Kawasaki Z H2 – 200 koňová motorka na každodenné použitie
„Naháč“ s výkonom 200 koní a krútiacim momentom 137 Nm. Na prvý pohľad na mňa pôsobila ako ťažká, prekoňovaná a nekompromisná beštia. Niekedy sa veci však majú inak ako sa na prvý pohľad zdajú a nie nadarmo sa hovorí: „Nesúď knihu podľa obalu“.
Dizajn
Keď som ju videl v showroome Kawasaki, odohrali sa vo mne zmiešané pocity. Toto farebné prevedenie je krásne a ostré tvary korešpondujú s výkonom motorky. Pripadala mi však ako taký mohutný a ťažkopádny transformer. Tento pocit hlavne vyvolávajú plasty okolo motorky, v ktorých je ukryté aj robustné nasávanie vzduchu. Čím dlhšie na ňu pozerám, tie jej krivky mi dávajú väčší a väčší zmysel a všetko to do seba pekne zapadá.
Podvozok – prvé prekvapenie
K veľkému výkonu som očakával tvrdý podvozok, ktorý ťa vytrepe na každej nerovnosti. Nastavený je na môj vkus trošku mäkšie, ako by som si na takejto motorke prial. Kawasaki asi chcela urobiť motorku pre širšie spektrum jazdcov a viac na každodenné použitie. Väčšinu hrbolov na ceste krásne poberie a vyžehlí. Na rovinkách je to fajn a pomáha to aj pri tej extrémnej akcelerácii lepšie preniesť výkon na cestu. Trochu mi to vadilo pri ostrom tempe v zákrutách, kde motorka so svojou pohotovostnou hmotnosťou 239 kg na nerovnostiach v zákrutách viac prepruží a je už mierne uhúpaná. To je daň za pohodlie a vyššiu hmotnosť, ktorú ale veľmi dobre maskuje. A pre tých, ktorý si chcú tiež vylámať zuby na slovenských cestách ako ja, tak si môžu podvozok vpredu, aj vzadu pritvrdiť.
Výkon – druhé prekvapenie
Veľa ľudí, vrátane mňa si myslelo, že to je beštia a výkon bude takmer nezvládnuteľný. Chyba! Výkon je krásne dávkovateľný a aj v preplnených mestských centrách sa dá jemne a citlivo dávkovať kľučkujúc medzi autami. Dokonca motor v nízkych otáčkach je tak pružný, že mu nevadí ani „motkanie“ na tých najnižších otáčkach a pekne sa bez zaváhania rozmotá až k tým najvyšším. Výkon pri tom pekne lineárne graduje a začína tak ťahať, že máte čo robiť aby ste to pobrali. Najprv som si myslel, že to má veľmi silný stred, potom výkonový prepad a vo vysokých otáčkach chytí druhý a ešte silnejší dych. To som mal však iba zapnutú trakčnú kontrolu a tá pri explózii krútiaceho momentu v stredných otáčkach výkon obmedzila a keď sa trakcia zlepšila, opäť pustila plný výkon s tým, že ešte pomáhala držať predné koleso na zemi aj na 3. a 4. rýchlostnom stupni. Pri tom aby ste si tento zážitok mohli užiť, nepotrebujete byť najlepší jazdec na svete. Je to síce extrémne, no pri tom zároveň aj priateľské. Väčšinu času som jazdil s vypnutou trakciou a to bolo to pravé orechové, kedy sa skoro pri každom plnom otvorení plynu predok zdvíhal k nebesiam. Výborne vyladených 200 koní.
Brzdy
Vpredu sa o dávkovanie brzdného účinku stará radiálna brzdová pumpa Nissin a o zakusovanie do predných 300 mm kotúčov radiálne uložené monoblocky Brembo (celý brzdič je odliaty z jedného kusu a tým pádom je pevnejší). Nástup bŕzd by som prijal tiež trošku agresívnejší a športovejší. Brzdný účinok je dostačujúci a nemal som pocit, že by zaostával za výkonom motorky.
Elektronika
Keďže sa jedná o najvýkonnejší naháč v ponuke Kawasaki, je jasné, že bude prešpikovaná elektronikou. Disponuje tempomatom, obojstranným quickshifterom, jazdnými režimami, v ktorých máte na výber rain, road, sport alebo driver. Režim driver si môžete prispôsobiť podľa seba a dá sa v ňom trakčná kontrola úplne vypnúť. Ďalej náklonové ABS a balíček ďalších elektronických riadiacích systémov, ktoré pomáhajú skrotiť výkon motocykla. Farebný TFT LCD displej ponúka dostatok informácií a je dobre čitateľný aj na priamom slnku. Cez bluetooth sa viete spárovať so svojím smartphonom a mať tak všetko pekne pod kontrolou a na diaľku meniť nastavenia motocykla.
Život s Kawasaki Z H2
Motorku som týždeň používal aj ako „daily bike“ a chodil na nej do práce. Moja cesta sa skladala z diaľničného presunu aj z bratislavských kolón. Večer prázdne mesto a trošku zloby so zavíjajúcim kompresorom. Jeden deň sme strávili aj s priateľkou a aj keď sme si mysleli, že to bude pre ňu utrpenie, nesťažovala sa, že by sa to nedalo vydržať. Nie, že by to bola motorka vhodná na nejaké veľké cestovanie vo dvojici, ale nenadávala na extrémne nepohodlie a už to beriem ako malé plus. Ak sa rozhodnete zdieľať garáž s Kawasaki Z H2, treba si zvyknúť na vyššiu spotrebu okolo 8 litrov na 100 km. To bol náš priemer, ktorý zahŕňal aj kľudnejšie jazdenie.
Zhrnutie
Za cenu začínajúcu na zhruba 17 tisíc € dostanete asi najlacnejšiu motorku, ktorá je na magickej hranici 200 koní. Všade kam s ňou prídete vzbudzuje záujem a rešpekt. Je to jedinečnosť mať motocykel s kompresorom. Jej zvuk je nezameniteľný a je aj škoda dávať na ňu hlučný „laďák“, ktorý by prekryl ten krásny zvuk zavíjajúceho kompresora. A čo bolo pre mňa nepredstaviteľné, tak to je uživateľská jednoduchosť tejto beštie.
Motor/palivo | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový štvorvalec s kompresorom |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 147/200 / 11 000 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 137 |
Prevodovka | Mokrá viackotúčová, manuálna 6 st., quickshifter |
Výška sedadla | 830 mm |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 239 |
Objem palivovej nádrže (L) | 19 |
Brzdy vpredu | Duálne poloplávajúce 300 mm športové kotúče. Strmeň: duálny radiálne upevnený, monoblok, 4-piestikový |
Brzdy vzadu | Jeden 250 mm športový kotúč. Strmeň: 1-piestikový |
Cena verzie od (€) | 16 995 |
Foto: Samuel Zaťko