Honda CR-V e:HEV – hybridný cruiser na dlhé trasy?
Honda CR-V, ako vlajková loď značky, patrí rozhodne medzi horúcich kandidátov, pokiaľ hľadáte všestranné a plnohodnotné rodinné SUV. V našich predchádzajúcich testoch sme sa pozreli nielen na hybridnú verziu, ale aj na plug-in hybridnú. Preto sa detailnejšie pozrieme na ich rozdiely, nielen z hľadiska techniky, ale aj spotreby.
Exteriér
Tvary karosérie a jednotlivé dizajnové črty jasne odlišujú model CR-V od konkurencie. Dizajn je robustný, čo robí z CR-V-čky doslova chlapské auto. O dosvit sa starajú plne LED-kové svetlomety s adaptívnymi diaľkovými svetlami (v základnej výbave len s automatickými diaľkovými svetlami bez prisvecovania do zákrut). Fungujú výborne, v stretávacom režime je lúč dostatočne široký a pekne osvetľuje krajnicu. Vyrezávanie vozidiel funguje príkladne, no kvôli užšiemu svetelnému lúču a slabšiemu výkonu strácajú na konkurenciu.
Vlajková loď je obutá zásadne na 18-palcových diskoch kolies, avšak môžete si zvoliť rôzne dizajny. Z môjho pohľadu štandardné 18-tky, ktoré sme mali aj my, vyzerajú veľmi dobre a v antracitovej farbe eliminujú viditeľnosť znečistenia.
Model CR-V sme testovali v perleťovej bielej, metalickej modrej a tentokrát v červenej Premium Crystal Red. Osobne nie som fanúšikom červených farieb, pretože hlavne v zadnej časti pri červených krytkách svetiel sa strácajú jednotlivé dizajnové črty. V tomto prípade Honde sedí aj červený odtieň, nehovoriac o tom, že aj v spomenutých farbách vyzerá elegantne. Z toho vyplýva, nech už zvolíte akýkoľvek farebný odtieň, CR-V bude vyzerať dobre.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST Golf GTI – daily ako sa patrí!
Interiér
Podrobne sme sa pozreli na jednotlivé prvky výbavy v predchádzajúcom teste, ktorý nájdete TU. Teraz sa hlavne pozrieme na všetky pre a proti. Čo musím uznať, 360-stupňová kamera má perfektné zobrazenie pri akýchkoľvek svetelných podmienkach. Obraz je plynulý s možnosťou zobrazenia aj na jednotlivé kolesá.
Okrem 4 kamier sledujúcich okolie vozidla je k dispozícii aj 5. kamera. Tá má za úlohu sledovanie vozidiel v mŕtvom uhle na pravej strane a zobrazuje výstup na displeji infotainmentu. Túto funkciu majú aj Hyundai / Kia, avšak tie zobrazujú výstup na displeji pred vodičom aj s dodatočnej kamery na druhej strane vozidla. Zobrazenie na displeji infotainmentu v prípade Hondy je lepšie, pretože stredový displej je viac v zornom poli vodiča pri sledovaní vozidiel na pravej strane, takže reálne má aj pridanú hodnotu vďaka lepšiemu prehľadu.
Najviac však oceňujem výhľad z vozidla. Vďaka krátkej palubnej doske, úzkym A-čkovým stĺpikom a uchyteniu zrkadiel zo spodnej časti je výhľad v porovnaní s konkurenciou najlepší. Rovnako aj priestor na zadných sedadlách. Zadná lavica je posuvná v rozmedzí 19 cm, pričom polohovateľné operadlá prispievajú k celkovému komfortu.
Čo mi však vadilo je nastavenie asistenčných systémov. Len ak je vozidlo v polohe prevodovky P, je možnosť cez displej infotainmentu vypnúť upozornenie na maximálnu povolenú rýchlosť. Áno, systém nie je tak premotivovaný ako v prípade niektorých konkurentov, keďže len párkrát zvukovo upozorní na prekročenú rýchlosť a neotravuje vás neustále. Aj tak som ho preventívne vypínal.
Asistent pre opustenie jazdného pruhu sa zase vypína prostredníctvom volantu v menu digitálneho prístrojového panelu pred vodičom. Ak máte zobrazené údaje o spotrebe, musíte sa prerollovať do menu a až v ňom zvoliť deaktiváciu systému. V tomto ohľade to má konkurencia z VW Group zvládnuté jednoduchšie.
