KTM 1290 Super Adventure S 2021 – Vrchol techniky!
Legendárny a rýchly cestovateľ KTM 1290 Super Adventure S je vrcholom v ponuke a predstavuje pomyselnú výkladnú skriňu technológií. Aký je gerenačný rozdiel a čo sa všetko zmenilo?
Dizajn
Za mňa má KTM 1290 Super Adventure S 2021 veľmi podarený a nezvyčajný dizajn, ako už sme boli zvyknutí aj u predchodcu. Dizajn sa výrazne nezmenil, nádrže sa posunuli dole po vzore prvej 790-ky, do svetla pribudol radar, nové farby a novinka je na svete. Na nádrži sa nachádza odkladací priestor, do ktorého sa zmestí napr. váš telefón či ovládač od brány. Je to celkom praktické a dokonca v ňom nájdete aj USB port.
7-palcový farebný displej má prehľadnú a veľmi peknú grafiku a viete si ho nakláňať, aby sa vám neodrážalo svetlo. Ak máte prepojený telefón cez bluetooth tak prostredníctvom appky KTM MY RIDE si viete nastaviť navigáciu s pokynmi, ktoré sa taktiež zobrazujú na displeji. Okrem toho si viete vybaviť hovor alebo počúvať hudbu. Ak v helme nemáte mikrofón a sluchadlá tak sa vám na displeji aspoň zobrazí kto vám volá. Osobne by mi viac vyhovoval Apple CarPlay a mohol tak využiť navigáciu Google Maps tak ako pri Honda Africa Twin Adventure Sports.
Počas jazdy v noci oceníte podsvietené tlačidlá na riadidlách a LED svetlá s výborným dosvitom, ktoré fungujú dobre aj v náklonoch. Na pravej rukoväti sa nachádza volič režimov C1 a C2. Sami si určíte a prednastavíte v custom menu aké jednotlivé režimy chcete mať po ruke a ušetrí to čas.
Čo je nové?
Kompletné vnútro KTM 1290 Super Adventure S je nové. Prepracovaný rám, podvozok, motor, displej, dokonca aj tlačítka na nových riadidlách. Pribudol radar s funkciou adaptívneho tempomatu, ktorý funguje pri 30-150 km/h a je súčasťou štandardnej výbavy. Ochrana proti vetru sa tiež posunula o level ďalej, v spodnej a aj vrchnej časti pociťujem pokrok. Nastavenie plexi je jednoduché a zvládnete aj za jazdy.
Úpravy na ráme umožnili umiestniť sedadlo nižšie a tak je KTM 1290 Super Adventure S dostupnejšia pre jadzcov s kratšími nohami. Nastaviť si ho viete jednoducho v dvoch pozíciach podľa vašej výšky. Sedadlo je rozhodne komfortnejšie už v sérií, to u predchodcu bolo fakt kamenne tvrdé a bola priam povinnosť meniť za komfortnejšie. Súčasné sedadlo by som prirovnal niekde medzi prvou 1190-kou a predchodcom 1290. Plus má veľmi príjemný poťah na ktorom som sa vôbec nešmýkal, ale vedel pekne hýbať v zákrutách.
Motor
KTM 1290 Super Adventure S poháňa známy vidlicový dvojvalec s výkonom 118 kW pri 9 tis otáčkach a 138 Nm, ktorému patrí ocenenie ako najľahší a najvýkonnejší motor v segmente. Motor má o 2 Nm menej ako predchodca a to na úkor emisných limitov (EURO 5) čiže môže za to nový a pridaný katalyzátor a čidlá. Štartuje sa pomocou tzv. „Race On Key“ kessy kľúču na ktorom je najprv potrebné stlačiť tlačidlo a až potom si ho môžete uložiť do vrecka. Servisný interval je na úrovni 15 000 km. Zaujímavosťou sú 2 chladiče a 2 ventilátory, kde sa každý stará o jeden valec a teplo motora sa neprenáša na jazdca.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Honda Africa Twin Adventure Sports DCT
Mamutí záťah a ľahkosť pri manévrovaní
Sadám na motorku, naskočí krásny nový displej s veľmi peknou grafikou. Nastavujem výšku podvozku, jazdný režim podvozku a motora a pomaly vyrážam. Hneď prvé čo si všímam, že nižšie ťažisko je naozaj cítiť pri manévrovaní v nižších rýchlostiach. Druhé príjemné prekvapenie je jemnosť prevodovky, ktorá radí fakt o kus hladšie ako predchodca. Pomaly sa dostávam mimo mesto a začnem ťahať za plyn. O tom, že motor má grády sa nemusíme ani baviť. Mamutí záťah, ale oveľa príjemnejšieho a jemnešieho charakteru ako u predchodcu. Nie je slabší to rozhodne nie, ale tá plynulosť a dávkovateľnosť v nižších otáčkach tu predtým nebola, čo je pre mňa príjemná zmena.
Nový quickshifter
Starší quickshifter si dodnes pamätám, človek musel byť k nemu celkom agresívny a mať tvrdú nohu no aj tak nebol jemný a plynulý. U KTM 1290 Super Adventure S 2021 je to presný opak a poviem vám, že už dlho som nezažil tak príjemný a jemný quickshifter pri tak veľkom motore ako tu. Klobúk dole.
