumatiky, ktoré tak uľahčia nevyhnutné opravy na cestách. Veľmi dôležitou zmenou je upravený a vyšší podvozok modelu Adventure Sports, ktorý lepšie zvláda offroadové vychádzky. K tomuto modelu je aj možnosť zakúpiť elektronicky nastaviteľný podvozok Showa EERA, ktorý ku základnej verzii nie je možné dokúpiť.
Dizajn
Každý človek nech si urobí názor sám, podľa mňa je teda veľmi vydarený. Motorka vzbudzuje rešpekt a veľmi sa mi páči, aká je mohutná a agresívne tvarovaná. Keď som ju niekde nechal odparkovanú, nechal na nej oči takmer každý. Deti na ňu pozerali s údivom, ako by to bol transformer z ich obľúbeného filmu a keď sa pri nej zastavili dve ženy bez chlapov na „očumovačku“, tak to už som naozaj odpadol.
Jazda
Je to neuveriteľné, ako sa konštruktérom stále viac a viac darí maskovať hmotnosť motocyklov. Africa Twin v tejto konfigurácii má 250 kg pohotovostnú hmotnosť bez kufrov a ich nosičov. To už je teda slušný náklad. V Honde si očividne dali dosť práce s centralizáciou hmôt, pretože výsledok je neskutočný. Najskôr ma zaskočila ľahkosť, s akou som sa preplietal upchatým mestom, kedy sa ide miestami naozaj pomaly, alebo treba náhle zmeniť smer jazdy, zabrzdiť, akcelerovať, zmestiť sa medzi autá…, no veď to poznáte. Uvoľnená jazdná pozícia tomu tiež veľmi prispela.
Ďalším príjemným prekvapením bola pre mňa športovejšia jazda na ceste. Na to, že som mal obuté pneumatiky, ktoré sú určené aj mimo cesty, sa dalo ísť celkom svižné tempo. Zobral som to na môj klasický testovací okruh, kam beriem každú motorku, a to na Pezinskú Babu. Dokázal som s tým stíhať a naháňať chalanov na silnejších a ľahších motorkách na cestných pneumatikách. Wau! Prvýkrát na motorke, na ktorej som nikdy nesedel, na takých pneumatikách a s takou hmotnosťou? Za mňa teda veľký klobúk dole pred takto zvládnutým spracovaním. Výkon je 95 koní pri 7500 ot/min a krútiaci moment 99 Nm pri 6000 ot/min, čo sa zdá byť málo, je to však dostačujúce a motorke by som tipoval aj väčší výkon.
Elektronicky nastaviteľný podvozok Showa EERA pracuje krásne a tvrdosť som si menil podľa nálady a chuti. Väčšinu času som jazdil na tvrdšom nastavení a aj tak naše rozbité cesty bez problémov vyžehlil. V zákrute za pomoci elektroniky stuhne a bez zaváhania pekne drží stopu. Pezinská Baba vie poriadne preveriť podvozky motocyklov, nakoľko sú na nej rozbité úseky aj priamo v zákrute. Cítil som sa veľmi isto a bezpečne. Jediné, čo ma limitovalo, boli pneumatiky a aj to hlavne v mojej hlave.
Podvozok disponuje zdvihmi vpredu 252 mm a vzadu 240 mm. Tie som sa rozhodol preveriť na bývalej motokrosovej trati. Vyjazdené rolety dali podvozku pekne zabrať. Opäť sa mi nechcelo veriť, že mám pod sebou vyše 250 kg. Naozaj som sa bavil a vôbec som nemal pocit, že by bol podvozok na limite a trápil som ho. Na limite boli opäť iba pneumatiky, nakoľko predtým ako som na miesto prišiel výdatne spŕchlo. To, pri čom sa motorka cíti najlepšie, sú rýchle prejazdy na poľných cestách. Cítil som sa ako na dakare, keď som si to pálil diaľničnými rýchlosťami na takýchto cestách. A tí, ktorí by obetovali trošku „gripu“ na ceste a obujú tam viac offroadové pneu, tak si užijú ešte oveľa viac, pretože Africa na to rozhodne potenciál má.
DCT prevodovka
Je veľmi intuitívna podľa toho, v akom režime ju práve máte. Ak zvolíte klasické „D“, preraďuje príliš skoro a motor sa občas až dusí. Asi je to kvôli tabuľkovým emisiam a spotrebe, takže v tomto režime som nejazdil vôbec. Manuálne radenie je na ľavej rukoväti, podraďovanie palcom a vyššie stupne zaradíte ukazovákom. Športový režim si môžete nastaviť v 3 úrovniach. Keď som jazdil normálne, tak som jazdil na prvom stupni a ak som si chcel pred zákrutou podradiť skôr, tak som si manuálne podradil a prevodovka ďalej fungovala v automatickom režime. Ak som mal chuť na športovejšiu jazdu, tak som jazdil na 2. úrovni športového režimu. Ten sa mi pozdával asi najviac a preraďoval veľmi intuitívne, využíval maximálne spektrum krútiaceho momentu a motor zbytočne nepretáčal. 3. stupeň mi už tak nesadol, dlho držal motor v otáčkach aj keď som už dlho mal zavretý plyn. Podraďovanie palcom som veľmi často využíval a rýchlo si na to navykol. Užíval som si, keď som skôr podradil a elektronika dala medziplyn, pri ktorom vždy pekne „prdlo“ do výfuku.
