TEST: Hyundai Ioniq Electric – Budúcnosť alebo realita?
Minulý týždeň sme strávili s plne elektrickým Hyundai Ioniq Electric. Aké sú naše dojmy a postrehy z tohto elektrického Hyundaiu? Treba si s elektromobilom plánovať svoj čas dopredu? Čítajte ďalej.
Dizajn
Hneď prvý pohľad na Ioniq prezrádza to, že dizajn auta bol diktovaný najmä vetrom. To z dôvodu čo najnižšieho koeficientu odporu vzduchu, ktorý je v tomto prípade len 0.24. Predná časť auta je pomerne nízka, čo zabraňuje nadmernému obtekaniu vzduchu spodnej časti auta, čo by spôsobovalo nežiadúci vztlak. V prednom nárazníku nájdeme minimum rôznych prelisov a otvorov opäť z dôvodu čo najmenšieho aerodynamického odporu. Pri pohľade z boku zaujmú 16-palcové, dvojfarebné disky kolies taktiež navrhnuté pre čo najlepšie aerodynamické vlastnosti obuté do pneumatík s ultranízkym valivým odporom.
Pohon
Ioniq je poháňaný jedným elektrickým motorom, ktorého výkon je 120 koní. Na prvý pohľad toto číslo nevyrazí dych, no elektromotor poskytuje všetok krútiaci moment ihneď po zošliapnutí pedála akcelerátoru, čo v kombinácii s hodnotou krútiaceho momentu 295 Nm zabezpečí veľmi slušnú akceleráciu. Tá je výrazná do cca 60-70 km/h. Dostať sa na vyššie rýchlosti trvá o čosi dlhšie, no počas celého týždňa som nemal ani raz pocit nízkeho alebo nedostatočného výkonu.
Úložiskom energie na pohon elektromotora je lítium-iónová polymérová batéria s kapacitou 28 kWh. Batéria disponuje tepelným manažmentom, ktorý ju vyhrieva pri nízkych vonkajších teplotách a dopomáha tak k navýšeniu dojazdu. Taktiež upravuje teplotu batérie pri jej nabíjaní z dôvodu čo najväčšej kapacity. Batériu nájdeme pod zadnými sedadlami a pod batožinovým priestorom. Toto riešenie má však jednu nevýhodu, ktorou je zvýšenie dna batožinového priestoru, a tým aj celkové zníženie objemu kufra.
Jazda
Prvých pár hodín s Ioniq-om bolo veľmi zvláštnych. Aj keď to nieje prvé elektrické auto, v ktorom som mal možnosť viezť sa, no vždy ma fascinuje to hrobové ticho. Po naštartovaní počuť akurát uvítací tón infotainmentu a cvaknutie relátok elektrického obvodu. Pri jazde naďalej pretrváva ticho. Jedinou vecou, ktorú počuť je šum vetra a odvaľovanie pneumatík. Vďaka tichu a dobre vyladenému podvozku je jazda ako v meste tak aj na diaľnici veľmi príjemná. Ioniq bez problémov filtruje nedokonalosti našich ciest. Pri športovejšej jazde sa auto mierne nakláňa, pravdepodobne vďaka nie najnižšie uloženej batérii. Treba ale však pripomenúť, že auto je určené hlavne do mestského prostredia, takže sa to nedá brať ako nedostatok. Pri plnom nabití batérie výrobca udáva dojazd 280 km. V prípade, že si auto nabijete na rýchlonabíjačke, treba počítať s tým, že z dôvodu predĺženia životnosti batérie vám takáto nabíjačka s výkonom 50kW (obvyklí nabíjací výkon rýchlonabíjačiek na Slovensku) dobije batériu maximálne na 90% celkovej kapacity.
Ioniq na dlhšie trasy?
Ako som vyššie spomínal. Auto je primárne určené na jazdu v meste, no nerobia mu problém ani víkendové výlety. Rozhodli sme sa vyskúšať, ako si Ioniq poradí s dlhšou jazdou po diaľnici a tak sme v nedeľu ráno dobili auto na rýchlonabíjačke ZSE Drive (podrobný článok o tejto sieti nabíjacích staníc vám prinesieme čoskoro) s nabíjacím výkonom 50 kW. Batéria bola takmer vybitá. Dojazd ukazoval 60 km. Po pripojení nabíjačky vám displej infotainmentu ukázal predpokladaný čas nabíjania. V tomto prípade trvalo nabitie na 90% 27 minút.
