Korunovácia nového šampióna Formuly 1 – Max Verstappen
Veľká Cena Abú Dhabí priniesla na svojom konci nečakaný zvrat a preteky, ktoré viedol od prvej zákruty Lewis Hamilton s jeho čiernym Mercedesom nabrali úplne iné grády. Do Abú Dhabí prichádzali dvaja rivali bojujúci o titul s rovnakým počtom bodov, a to 369,5. Nakoniec sa však stal majstrom sveta, ako prvý Holanďan, mladý Max Verstappen na Red Bulle, ktorý získal svoj premiérový titul. Hamilton tým pádom neprekonal rekord Michaela Schumachera ešte z roku 2004, keď získal svoj 7. titul – Hamilton aj Schumacher majú titulov narovnako. Pozrime sa spoločne na priebeh tejto ohromujúcej veľkej ceny plnej radosti, sklamania, zášti, ale aj kontroverzie.
KVALIFIKÁCIA S NEČAKANÝM KONCOM
Prvý neočakávaný výsledok sa nám už naskytol pri sobotňajšej kvalifikácii. Dovtedy to vyzeralo tak, že Mercedes má bezkonkurenčne najrýchlejší monopost a pole position pripadne Lewisovi Hamiltonovi. Avšak kolo, ktoré Max Verstappen zajazdil v tretej časti kvalifikácie na mäkkých pneumatikách bolo až o viac ako 3 desatiny rýchlejšie od toho, ktoré zajazdil Hamilton o pár minút neskôr. Aj keď Verstappen vyhral kvalifikáciu tak jeho cesta k majstrovskému titulu nevyzerala veľmi ružovo. Hamilton mal totižto pre závod všeobecne známu lepšiu stratégiu – štartoval na žltých, stredne tvrdých, pneumatikách, zatiaľ čo Verstappen na rýchlejšie sa opotrebovávajúcich červených.
STRATÉGIE DVOCH RIVALOV
Stratégia Lewisa Hamiltona vyšla na výbornú, do nedeľných pretekov štartoval na stredne tvrdých pneumatikách, ktoré toho vydržia oveľa viac, to mu dávalo možnosť prezuť neskôr a novým pneumatikám dať zabrať o niečo viac. Verstappenova stratégia mala byť rovnaká, avšak v kvalifikácii svoje stredne tvrdé, žlté, pneumatiky prebrzdil a najrýchlejší čas v druhej časti kvalifikácie musel zajazdiť na najmäkších, červených, pneumatikách. Pre tých, ktorí by nevedeli – štartovať musí jazdec na tých pneumatikách, na ktorých zajazdí v druhej časti kvalifikácie svoje najrýchlejšie kolo. Avšak Verstappen nakoniec avizoval, že nie je až tak sklamaný z tejto stratégie pretože pri pretekových simuláciách sa počas tréningov cítil dobre aj na softoch, teda najmäkších pneumatikách.
PRVÉ KOLO
Na začiatku závodu bolo cítiť veľké napätie tak ako v garáži Mercedesu tak aj Red Bullu. Nervózni boli azda všetci, jazdci, šéfovia tímov, mechanici a samozrejme aj fanúšikovia, ktorí sa vyvrcholenia, možno najlepšej sezóny akú sme kedy mohli vidieť, nemohli dočkať.
Po zahrievacom kole sa na rošte zoradili autá nasledovne – Max Verstappen na prvom mieste, Lewis Hamilton na druhom, tretí bol po skvelej kvalifikácii Lando Norris, o jeho úžasných schopnostiach sa môžete presvedčiť aj v článku Norris nečakane na pole position, výsledok kvalifikácie ako spred 20 rokov, a za ním nasledoval tímový kolega Maxa Verstappena – Sergio Pérez. Hamiltonov kolega, Fín Valtteri Bottas, sa zaradil až na šieste miesto odkiaľ Hamiltonovi nemal priveľkú možnosť pomôcť. Fínsky závodník sa takto so svojim tímom, v ktorom strávil 5 sezón, pravdepodobne nechcel rozlúčiť.