Takto pekne vyladený automat je veľmi pohodlný vo všetkých situáciach. Rozbehy v meste sú veľmi plynulé, pri posúvaní v mestských zápchach tiež krásne spojkuje. Pri jazde vo dvojici mi to prišlo tiež pohodlnejšie a jemnejšie pri automatickom preraďovaní, ako keď manuálne preraďujem na inej motorke. Dokonca aj v blate a v zhoršených podmienkach sa pekne rozbieha. Samé chvály na tento automat. Stojí 1000 € a neváhal by som si za to priplatiť. Najväčším negatívom je asi iba vyššia hmotnosť o 10 kilogramov. Tie kilá navyše budú položené, ale v najnižšom ťažisku a ťažko povedať, ako je tých 10 kg reálne cítiť, keďže som mal možnosť jazdiť iba na tomto modely.
Elektronika a nastavenia
Africa Twin má náklonové ABS, ktoré vyhodnotí v zákrute kedy a s akou intenzitou sa spustí. ABS sa dá prepnúť aj do offroad režimu. Vtedy sa vypne na zadnom kolese a povolí vám šmyky. Trakčná kontrola je nastaviteľná v 7 stupňoch, alebo sa dá úplne vypnúť. Brzdenie motorom sa dá nastaviť v 3 úrovniach, čo je super vec. Pri svižnej jazde v serpentínach si môžete nastaviť, aby výrazne brzdila motorom a naopak, pri kľudnom tempe alebo so spolujazdcom nastaviť slabšie brzdenie. Tým pádom bude jazda plynulejšia.
Nastaviť sa samozrejme dá aj výkon motora. Je možné zvoliť aj prednastavené jazdné režimy ako urban, tour, offroad, gravel alebo user 1 a user 2, v ktorých si môžete poskladať podľa seba, čo vám najviac vyhovuje. V menu sa pohybujete pomocou tlačidiel na ľavej ruke, na pravej nájdete ovládanie tempomatu.
Cena a zhrnutie
Základný model Africa Twin stojí 13 790 eur, ak chcete lepšie vybavený model Adventure Sports, tak zaplatíte 15 490 eur. Za automatickú prevodovku je to + 1000 € a za elektronicky nastaviteľný podvozok Showa ERRA + 1500 eur. Sada plastových kufrov 1 990 eur a sada hliníkových kufrov 2 440 eur. Suma sumárum to máte za Afriku v plnej výbave 20 430 eur. Momentálne sa už začínajú predávať modely 2021 a k dopredaju modelov 2020 má Honda akciu a dostanete k týmto modelom sadu plastových kufrov. Tu sa treba zamyslieť a poprípade si vyskúšať motorku v základe a v plnej výbave a porozmýšlať, za čo ste ochotný peniaze priplatiť.
Už základný model určite predstavuje dobré zvezenie a za necelých 14 tisíc aj s kuframi je to určite zaujímavá kúpa. Naopak, nami testovaný model predstavuje naozaj luxusné zvezenie či už na ceste alebo v teréne. Pri každodennom používaní aj v mestskej premávke by som si určite priplatil za automatickú prevodovku, nakoľko to veľmi spríjemní život. Africa Twin predstavuje vrchol všestrannosti motocykla.
Motor | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový dvojvalec, 270° predsadením ojnicových čapov a rozvodom uni-cam |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1084/2 |
Výkon motora (kW/k) | 75 kW/102 / 7 500 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 105 |
Prevodovka | 6-stupňová dvojspojková DCT s režimom jazdy pre cestu a terén |
Výška sedadla | 870 mm, znížená poloha 850 mm |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 250 |
Objem palivovej nádrže (L) | 24,8 |
Brzdy vpredu | Dva 310-mm vlnovité plávajúce kotúče s hliníkovým unášačom a hydraulicky ovládaným radiálne uchyteným 4-piestikovým strmeňom s platničkami zo spekaného kovu, ABS |
Brzdy vzadu | 256-mm vlnovitý kotúč s hydraulicky ovládaným 2-piestikovým strmeňom s platničkami zo spekaného kovu |
Cena verzie od (€) | 13 790 |
Foto: Peter Pucher