Po ukončení nabíjania dojazd ukazoval 215 km a tak sme sa vybrali smerom do Nitry. Pri dialničnom tempe 130 km/h išla hodnota dojazdu dole o kúsok rýchlejšie ako som čakal. Z Bratislavy do Nitry je to presne 92 kilometrov. Po príjazde k nabíjačke v Nitre dojazd ukazoval 62 kilometrov. Opäť sme nabili auto na 90% a vybrali sme sa smerom na zámok Vígľaš. Tentokrát sme adaptívny tempomat, ktorý fungoval bez jediného zaváhania nastavili na 110 km/h. Predsalen Vígľaš bol ďalej a pri tejto rýchlosti nemal elektromotor zvýšenú spotrebu a tak sme prišli do Zvolena s dojazdom 70 km. Cestou spať sme opäť nabíjali dvakrát. Myslel som si, že bude otravné pri dlhšej ceste často stáť kvôli dobitiu batérie, no tých cca 20 minút nieje vôbec katastrofálnych. Pozriete si nové správy prípadne prescrollujete Instagram a už vám auto signalizuje že je nabité a pripravené na ďalšiu jazdu. Pri bežnom jazdení v meste prevažne na eko režime stačilo dobiť auto raz za dva dni, takže Ioniq je skôr mestským elektromobilom, ale ako sme si vyskúšali, tak aj občasné víkendové výlety napríklad do Nízkych Tatier nie sú žiadnym väčším problémom.
Interiér
Interiér taktiež ako exteriér pôsobí minimalistickým dojmom. Prvou vecou, ktorá ma upútala bol združený ovládač na voľbu jazdných funkcií ( P, R, N, D), pretože nemal tvar radiacej páky alebo otočného voliča, ale bol riešený tlačidlami. Spolu s ním sa na stredovej konzole nachádza priehradka na bezdrôtové nabíjanie smartfónu a taktiež aj volič jazdných režimov. Tie sú konkrétne tri, a to Eco, Normal a Sport. V režime Sport je k dispozícii všetkých 295 Nm a maximálna rýchlosť dosahuje cca 180 Km/h. Každý z týchto režimov má vlastnú grafiku na prístrojovom paneli.
Interiér bol čalúnený ekologickou textíliou príjemnou na dotyk. Sedadlá sú veľmi pohodlné aj pri dlhších trasách, ale osobne by som prijal výraznejšie bočné vedenie. Taktiež mi vadila nemožnosť nastavenia ako sklonu, tak aj vzdialenosti lakťovej opierky.
Volantu so skoseným spodkom a príjemnou hrúbkou venca nemám absolútne čo vytknúť. Všetky ovládacie prvky či už infotainmentu, alebo adaptívneho tempomatu boli umiestnené úplne rovnako ako v iných modeloch Hyundai, takže ak ste niekedy šoférovali Hyundai, nemusíte si zvykať na rozloženie ovládacích prvkov.
8-palcový displej infotainmentu disponoval prehľadným menu, ktoré sa od iných modelov odlišovalo ikonkou EV, pod ktorou ste našli prehľad najväčších spotrebičov elektrickej energie, zobrazenie aktuálneho rádiusu dojazdu, alebo aj predpokladaný čas dobitia batérie pri rôznych spôsoboch nabíjania.
Zaujímavosťou sú páčky pod volantom, ktoré regulovali stupeň rekuperácie. Po chvíli som si na rekuperáciu tak navykol, že klasickú brzdu som využíval len na dobrzďovanie.
Záver
Ak hľadáte auto na každodenné dochádzanie do práce s minimálnymi nákladmi, zaujímavým dizajnom a prijateľnou cenovkou od 35 490€, tak Hyundai Ioniq Electric by ste určite mali zaradiť do vášho výberu.
Foto: Samuel Zaťko