Do zhasnutia svetiel a odštartovania závodu ostávalo pár sekúnd a máloktorý človek ostal kľudný. Po zhasnutí svetiel sa pretekári odlepili zo svojich štartovacích pozícií a bolo aj vizuálne vidieť, že Lewis Hamilton mal omnoho lepší štart ako Verstappen, ktorý v porovnaní s Hamilton priam zaspal. Holandský závodník mal až o jednu desatinu pomalší štart čo v konečnom dôsledku zapríčinilo, že už v prvej zákrute stratil vedenie v prospech Hamiltona.
Verstappen sa však nevzdával a Hamiltonovi chcel predbehnutie vrátiť, spravil tak už na konci prvej rovinky, kedy brzdil oveľa neskôr. Na chvíľu sa mu aj podarilo dostať pred anglického pretekára avšak pri tomto manévri ho vytlačil z trate a Hamilton si musel zákrutu takpovediac „strihnúť“. Nakoniec ostal 7-násobný majster sveta vpredu a svoje vedenie udržoval pod maximálnou kontrolou.
KOLÁ ČAKANIA
Po prvom kole sa nám poradie ustálilo s Hamiltonom na prvom mieste a Verstappenom na druhom. Za nimi sa pomaly odďaľovali Sergio Pérez na treťom mieste, za ním Carlos Sainz na štvrtom a tak ďalej. Dôležité je spomenúť, že tímový kolega Lewisa Hamiltona, Valtteri Bottas, sa prepadol až na ôsmu priečku za mladého Japonca Yukiho Tsunodu, ktorý jazdí ešte len svoju prvú sezónu.
V nezmenenom poradí sa pokračovalo až do 14. kola kedy sa Red Bull rozhodol zavolať Maxa Verstappena do boxov na prezutie pneumatík, prezúval na najtvrdšiu zmes, na biele. Verstappen sa však vrátil na trať do premávky, ktorá ho dosť spomalila. Pri jeho výjazde sme mohli vidieť ako jazdec Ferrari, Charles Leclerc, vychádza z trate a nejednému fanúšikovi sa zastavil tep, len aby sa niečo nestalo, našťastie Leclerc toto mierne zaváhanie bez problémov ustál.
Hamiltonova reakcia na seba nenechala príliš dlho čakať a v nasledujúcom 15. kole išiel aj on prezuť na biele pneumatiky, s ktorými mal prísť až do cieľa. Pre Hamiltona vyzeralo všetko veľmi priaznivo, medzi ním a Maxom bol rozdiel viac ako 5 sekúnd a ten sa kvôli premávke, ktorú mal holandský závodník pred sebou ešte zväčšoval, navyše mal Hamilton pred sebou iba Péreza vzdialeného viac než 11 sekúnd takže na to mohol Brit začať tlačiť.
TOMUTO SA HOVORÍ TÍMOVÁ HRA!
Po pár kolách Hamilton dobehol Péreza a vyzeralo to na jednoduchú robotu, avšak Sergio „Checo“ Pérez mal v úmysle soka svojho tímového kolegu poriadne potrápiť. V 20. kole, keď sa Hamilton už dostal k Pérezovi tak blízko, že na rovinke mohol využiť systém DRS zahájil 7-násobný šampión útok. Tento útok bol však na konci prvej rovinky opätovaný a Pérez na druhú rovinku vyrážal pred Hamiltonom, ten však útočil aj tu, avšak ani tam nebol útok úspešný.
