KIA EV3 GT-line – praktické rodinné SUV s výborným dojazdom
Kia EV3 je rodinné, plne elektrické SUV, které sa z veľkej časti inšpirovalo väčším modelom EV9. Ten pripomína nie len dizajnom exteriéru, ale aj interiéru, čo znamená, že zákazník dostáva z veľkej časti prvky vlajkovej lode značky v menšom a cenovo dostupnom balení. Poďme sa na to pozrieť postupne.
Dizajn
Kia EV3 GT-Line prichádza ako výrazný hráč v segmente kompaktných elektrických SUV a už na prvý pohľad zaujme svojim futuristickým, ale zároveň sebavedomým dizajnom, ktorý nesie DNA modelov ako EV6 a najmä EV9. No v tomto prípade je všetko zabalené do menšieho, mestského formátu bez kompromisov v štýle. Predná maska EV3 GT-Line je dôkazom, že aj bez klasickej mriežky chladiča môže auto vyzerať dynamicky. Vertikálne LED svetlá v tvare písmena „L“ vytvárajú nezameniteľný svetelný podpis, ktorý bude rozpoznateľný aj na diaľku. V prevedení GT-Line dostáva EV3 aj športovejšie prvky: čierne lesklé akcenty, agresívnejší predný nárazník a decentné aerodynamické vylepšenia.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Cupra Born VZ
Bočná línia Kia EV3 pôsobí svalnato a kompaktné rozmery výborne maskuje väčšími plochami a ostrými hranami. Krátke previsy, veľké disky s dizajnovo výrazným a moderným dizajnom + čierne oplastovanie blatníkov dávajú vozidlu robustný charakter, ktorý sa nestratí ani v mestskom prostredí, a ani mimo neho. Zadná časť pokračuje v minimalistickom duchu s horizontálne orientovanými LED svetlami, ktoré opticky rozširujú vozidlo. Strešný spojler a výraznejší difúzor v GT-Line prevedení pridávajú na dynamike. Celý dizajn je čistý, uhladený, no nenechá nikoho na pochybách, že ide o moderný elektromobil kráčajúci s dobou.
Pohon
Pod kapotou novej Kia EV3 GT-Line pracuje elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 283 Nm. Výkon síce nepôsobí na papieri extrémne, no v reálnom svete poskytuje veľmi vyvážený mix dynamiky a efektivity. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy je dôkazom, že EV3 GT-Line rozhodne nie je žiadny „elektrický slimák“.
Čo však robí ešte väčší dojem, je spôsob, akým tento výkon vozidlo podáva. Okamžitý nástup krútiaceho momentu zabezpečuje svižné rozjazdy i bezproblémové predbiehacie manévre aj pri vyšších rýchlostiach.
Verzia GT-Line je štandardne dodávaná s väčším z dvoch dostupných akumulátorov – konkrétne ide o batériu s využiteľnou kapacitou 81,4 kWh, čo je na pomery kompaktných SUV nadpriemer. Kia deklaruje dojazd až 563 km (WLTP), čo znie sľubne. V praxi mi palubný počítač po plnom nabití ukázal dojazd okolo 500 km, čo je stále výborná hodnota, zvlášť pri jazde v reálnych chladných podmienkach.
EV3 ponúka aj inteligentný systém rekuperácie energie, vrátane funkcie i-Pedal, ktorá umožňuje jazdiť takmer výlučne jedným pedálom. Výborne funguje aj automatický režim, ktorý podľa údajov z radaru a dopravných značiek prispôsobuje rekuperáciu tak, aby bola jazda maximálne efektívna. Prepojenie rekuperačného a klasického brzdenia je navyše vyladené tak precízne, že prechod medzi nimi je takmer nepostrehnuteľný.
Nabíjanie: nie je to EV6, ale…
Aj keď EV3 nedisponuje 800-voltovou architektúrou ako väčšia EV6, dokáže pri správnych podmienkach podať slušný výkon. Vďaka predohrevu batérie sa nám podarilo dosiahnuť nabíjací výkon až 120 kW, čo je veľmi blízko oficiálnym 128 kW. Z 10 na 80 % sa dostanete za približne 35–40 minút, čo znamená, že dlhšie trasy zvládnete s krátkymi prestávkami na kávu. Nabíjacia krivka síce po čase klesá, no to je bežné aj u konkurencie.
