KTM 690 SMC R – supermoto, ktoré z teba urobí lepšieho jazdca
Veľmi som sa na nové SMC-čko tešil už od momentu, kedy som vedel, že ju dostaneme na test. A keď som ju videl naživo na výstave, rozžiarili sa mi oči. Je to stroj na zábavu a robenie zla na cestách. Áno, viem, že to by sme robiť nemali, ale s týmto v rukách sa to proste inak nedá.
Dizajn
No čo si budeme o ňom rozprávať, proste supermoto ako sa patrí. Krátka, vysoká stavba na veľkých zdvihoch s cestnými 17-palcovými kolesami. Pre KTM typické farby: čierna, biela a hlavne oranžová musí byť. Naživo je krásna a pri pohľade na ňu z nej adrenalín priam srší. Dopredu každopádne mohli dať pekné LED svetlo, ako to urobili vzadu.
Motor
Jednovalec o objeme 690 cm³ má výkon 55 kW (74 koní) a 73,5 Nm. Čakal som, že to bude agresívna nekompromisná beštia, ale je to uhladené, dobre dávkovateľné a nebál by som sa to dať do ruky ani začiatočníkovi. Zmeny oproti minulému modelu sú nielen v miernom navýšení výkonu, KTM sa chváli aj znížením vibrácií, anti-hopingovou spojkou, trakčnou kontrolou, quickshifterom fungujúcim pri radení hore aj dole a možnosťou vybrať z dvoch jazdných režimov. V sériovo vyrobenej jednovalcovej motorke je quickshifter po prvýkrát a nie je to úplne najlepšie vyladené. Jedná sa hlavne o preraďovanie v stredných a nižších otáčkach. Pri preradení na vyšší stupeň s motorkou citeľne trhá a na nižší stupeň niekedy pridá väčší medziplyn, ktorý sa prejaví tak, že motorke chvíľu trvá pokiaľ zase začne brzdiť motorom. Na tom by mali do budúcna ešte zapracovať. Pravdou však je, že pri hrubom prejave jednovalcového motora to bude určite náročnejšie.
Život s SMC-čkom
No ten si teda viem predstaviť. Zrazu by bola každá cesta zábavnejšia. Tá motorka ťa núti jazdiť po zadnom všade, kde to len ide. Tým robíme radosť nielen sebe, ale aj druhým, o deťoch ani nehovorím. Vždy, keď sedím v aute a niekto to dá na zadné, tak ma to poteší a rád si to pozriem. Je to motorka, ktorú si človek kúpi na krátke trasy a vyhľadáva iný druh jazdy ako sa viezť krajinkou a vychutnávať prírodu.
Jazda
Na čo človek pomyslí, to s motorkou urobí, stačí sa chvíľku previezť a nad motorkou budeš mať pocit úplnej kontroly. Šmykom ťahať zadok do zákruty, motardovým štýlom položiť nohu na zem, motorku sklopiť koľko ti len pud sebazáchovy povolí a zo zákruty vyletieť po zadnom. Presne toto na tej motorke milujem a dokázal by som to robiť snáď od rána do večera.
Sú aj ľahšie a ostrejšie vyladené supermotardy, ale SMC R je lepšie na každodenné používanie a v ovládateľnosti až toľko nestráca vďaka centralizácii hmôt. Nádrž sa nachádza pod sedačkou a nie pred, ako sme zvyknutý u väčšiny motoriek. Za kilá navyše môže okrem vyššie spomenutej modernej výbavy aj väčší motor, ktorý je menej namáhaný a má servisný interval až 10 tisíc km. Pri agresívnom zaobchádzaní by som olej menil určite skôr, no aj tak je to stále lepšie ako u ostrých supermotardov, kde sa odporúča meniť zhruba každých 10 motohodín.
Mesto
To je jej ihrisko! Tam sa rada hrá a porušuje pravidlá. Do mesta si snáď neviem predstaviť lepšiu motorku. V preplnených uliciach sa prekľučkuje ako nič a v prázdnych nočných? To je život! „This is my playground, baby!“
Turistika
To už radšej superšport. Dlhé cesty na SMC-čku nie sú dobrý nápad. Tvrdý podvozok a úzke tvrdé sedlo nerobia z tejto motorky zrovna náruživého turistu. Nuž, všetko má svoje pre a proti a toto proste nie je motorka na cestovanie, ale na zábavu a rýchlosť v zákrutách.
Podvozok
Tak ako u všetkého od KTM a Husqvarny, aj tu sa o podvozok postarala firma WP, ktorá už roky patrí firme KTM. A buďme radi. Vpredu kompletne nastaviteľná upside down vidlica s 215 mm zdvihom a vzadu tiež plne nastaviteľný tlmič s prepákovaním a zdvihom 240 mm. V sérii je naladený na mojich 80 kg úžasne a zbytočne by som do nastavenia tlmičov nehrabal.
Brzdy
Brzdy nám zaobstarala firma Brembo. Vpredu je jeden 320 mm kotúč a štvorpiestikový radiálne uchytený strmeň, ktorý zastaví ľahké SMC bez problémov. Privítal by som ostrejší nástup prednej brzdy, ktorý by viac pasoval športovej koncepcii motorky. Vzadu je jednopiestik s 240 mm kotúčom postačujúci na rozhodenie si motorky do šmyku.
Zhrnutie
KTM SMC R 690 je extrémne hravá motorka, s ktorou je návykové jazdiť. Tá motorka z vás robí lepšieho jazdca. Zamiloval som si ju a dúfam, že sa mi podarí s ňou alebo s jej sestrou „Huskou“ dostať na krátky motokárový okruh, kde by dostala poriadne za uši. Rozhodne by sa jej to páčilo.