KTM 890 Adventure R – zábavný univerzál [2021]
KTM 890 Adventure R sľubuje výborné vlastnosti v teréne a zvládnuť má aj dlhšie cesty. Pre koho je toto cestovné enduro strednej triedy určené a v akom prostredí sa cíti najviac doma?
Dvojvalcové dobrodružstvo
105 koňový motor je na moje počudovanie oproti 790 o dosť silnejší v celom spektre, čo by som od rozdielu 10 koní a 12 Nm nečakal. Motor je veľmi zábavný a výbušný presne ako sa na KTM a ich slogan „Ready to Race“ patrí. Mám pocit, že aj celý nástup výkonu je viac plynulejší a hladší ako u predchodcu.
Kľukový hriadeľ má o 20 % viac rotujúcej hmoty, čo znamená stabilnejší a konzistentnejší výkon pri nízkych otáčkach. Quickshifter pri KTM 890 Adventure R je za príplatok. Do výbavy sa dostala taktiež odolnejšia spojka a nový spínač pre tempomat. Nízku spotrebu 5 l/100 km a 15 000 km servisné intervaly oceníte na dlhých cestách.
Jazda
Už dlho mi nesadla motorka ako celok tak dobre ako KTM 890 Adventure R. Cítil som sa na nej istejšie a rýchlejšie ako na iných mašinách. Ani veľké úzke 21 palcové predné koleso nebránilo ostrejšej jazde v zákrutách, jediný limit boli enduro pneumatiky. KTM 890 Adventure R má vypletané ráfiky kolies. Motorka sa ani pri prudšom brzdení nepotápala viac ako by bolo nepríjemné. Vylepšeným brzdám nemám čo vytknúť, sú dostatočne silné a dobre dávkovateľné, ako sme už u KTM zvyknutí. ABS a trakčná kontrola má prepracovaný softvér s výberom jazdných režimov.
Vibrácie vo vyšsích rýchlostiach samozrejme sú, otázka či ich neprikladať skôr pneumatikám, ako motoru. Táto motorka sa cíti ako ryba vo vode keď si ju užívate. Majitelia KTM určite vedia o čom hovorím.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Kawasaki Versys 1000 S – klenot medzi turistami
Jazda v teréne
Tu sa naozaj cíti ako doma a gény z Dakaru sa nezaprú, ba naopak ešte viac ukážu prednosti tohto podvozka. Ten dokáže brať nerovnosti aj vo vyššej rýchlosti s takou precíznostou, že vás to tlačí ísť stále rýchlejšie a rýchlejšie a skúšať jeho limity, kým som nakoniec zistil, že jeho limity sú naozaj oveľa ďalej ako limity jazdca. O perfektný podvozok sa stará špičkové plne nastaviteľné odpruženie WP XPLOR so zdvihom 240 mm vpredu i vzadu.
Jazda v stupačkách bez problémov. Samozrejme pred vstupom do terénu netreba zabudnúť prepnúť trakčnú kontrolu do režimu offroad, alebo ešte lepšie rally s individuálnym nastavením trakcie zadného kolesa. V teréne sa mi o to viac pozdávajú plynulejšie reakcie motora a naozaj mám pocit, že KTM 890 Adventure R je oproti 790 o level ďalej.
Pre koho je motorka určená?
Pre turistov, ktorým ani offroad nie je cudzí. Pre tých, ktorí majú radi emócie z jazdy a radi tlačia na pílu či na ceste, alebo mimo nej. Tým sa táto motorka odvďačí ako žiadna iná. Nenechá vás chladným a bude si pýtať viac. Čo sa týka posedu šírka riadidiel presne akurát, celkovo ergonómia posedu je výborná a sadla mi ako „riť na šerbel“. Nízke ťažisko vďaka nádržiam už poznáme zo 790-ky. Bohužiaľ verzia je R je vďaka svojím zdvihom naozaj len pre vyššie postavy nad 180 cm. Sedadlo je pomerne vysoké, takže s výškou 180 cm dostúpite na zem prednou polovicou chodidla. Predné plexi je nastaviteľné, ale potrebujete na to jednoduché náradie.
Čo sa mi najviac páčilo?
- plynulejší a silnejší motor s lepším priebehom
- jazdné vlastnosti ako na ceste, tak aj v teréne
- celková univerzálnosť
- podvozok a motor
- fun factor
Čo by som vylepšil?
- menší zastaralí displej
- quickshifter je za príplatok a nefungoval správne (skôr vada daného kusu)
- len pre vyšších jazdcov
- tvrdé sedadlo
- vibrácie vo vyšších rýchlostiach
Technická špecifikácia a konkurencia
Konkurenti strednej triedy cestovných endúr BMW a Triumph sa pohybujú v podobnej cenovej relácií pričom KTM ponúka najvyšší výkon a BMW má najvyššiu hmotnosť.
KTM 890 Adventure R | BMW F 850 GS Adventure | Triumph Tiger 900 Rally | |
Motor | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový 2-valec | Kvapalinou chladený, štvortaktný 2-valec | Kvapalinou chladený, radový 3-valec |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 889/2 | 853/2 | 888/3 |
Výkon motora (kW/k) | 77/105 pri 8 000 ot. | 70/95 pri 8 250 ot. | 70/95 pri 8 750 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 100 pri 6 500 ot. | 92 pri 6 250 ot. | 87 pri 7 250 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 5,0/4,5 | /4,2 | /5,2 |
Prevodovka | 6-stupňová | 6-stupňová | 6-stupňová |
Výška sedadla | 880 mm | 875 mm | 810-830 mm |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 196 (suchá hmotnosť) | 248 | 192 (suchá hmotnosť) |
Objem palivovej nádrže (l) | 20 | 23 | 20 |
Brzdy vpredu | Duálne 320 mm kotúče, radiálny 4-piestový strmeň | Duálne 305 mm kotúče, 2-piestový strmeň | Duálne plávajúce 320 mm kotúče, radiálny 4-piestový strmeň |
Brzdy vzadu | Jeden 260 mm kotúč, 2-piestový strmeň | Jeden 265 mm kotúč, 1-piestový plávajúci strmeň | Jeden 255 mm kotúč, 1-piestový strmeň |
Cena verzie od (€) | 13 999 | 13 350 | 13 850 |
Záver
KTM 890 Adventure R hviezdi so skvelým pomerom výkonu a váhy medzi veľkoobjemnými endurami. Náročnejší terén zvládne s minimálnymi obmedzeniami a na lesných cestičkách sa budete vytešovať. Motor je výbušný, zároveň úsporný a ovládateľnosť výborná. Za nás sa jedná o najlepšie vyvážené enduro strednej triedy.