Jazda
Aj keď na prvý pohľad pôsobí Kia EV3 GT-Line ako mestský elektromobil s dôrazom na štýl a technológie, za volantom prekvapí dobrým naladením podvozka a kultivovaným jazdným prejavom. V praxi ponúka vyváženú kombináciu komfortu a stability, ktorú ocenia nielen mestskí vodiči, ale aj tí, ktorí sa vydávajú na dlhšie trasy. Podvozok Kia EV3 je naladený s dôrazom na komfort, no nestráca istotu ani pri svižnejšom tempe.
GT-Line verzia má oproti štandardu mierne športovejší vizuál, no jazdne zostáva komfortná – podvozok filtruje nerovnosti mestských ciest, či priečne spoje diaľnic bez tvrdých rázov. Riadenie je ľahké a presné, ideálne pre mestské manévre, no v zákrutách má príjemnú odozvu. Nečakajte športový feedback, ale v kontexte segmentu pôsobí EV3 mimoriadne solídne. Auto reaguje predvídateľne a sebaisto, či už jazdíte po kľukatých cestách alebo mestom. Vďaka akumulátorom v podlahe má vozidlo nízke ťažisko, čo prispieva k stabilite v zákrutách a zníženiu náklonov karosérie, no ak prepálite nájazdovú rýchlosť do zákruty, tak vyššia hmotnosť a pohon predných kolies vám to dajú okamžite pocítiť nedotáčavým charakterom.
Interiér
Interiér EV3 si zachováva rovnaký vizuálny jazyk ako väčšie modely EV6 a EV9, no v kompaktnejšom a funkčnejšom formáte. Minimalistická palubná doska, široký dvojitý displej (kombinujúci prístrojový štít a infotainment), dotykové plochy, ambientné podsvietenie a vkusné kontrastné prešívanie – všetko tu pôsobí harmonicky a moderne. Dominantou interiéru sú dva horizontálne umiestnené displeje – 12,3-palcový digitálny prístrojový panel a rovnako veľký centrálny infotainment displej, medzi ktorými sa nachádza doplnkový dotykový panel na ovládanie klimatizácie a ďalších funkcií. Rozhranie je rýchle, intuitívne a prehľadné, s podporou Apple CarPlay aj Android Auto. Kia navyše postupne zavádza nové verzie svojho softvéru, ktorý je prispôsobený aj na bezdrôtové aktualizácie.
Aj keď EV3 patrí rozmermi do nižšej SUV triedy, vďaka modulárnej E-GMP platforme je interiér prekvapivo priestranný. Plochá podlaha, dostatok miesta na nohy vpredu aj vzadu a množstvo odkladacích priestorov zvyšujú každodenný komfort. GT-Line ponúka aj posuvný stredový tunel, kde si viete položiť počas nabíjania napríklad notebook a spraviť si tak z EV3 dočasnú kanceláriu. Batožinový priestor patrí medzi najväčšie v triede – a to aj pri verzii s väčšou batériou.
Záver
Kia EV3 GT-Line je moderný, sebavedomý a technologicky vyspelý elektromobil, ktorý aj v kompaktnej triede ponúka nadštandardný dojazd, vyvážené jazdné vlastnosti a kvalitný interiér. Dynamika je dostatočná, komfort výborný a rekuperácia vyladená do detailu. Interiér pôsobí vzdušne, moderne a ekologicky. Nabíjanie síce neohúri maximálnym výkonom, no vďaka veľkej batérii a efektivite ide o vozidlo, s ktorým zvládnete aj dlhšie cesty bez stresu. EV3 GT-Line je dôkazom, že aj menšie SUV môže byť praktické a štýlové zároveň.
Technické údaje a konkurencia
Renault Scenic E-Tech | Kia EV3 GT-line | Tesla Model Y RWD Long range | |
Motor/palivo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo |
Výkon motora (kW/k) | 160/220 | 150 / 204 | 255 / 347 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 300 | 283 | hodnota neudávaná |
Kombinovaná spotreba WLTP kWh na 100 km (test/výrobca) |
17,8/17,3 | 16,2 / 20,4 | 15,5 / – |
Kombinovaný dojazd WLTP (km) | 625 | 563 | 600 |
Akumulátor (technológia/kapacita) | 87 kWh | 81,4 kWh | 78,1 kWh |
Max. prijateľný výkon dobíjania (kW) | 150 | 128 | 250 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 890 | 1 810 | 1 959 |
Objem batožinového priestoru (l) | 545 | 460 | 117 vpredu, 854 vzadu |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 170 | 217 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.9 | 7,9 | 5,9 |
Cena verzie od/test (€) | 49 700 / 53 450 | 52 990 / 54 370 | 47 500/ |