Jeep Wrangler Rubicon 2.0T – poriadny off-road bez štipky elektrifikácie
Jeep Wrangler je bezpochyby ikona medzi off-roadmi. Vznikol z vojenského modelu Jeep počas druhej svetovej vojny. Prvý model, Jeep CJ (Civilian Jeep) bol predstavený v roku 1945. Wrangler sa potom začal vyrábať v roku 1986 ako nástupca modelu CJ. Prvá generácia YJ sa vyznačovala štvorcovými svetlometmi a komfortnejším interiérom. Nasledovala generácia TJ (1996), ktorá obnovila okrúhle svetlomety a zlepšila off-road schopnosti, a následne generácia JK (2007), ktorá priniesla modernizovaný dizajn a viac priestoru.
Najnovšia generácia JL, predstavená v roku 2018 pokračuje v tradícii. Ponúka bezkonkurenčné terénne vlastnosti a zároveň integruje moderné technológie a komfort. Wrangler sa tak za svoju históriu stal bezpochyby terénnou legendou a mne vo svojej najnovšej interpretácii robil spoločnosť počas testovacieho týždňa na cestách aj necestách.
Dizajn
V tomto prípade asi netreba nikomu nič bližšie predstavovať. Tvary Wrangleru sú tak ikonické, že ich pozná asi snáď každý. V skratke však Jeep Wrangler zachováva ikonické prvky svojich predchodcov, ako sú napríklad okrúhle svetlomety a vertikálna mriežka chladiča. Modernizácia zahŕňa prvky ako LED svetlá, nové farby karosérie a samozrejme zachováva odnímateľné panely strechy a dverí. Nechýba ani množstvo plakiet a detailov odkazujúcich na pôvodnú vojenskú verziu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Land Rover Defender 130
Jazdné vlastnosti
Nový Jeep Wrangler ponúka vynikajúce jazdné vlastnosti, ktoré kombinujú off-road schopnosti s každodenným pohodlím. Na ceste a obzvlášť na terénnom obutí je cítiť, že Wrangler je doma primárne mimo spevnené povrchy. Na nerovnostiach auto mierne uskakuje, no v teréne je podvozok presne taký, ako by mal byť. Nerobia mu problém výrazne kríženia náprav pri prejazde veľkých prekážok, no ani rýchla jazda po nespevnených cestách. Tam podvozok kopíruje nerovnosti bezproblémovo a pracuje ukážkovo.
Pri každodennom použití v meste a na diaľnici treba rátať s výraznejším hlukom od pneumatík a od aerodynamického šumu karosérie. Spotrebou sa v kombinovanom cykle pri ľahšej nohe viete pohybovať na úrovni 12 litrov na 100 kilometrov. V teréne rátajte dvojnásobok.
Off-road vlastnosti sú ukážkové. Testovaný kúsok bol vybavený odpojiteľnými stabilizátormi či redukčnou prevodovkou, čo pri ,,najostrejšej” kombinácii nastavenia pohonu znamenalo, že vás nezastaví naozaj nič. Minimálne teda mne osobne sa nepodarilo nájsť v bežne dostupnom teréne prekážku, ktorú by Wrangler nezvládol. A to som hľadal naozaj dlho.
Pohon
Aby sa Wrangler mohol predávať v Európe, je vybavený oklieštenou ponukou pohonných jednotiek. V ponuke sú aj plug-in hybridy, avšak batériový systém pridáva niekoľko desiatok kilogramov navyše. Testovaný kúsok bol vybavený dvojlitrovým benzínovým motorom s výkonom 200 kW (272 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Musím povedať, že aj pri plne naloženom aute som nemal pocit nedostatku výkonu.
Takto vybavený Jeep Wrangler dokáže zrýchliť na stovku za 7,6 sekundy. Štandardom je automatická 8-stupňová prevodovka a v základnom nastavení sú poháňané výhradne zadné kolesá.
Interiér
Dizajn interiéru Wrangleru je zameraný na kombináciu funkčnosti a pohodlia, čím sa stáva ideálnym miestom pre dobrodružné výlety aj každodenné používanie. Nájdeme tu kvalitné materiály a výborné spracovanie, ktoré tento drsný off-road viac približujú k dennému používaniu a sú na úrovni iných SUV modelov konkurencie. Hlavným prvkom palubnej dosky je dotyková obrazovka ponúkajúca rozhranie CarPlay a celkovo plynulý a prehľadný systém. Čo hodnotím veľmi kladne, je zachovanie analógových budíkov s malým displejom uprostred zobrazujúcim všetky potrebné informácie pre jazdu v teréne.
Zhrnutie
Jeep Wrangler je vo svojej najnovšej podobe interiérom aj jazdnými vlastnosťami veľmi blízky klasickým SUV-čkám. Čo ho však výrazne odlišuje a čo mňa najviac nadchlo, sú terénne vlastnosti. Práve mimo asfalt naplno objavíte prednosti Wrangleru, ktoré ho posúvajú o niekoľko krokov pred konkurenciu. Takú istotu, aká ide v teréne z Wrangleru som doteraz zažil možno tak v modifikovanom Mitsubishi L200, Mercedese triedy G a v novom Land Rover Defender. Pozitívom však je, že rovnako ako táto trojica je aj Wrangler použitelný na každy deň, čo z neho robí mimoriadne všestranné auto.
Technická špecifikácia a konkurencia
Jeep Wrangler Rubicon | Ford Bronco | Land-Rover Defender D250 MHEV | |
Motor/palivo | 2.0 / benzín | 2.7 EcoBoost V6 / benzín | 3.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1995 / 4 | 2694 / 6 | 2997/ 6 |
Výkon motora (kW/k) | 200 / 272 | 246 / 335 | 183 / 249 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 563 | 570 |
Prevodovka | 8-st. aut. | 10-st. aut. | automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 11,4/12 | 14,2/ 15 | 8,5/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 028 | 2 343 | 2 436 |
Objem batožinového priestoru (L) | 548/1059 | 872 | 786 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 159 | 161 | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,6 | 7,2 | 8,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 69 990 | 82 490/ 84 370 | 74 801 |