Nová generácia semi-aktívneho podvozku
Skúšam nový automatický režim podvozku, ktorému som spočiatku až tak neveril, ale po pár stovkách km na rôznych povrchoch musím uznať, že naozaj v 90 % prípadoch fungoval ukážkovo. Pre viac pohodlných jazdcov, ktorí sa nechcú hrať s nastaveniami to určite poteší. Okrem automatického režimu podvozku pribudlo aj ďalších desiatok nastavení podvozku, kde si viete nastaviť naozaj úplne všetko čo vás napadne od výšky podvozku, predpätia, Antidive, zvlášť tuhosť predku a zadku, … Tým viete docieliť naozaj rôzne pocity z jazdy, akoby ste jazdili na rôznych motorkách. Neskutočné! Prekvapil ma režim Comfort kedy je podvozok výrazne plavný a cez rozbité cesty som „preletel“ v maximálnom pohodlí.
Adaptívny tempomat
Ten má taktiež niekoľko režimov rozostupu a viete si ho prispôsobiť svojim potrebám a aktuálnemu štýlu jazdy. Ja ho prevažne používam aj na autách keď idem skôr na pohodu, takže nastavujem skôr dlhšie vzdialenosti. Trošku som mal obavy ako bude reagovať a správať sa. Ako inak zase ukážkovo, brzdil jemne a v predstihu ako sa na dobrý adaptívny tempomat patrí a kľudne by som ho prirovnal k tým lepším zo sveta áut. Tempomat ostane aktívny aj pri podradení, alebo pri zaradení vyššieho prevodového stupňa. Na to, že pri motorkách je to celkom novinka to bolo príjemné prekvapenie. Dokonca vedel registrovať aj menšiu motorku predomnou.
Záver a pre koho je KTM 1290 Super Adventure S určená?
Toto bude ťažké, lebo táto motorka vie všetko a skvele. Oproti predchodcovi síce jemne stratila dravosť (nie rýchlosť to rozhodnie nie), tak o to univerzálnejším a príjemnejším strojom je. Za tie peniaze naozaj získate vrchol techniky a maximálneho prispôsobenia čo je v rámci motoriek možné. Viete sadnúť a ísť na dovolenku do Chorvátska, alebo okolo Slovenska a nebudete extra unavený. Viete sa s ňou ponaháňať na kopci so superšportami, či dokonca na okruhu a ani zďaleka nebudete zaostávať. Ak máte radi technické fičúrky, silný veľký motor a „zábavnú rýchlu turistiku“ tak toto je motorka pre vás.
Čo sa mi páčilo
- Quickshifter
- Ochrana pred vetrom
- Vyhľadenejší motor a reakcie na plyn
- Nový podvozok
- Adaptívny tempomat
Čo by som zlepšil
- Možno prémiovejšie pneumatiky ako Mitas
- Jemné vibrácie vo vyšších otáčkach, ale vzhľadom na veľkosť a konštrukciu motoru sa tomuto nedá nikdy vyhnúť
- Možnosť Apple CarPlay
Technické údaje a konkurencia
BMW má v porovnaní s KTM 1290 Super Adventure S má síce menej koní, ale vyšší krútiaci moment a výška sedadla je podstatne vyššia. BMW R 1250 GS Adventure sa môže pochváliť až 30 l nádržou, ktorá logicky zvyšuje pohotovostnú hmotnosť. Ducati má v ponuke Multistradu avšak so 4-valcovým motorom a zvýšenou priemernou spotrebou takmer o 1 liter.
KTM 1290 Super Adventure S | BMW R 1250 GS Adventure | Ducati Multistrada V4 | |
Motor | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový 2-valec | Kvapalinou chladený, štvortaktný 2-valec | Kvapalinou chladený, štvortaktný 4-valec |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1301/2 | 1254/2 | 1158/4 |
Výkon motora (kW/k) | 118/160 pri 8 750 ot. | 100/136 pri 7 750 ot. | 125/170 pri 10 500 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 138 pri 6 750 ot. | 143 pri 6 250 ot. | 125 pri 8 750 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,3/5,7 | /4,75 | /6,5 |
Prevodovka | 6-stupňová | 6-stupňová | 6-stupňová |
Výška sedadla | 849-869 mm | 890-910 mm | 840-860 mm |
Suchá/pohotovostná hmotnosť (kg) | 220/243 | /268 | 217/ |
Objem palivovej nádrže (l) | 23 | 30 | 22 |
Brzdy vpredu | Duálne 320 mm kotúče, radiálne 4-piestové strmene | Duálne 305 mm kotúče, radiálne 4-piestové strmene | Duálne 320 mm kotúče, radiálne 4-piestové strmene |
Brzdy vzadu | Jeden 267 mm kotúč, 2-piestový strmeň | Jeden 276 mm kotúč, 2-piestový strmeň | Jeden 265 mm kotúč, 2-piestový strmeň |
Cena verzie od (€) | 18 090 | 18 000 | 18 290 |