Celkovo však hodnotím interiér veľmi dobre. Dielenské spracovanie je podstatne lepšie ako v prípade menšej Hondy ZR-V, rovnako aj v porovnaní s konkurenciou. Bohatá výbava, priestranný interiér a jeho výborné odhlučnenie je to, čím si vás získa.
Pohon
Pod kapotou Hondy CR-V viete mať prakticky jediný motor s dvomi kombináciami elektrifikácie. Základ tvorí 2-litrový atmosférický motor i-MMD s výkonom 109 kW (148 koní), ktorý po elektrickej pomoci dosahuje 135 kW (184 koní). Na výber je buď štandardný hybrid s pohonom prednej nápravy alebo nami testovaná verzia s pohonom oboch náprav. Čerešničkou na torte je plug-in hybrid, ktorý poháňa výhradne prednú nápravu. Ide o štandardný hybridný systém doplnený o 17,7 kWh batériu, ktorú je možné dobíjať a jazdiť desiatky kilometrov na čistú elektrickú energiu.
Zaujímavosťou je, že elektromotor primárne roztáča hnaciu nápravu a spaľovací motor slúži ako centrála na výrobu elektrickej energie. Pohon obsahuje špeciálnu spojku, kedy pri vyšších tempách alebo záťaži sa k hnacej náprave pripája spaľovací motor.
Jazda Honda CR-V
Vďaka jednotnému obutiu 18-palcových diskov kolies s výborným profilom pneumatiky 60 je jazda dostatočne komfortná. Keďže inžinieri naladili podvozok čo najlepšie pre jediný rozmer kolies, výsledok je adekvátny. Spoje ciest a drobné jamy podvozok až tak dobre nevie vyžehliť, no ak narazíte na vyslovene rozbitú cestu, podvozok funguje skvelo. Dokonca s rastúcou rýchlosťou rastie aj jeho potenciál. Na to sme si už v prípade Hondy aj zvykli.
Naladenie podvozka je mäkšie, vďaka čomu pri vyšších rýchlostiach pekne pláva a hltá nerovnosti. Na okreskách pri svižnejšom tempe sa nakloní, ale aj tak príkladne podrží stopu a je mimoriadne stabilný a predvídateľný. Spolu s presným riadením si aj s najväčšou Hondou svojim spôsobom užijete prejazdami zákrut. Verte či nie, má veľa spoločného so Civicom resp. preberá z neho všetky pozitívne jazdné vlastnosti hoci ide o výrazne väčšiu a vyššiu karosériu.
e:HEV vs PHEV (výbava)
Rozdiely medzi jednotlivými verziami sú v absolútnych detailoch. V prípade exteriéru spoznáte plug-in hybrid vďaka celolakovanej karosérii, a teda aj oplastovanie v spodných častiach karosérie je lakované. Vyzerá lepšie, o tom potom, no otázkou je zub času. Ako budú odolávať lakované časti nástrahám odletujúcich kamienkov spod kolies? Plastové lemy hybridnej verzie sú odolnejšie nielen na viditeľné škrabance ale aj celkovú ochranu karosérie.
Plug-in hybridnú verziu viete mať len v najvyššej výbave Advance Tech, ktorá sa od výbavy Advance (najvyššia výbava pre hybridnú verziu) odlišuje z hľadiska prvkov výbavy len o adaptívne tlmiče a parkovací asistent. Aj napriek tomu, že hybridná CR-V je naladená na oceľovom neadaptívnom podvozku, z hľadiska komfortu nepotrebujem viac. Pri adaptívnom podvozku v plug-in hybride som pociťoval len mierne zmeny tuhosti v prípade jednotlivých jazdných režimov.
V interiéri dostanete v prípade plug-in hybridu naviac oceľové pedále, no hlavne čiernu stropnicu, ktorá výrazne prispieva k celkovému prémiovému dojmu.