Jazdci sa presunuli do tretieho, technického, sektoru, kde Pérez išiel tak pomaly, ako len mohol, aby Hamiltona spomalil natoľko, že ich Verstappen mohol dobehnúť. Táto stratégia sa mu darila z Hamiltonovho skoro 9-sekundového náskoku ostalo na začiatku rovinky v 21. kole iba niečo málo cez jednu sekundu. Na tejto rovinke sa však už podarilo Hamiltonovi dostať sa opäť dopredu, ale Pérez podaroval na druhej rovinke DRS svojmu tímovému kolegovi a ihneď sa mu uhol z cesty. Verstappen to patrične ocenil a následne do vysielačky zahlásil: „Och, Checo je legenda!“
AKO NA HORSKEJ DRÁHE
Po tom ako Verstappen dobehol Hamiltona na rozdiel niečo cez jednu sekundu, tak sa mu ďalej nedarilo držať krok s rýchlejším monopostom Mercedesu a pomaly sa viac a viac vzďaľoval. Skoro 15 kôl to postupovalo takto ďalej, Lewis Hamilton mal závod pevne vo svojich rukách a časový rozdiel stále navyšoval.
Verstappenovi v tejto fáze pomohol virtuálny safety car spôsobený Antoniom Giovinazzim, ktorý musel kvôli poruche odstaviť svoj monopost Alfa Romeo na nie zrovna prívetivom mieste. Verstappen išiel teda znova prezúvať na najtvrdšie pneumatiky a v boxoch vďaka VSC (virtuálny safety car) nestratil 23 sekúnd, ale iba 14. Naháňačka sa mohla teda začať!
Zo závodu mimochodom odstúpili obaja závodníci tímu Alfa Romeo a obaja ukončili svoju kariéru vo Formule 1 spôsobom, ktorý si ani jeden z nich nepredstavoval. Obzvlášť veľká rana to bola pre fanúšikov legendárneho Icemana – Kimiho Räikkönena – ktorý ukončil svoju 19-ročnú kariéru.
FANÚŠIKOVIA VERSTAPPENA ASI STRATILI NÁDEJ
Chvíľu to aj vyzeralo, že mladý Holanďan by mohol dobehnúť ostrieľaného šampióna z minulých rokov, avšak po pár kolách sa časový rozdiel medzi nimi vôbec nezmenšoval. Z 23 sekúnd na konci VSC sa po 11 kolách stalo iba necelých 12 sekúnd, ale pre veľa ľudí to už vyzeralo vymaľované a fanúšikovia Verstappena pravdepodobne aj stratili nádej. Dokonca aj Verstappenov otec, bývalý závodník F1, Jos Verstappen priznal, že nádej stratil už po prvom kole a garáž tímu opustil po tom ako si Hamilton „strihol“ zákrutu na rovinke v prvom kole. Našťastie sa však na záver závodu stihol vrátiť a vidieť ako jeho syn vyhráva svoj prvý titul majstra sveta.
ZVRAT AKO Z HOLLYWOODU
Všetko už vyzeralo nemenné, avšak v 53. kole nabúral pretekár Williams, Nicholas Latifi, po súboji s Haasom Micka Schumachera a spôsobil aktivovanie skutočného safety caru. Akonáhle sa to stalo bol Verstappen povolaný do boxov, prezul na najmäkšie, červené, pneumatiky a zaradil sa za autá za safety carom. Túto šancu využil aj jeho tímový kolega, Sergio Pérez, a tiež zašiel pre zmes najmäkších pneumatík.
Jedna strana chcela aby safety car čo najskôr skončil a jazdci mohli pretekať, pre tú druhú by bolo najlepšie ak by sa závody dojazdili za safety carom, rozhodnutie muselo padnúť rýchlo a riaditeľ pretekov Michael Masi dostal neľahkú úlohu. Ešte 2 kolá pred koncom sme však mohli vidieť aj Péreza odstaviť svoje vozidlo v boxoch, ako sme sa neskôr dozvedeli, Red Bull mal obavy aby nezlyhala jeho pohonná jednotka a tak nepredĺžil fázu SC.
