Koronavírus vs. Automotive – aký bude dopad na toto odvetvie?
Koronavírus je momentálne témou číslo jeden po celom svete. Ako všetci vieme z lokálneho problému Číny sa stala globálna hrozba, ktorá má obrovský dopad na svetovú ekonomiku, cestovný ruch a pokoj v krajinách. Veľkú časť svetovej ekonomiky tvorí automobilový priemysel. Ovplyvní táto nákaza aj toto hospodárske odvetvie? Sledujte s nami vývoj tejto krízy deň po dni!
Prepad predajov v Číne
Momentálny problém pre automobilky je obmedzená alebo zrušená produkcia vozidiel. Najväčším podiel na svetovom trhu má práve Čína, ktorá zaznamenala kolaps v predajoch vozidiel. Napríklad Porsche bolo vo februári nútené zavrieť všetkých predajne (v súčasnej dobe postupne obnovujú prevádzku) a väčšina automobiliek musela aspoň dočasne obmedziť výrobu.
Hlavným faktorom prepadu predajov je práve dopyt po automobiloch. Obsah spotrebiteľského koša sa prosto mení a dopyt klesá vplyvom globálnej pandémie.
Prerušené či obmedzené dodávky dielov
Toto predstavuje asi najväčší dopad na automobilový priemysel. Množstvo dodávateľov súčiastok pochádza z Talianska, ktoré pred časom uzavrelo hranice. Za následok to môže mať predĺžené dodacie lehoty alebo nedostatok dielov, ako sú brzdy značky Brembo či pneumatiky Pirelli. Problém s dodávkami dielov z Číny zaznamenala i fabrika Fiat v Srbsku, ktorá bola nútená dočasne prerušiť prevádzku.
Značným obmedzením pre výrobcov sú i pracovné jednania s dodávateľmi z rizikových krajín ako Kórea, Čína či už spomínané Taliansko. Sú totižto zakázané služobné cesty do týchto krajín a to sťažuje komunikáciu v krízových momentoch plánovania či vyjednávania. Mailová či telefonická komunikácia niekedy nestačí.
16.3.2020
Piatok trinásteho znamenal červenú pre fabriku Lamborghini. Vedenie sa rozhodlo zrušiť prevádzku do 25. Marca. Zatvára aj ďalšia talianská automobilka Ferrari v Maranello a to aj v múzeum v Modene, takisto sa tím Ferrari nezúčastnil VC Austrálie. Treticu uzatvára závod Volkswagen v Bratislave, ktorý zatvára svoje brány od zajtrajšieho dňa.
17.3.2020
Svoje brány zatvára i francúzsky koncern PSA. Zavrú sa všetky závody po celej európe, vrátane toho v Trnave. Rozhodnutie vydala materská firma. Na Slovensku tak ostáva v prevádzke KIA Motors v Žiline a Jaguar Land Rover v Nitre. Zo svetových producentov prerušuje od 23.3.2020 svoju prevádzku Porsche.
Subdodávatel pre automobilový priemysel Antolin v Trnave síce pokračuje vo svojej prevádzke, no vedenie firmy vyhradilo šicí tím, ktorý sa bude špecializovať na výrobu látkových rúšiek. Tie najprv poputujú do zásob závodu a následne do rezerv zdravotníctva.
18.3.2020
Česká automobilka Škoda Auto je v odstávke od dnešného dňa na dobu minimálne dvoch týždňov. K zatvárajúcim závodom sa pridáva pobočka Jaguar Land Rover v Nitre, ktorá preruší prevádzku od Pondelka 23.3.2020. Otvorený ostáva stále závod KIA v Žiline.
19.3.2020
Svoju prevádzku preruší aj posledná automobilka na Slovensku KIA Motors v Tepličke nad Váhom. Stane sa tak od pondelka 23.3.2020. O skutočnosti informoval hovorca závodu Ján Žgravčák.
20.3.2020
Spoločnosť Daimler AG prijíma opatrenia v boji proti šíreniu pandémie COVID-19. Z tohto dôvodu pozastavuje spoločnosť výrobu takmer vo všetkých európskych závodoch. Týka sa to konkrétne fabrík zameraných na výrobu osobných a užitkových vozidiel a niektorých administratívných centier s platnosťou od 23.3.2020. Predpokladaný čas odstávky je 14 dní. Jej prípadné predĺženie závisí od vývoja situácie.
21.3.2020
Hovorca českej fabriky Hyundai Motors v Nošoviciach oznámil, že závod prerušuje výrobu do 6. apríla, po vzore automobilky Škoda Auto a Toyota Peugeot Citroën Automobile v Kolíne. Hyundai v Nošoviciach zamestnáva 3300 kmeňových zamestnancov, ktorí ostávajú od pondelka doma so 70% náhradou mzdy.
Vyhliadky do blízkej budúcnosti
Odborníci tvrdia, že s príchodom teplejších období by mal vírus COVID-19 pominúť a situácia by sa mala značne zlepšiť. Pri pohľade na Čínu sú tieto výhľady do budúcna v celku reálne. No dopady na celosvetovú ekonomiku a automobilový priemysel budú markatné.
Zdroj: nytimes.com