Ako sme už zvyknutí, plug-in hybridy mávajú menší batožinový priestor ako verzie s konvenčnými pohonmi. Honda CR-V to má naopak. Hybrid vo výbave Elegance má 587 litrov, výbava Advance uberá 8 litrov kvôli audiosystému Bose a výnimočne plug-in hybrid má úctyhodných 617 litrov. Rovnako je tomu aj v prípade ťažnej sily, hybrid potiahne brzdený príves s hmotnosťou 750 kg, zatiaľ čo PHEV až 1 500 kg.
e:HEV vs PHEV (spotreba)
Pokiaľ počítame s tým, že verzia PHEV má vybitý akumulátor, aj napriek tomu funguje ako plnohodnotný hybrid, tak spotreby sú mimoriadne podobné. Treba však uznať, že hybridná verzia môže mať pohon prednej alebo oboch náprav, zatiaľ čo pri spotrebe si plug-in hybrid kompenzuje absenciu pohonu oboch náprav o 100 kg vyššou prevádzkovou hmotnosťou.
S hybridom sme jazdili v kombinovane za 7-7,5 l/100 km. Na diaľnici si vypýta necelých 9 litrov a na okreskách okolo 6 l/100 km. V prázdnom meste nemá problém pokoriť 5-litrovú hranicu a pri špičke jazdí za 7 litrov. Celkovo ide o veľmi dobré spotreby, keďže ide o plnohodnotné rodinné SUV s pohonom oboch náprav.
Plug-in hybrid v rovnakých zimných podmienkach a s vybitým akumulátorom jazdil diaľničné tempá za 8 litrov, mesto za 7 a okresky za 5,5 litra. Avšak ak máte kde nabíjať, tak z 220 V zásuvky ho nabijete za 9,5 hodiny alebo na wallboxe výkonom 6,8 kW za 2,5 hodiny. To vystačí v zime na 50 kilometrov a v lete na 70 kilometrov.
Konkurencia
Konkurencia veľkostne podobných SUV je nekonečná, keďže práve táto kategória vozidiel je nesmierne obľúbená. Treba podotknúť, že veľkostne je CR-V úplne ideálne. Nie je až tak veľké ako Sorento, či Santa Fe a zároveň ani tak “malé“ ako Tucson či Tiguan. Oproti konkurencii stráca absenciou tretieho radu sedadiel.
Ak si ponuku konkurentov zúžime na hybridné alternatívy s pohonom oboch náprav, ponuka sa výrazne zúži. Azda najväčším konkurentom je Nissan Xtrail, ktorý viete mať aj v 7-miestnej verzii. Benzínový trojvalec s elektromotorom a pohonom oboch náprav dosahuje výkon 157 kW (213 k). Cenovka štartuje na 37 490 eurách v akciovej cene.
Väčšia Kia Sorento kombinuje benzínový štvorvalec s elektromotorom a pohonom oboch náprav. Jej systémový výkon je na úrovni 158 kW (215 k). Cenovka začína na 53 790 eurách.
Záver a cena
Honda CR-V je výborne jazdiace, úsporné, dobre spracované a priestranné SUV. Práve skvelé jazdné vlastnosti a dobrý šoférsky pocit za volantom je to, v čom je výnimočná. Cenovka začína na 47 190 eurách a nami testovaný kúsok v tom najlepšom stojí 52 190 eur.
Technické údaje a konkurencia
Honda CR-V e:HEV AWD | Nissan Xtrail e-4ORCE | KIA Sorento 1,6 T-GDi HEV AWD | |
Motor/palivo | Atmosférický zážihový s priamym viacfázovým vstrekom, Atkinsonov cyklus | Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom | Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 993 / 4 | 1 498 / 3 | 1 598 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | SM: 109/148 pri 6 100 ot./min EM: 135/184 |
SM: 116/156 pri 4 600 ot./min EM: 157/213 |
SM: 117,6/160 pri 5 500 ot./min EM: 44,2/60 |
Max. krútiaci moment (Nm) | SM: 189 pri 4 500 ot./min EM: 335 |
SM: 255 EM: 330 + 195 |
SM: 265 pri 1 500-4 500 ot./min EM: 264 |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 7,5 / 6,7 (WLTP) | 6,4 – 6,7 (WLTP) | 6,6-7,2 (WLTP) |
Prevodovka | e-CVT | – | 6-stupňová automatická |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 817 | 1 886 | 1844 |
Objem batožinového priestoru (l) | 588 / 1 643 | 575 | 697 / 2 085 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 187 | 180 | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,5 | 7,0 | 9,7 |
Cena verzie od/test (€) | 49 190 / 52 190 | 37 400 | 53 790 |
Foto: Ivan R.