SÚBOJ AŽ DO POSLEDNÉHO KOLA
Nakoniec sa rozhodlo, 5 áut medzi Hamiltonom a Verstappenom môže predbehnúť safety car a závod sa rozhodne v poslednom kole. Lewis Hamilton odštartoval závod vo výjazde zo 14. zákruty. Do posledného kola vstupovali závodníci rôzne, Hamilton s papierovo silnejším autom a Verstappen s oveľa mladšími a rýchlejšími pneumatikami. Holanďan sa okamžite začal doťahovať a už v piatej zákrute priamo pred prvou rovinkou 7-násobného šampióna predbehol. Ako sme sa neskôr dozvedeli tak Verstappen dostal dokonca aj kŕč do nohy, ktorý jednoducho musel prehrýzť. Na prvej rovinke mu to chcel však Hamilton vrátiť, ale do ďalšej zákruty mu ostala iba vonkajšia stopa, z ktorej si však pripravil úžasný výjazd na druhú rovinku. Na druhej rovinke išli obaja pretekári koleso na koleso pri sebe avšak Max Verstappen dokázal udržať svoju pozíciu. Po zostávajúcich zákrutách preťal cieľovú pásku ako prvý a stal sa tak prvým holandským majstrom sveta vo Formule 1.
A ČO BOLO ĎALEJ?
Po tom ako Verstappen preťal cieľovú pásku začali obrovské oslavy na strane Red Bullu a veľké sklamanie na strane Mercedesu, ktorý avšak aj tak získal konštruktérsky titul, už ôsmykrát po sebe. Max Verstappen to zvládol a prerušil tak neúprosnú nadvládu Mercedesu a Lewisa Hamiltona, ktorá trvala 7 sezón. Z holandského šampióna bolo cítiť, že z neho opadol veľký stres a že sa úprimne radoval, tomu nasvedčuje aj jeho vysielačka, do ktorej svojmu tímu odkázal, že ich miluje a chce s nimi stráviť celú kariéru. Vysielačka Mercedesu nebola až tak veľmi používaná, v nej sme mohli počuť iba šéfa Mercedesu, Tota Wolfa, ako volal Michaelovi Masimu, že rozhodnutie ohľadne safety car nebolo správne. Takisto ani od Hamiltona sme priveľa nepočuli, iba vetu: „Toto bolo zmanipulované!“
PROTESTY MERCEDESU
Po závode jedna strana naplno oslavovala a tá druhá sa rozhodla podať protest, hneď dva protesty. Mercedes sa sťažoval na priebeh reštartu závodu, kedy boli podľa neho porušené pravidlá. Po prvé, vozidlá o kolo pozadu majú predbehnúť lídra všetky a nie len tie, ktoré boli medzi Hamiltonom a Verstappenom a po druhé safety car nemalo zájsť do boxov v kole, v ktorom tak urobilo, čiže v poslednom, keď Hamiltona predbehlo 5 áut, ktoré ho oddeľovali od Verstappena. Obidva protesty boli ešte v ten istý večer komisármi po rokovaní so zástupcami oboch tímov zamietnuté. Mercedes a aj samotný Lewis Hamilton zrušili následne svoje mediálne povinnosti a Toto Wolf spolu aj s Hamiltonom opustili okruh bez slova.
AKO TO VYZERÁ TERAZ
Po nedeli, pre niekoho šťastnej, pre niekoho smutnej, ale pre všetkých náročnej, sme sa však dozvedeli aj pár konkrétnejších informácií. Jedna z nich je, že v Mercedese sa cez noc bujaro oslavovalo a Toto Wolf vyzeral omnoho spokojnejšie. Tomuto nasvedčuje aj správa od Maxa Verstappena, že od Wolfa dostal správu, v ktorej mu zagratuloval k sezóne, a že si zaslúžil vyhrať. Nakoniec sme sa dozvedeli aj informáciu od denníka The Times, podľa ktorého sa schyľuje k tomu, že sa Mercedes vzdá svojho práva odvolať sa voči rozhodnutiam.
V každom prípade musíme skonštatovať, že sezóna 2021 sa zapíše do dejín ako jedna z najlepších sezón vôbec. No a čo teraz, neostáva nám nič iného než počkať na ďalšiu sezónu a dúfať, že bude aspoň tak skvelá ako bola táto.
Nakoniec si ešte užite zostrih Verstappenovej cesty k prvému titulu, ktorý si pripravil Red Bull.