Koenigsegg Jesko – čerstvo zo ženevského autosalónu
Autosalón v Ženeve je tu a začína pretek medzi motoristickými portálmi v tom, kto prinesie najhorúcejšie a najzaujímavejšie novinky z automotive priemyslu. My vám ako prvú novinku prinášame nový hyperšport zo švédskej dielne Koenigsegg. Názov Jesko zdedil tento model po otcovi šéfa firmy. Jesko Koenigsegg hral dôležitú úlohu v celkovom rozbehu firmy.
Ešte silnejšia twin-turbo V8
Jesko je poháňaný upraveným motorom s dvoma turbami, ktoré sú väčšie a majú prepracovanejšiu kontrolu tlaku. Srdcom novej V8-ičky je najľahšia sériovo vyrábaná kľuková hriadeľ s hmotnosťou iba 12.5 kg. Táto sranda umožní novému modelu produkciu ešte väčšieho výkonu a udržanie zaradenej rýchlosti až po hodnotu 8500 rpm.
Úpravou prešlo aj vstrekovanie paliva, ktoré je teraz lepšie a efektívnejšie. A teraz hodnota, ktorá zaujíma všetkých. Jesko vyprodukuje 1280 koní s bežným palivom a neuveriteľných 1600 poníkov so špecialným palivom E85. Krútiaci moment je od 1000 Nm (2700-6170rpm) po 1500 Nm pri 5100rpm.
Prevodovka LST
Neuveriteľne ľahká prevodovka
Motor V8 spárovaný s multi spojkovou prevodovkou o hmotnosti iba 90 kg, pre dosiahnutie maxima na trati či v bežnej prevádzke. Moderné autá majú zväčša dvojspojkovú prevodovku. V skratke sa jedná o prevodovku, kedy jedna spojka fyzicky zaradí požadovanú rýchlosť a druhá spojka si „zapamätá“ rýchlosť, ktorá bude nasledovať. Toto umožňuje síce rýchle radenie, ale vozidlu takáto spojka pridáva na hmotnosti okolo 140 kilogramov.
Dvojspojková prevodovka
Švédi sú však šikovní a prišli so systémom LST, ktorý dokáže preskakovať jednotlivé stupne pri podradení či radení pre optimálnu jazdu. Napríklad pri zrýchlení v 7. rýchlosti vám prevodovka nebude podraďovať každý stupeň (tak, ako by to spravila bežná dvojspojka), ale zaradí vám priamo 4. stupeň, ktorý je najoptimálnejší na zrýchlenie pri danej rýchlosti.
Riadenie a trakcia
Jadro každého modelu od Koenigseggu tvorí monokok z karbónu. Inak tomu nie je ani pri „ježkovi“. K skvelej ovládateľnosti prispievajú nápravové ramená v štýle, aký nájdeme na monopostoch F1 spolu s najväčšími ložiskami pre uloženie kolies. Najmodernejšie technológie boli využité aj pri výrobe plne karbónových 21 palcových diskov, ktoré sú v tejto veľkosti najľahšími sériovo vyrábanými diskami.
Koenigsegg obul nový model do perfektných pneumatík-Michelin Pilot Sport Cup 2. Ako voliteľná výbava sú k dispozícii Michelin Pilot Sport Cup 2 R, ktoré ponúkajú dezén s priľnavosťou vyššou o 10%, avšak práve kvôli tomuto sa smú používať len za sucha.
Nekompromisná aerodynamika a comfort zároveň
Koenigsegg siahol po najagresívnejšej aerodynamike. Dôkazom môže byť obrovské zadné krídlo, alebo v rade modelov Koenigsegg najnižšie položený spliter. Predstavte si, že len spätné zrkadlá vytvárajú 20 kilogramov prítlak. Pri rýchlosti 275 km/h celé auto vytvorí 1 tonu prítlaku. Aj vďaka týmto hodnotám je maximálka Koenigseggu Jesko 482 km/h. Dosiahnutie takýchto hodnôt počas toho ako si nabíjate telefón a počúvate svoju obľúbenú hudbu je jednoducho zázrak. Za mňa osobne obrovská technologická topka. Jazda v „ježkovi“ sa pridáva do môjho bucket listu.
Zdroj: koenigsegg.com