Všetci netrpezlivo čakáme na príchod prvého SUV od Lamborghini. No len málokto vie, že Urus nebude prvým SUV-čkom. Prvenstvo drží modelLM002.
Lamborghini LM002
V roku 1977 Lamborghini na objednávku americkej armády začalo vyvíjať terénne vozidlo, ktoré malo stáť po boku legendárneho Hummera. Lamborghini tento projekt nazvalo Cheetah. Projekt bol však neúspešný.
No Lamborghini stále chcelo mať v portfóliu terénne vozidlo. Vývoj nových exemplárov neutíchal. Práve naopak. Nasledoval model LM001. Do dvojtonovej karosérie bol vzadu umiestnený 5,9 litrový motor V8 od Chrysleru. S výkonom 180 konských síl bol však na tak veľké auto nedostačujúci. Trojstupňová automatická prevodovka tiež nebola chválihodná. No ani v poradí druhý offroad značky nemal veľký úspech pretože motor nemal dostatočný výkon. Vývoj však išiel ďalej.
Stavba prototypu prebiehala v San José v Kalifornii a dokončovacie práce v Sant’Agate v Taliansku
V roku 1986 Lamborghini predstavilo na autosalóne v Bruseli prvýprodukčný typ. A to LM002. Ten mal pod kapotou motor V12 pochádzajúci z modelu Countach. Americká armáda si objednala 60 kusov tohoto typu. Americký vojaci mu dali názov Rambo-Lambo. Najväčším úspechom bola objednávka na 300 kusov od Saudskej armády. Neprevzali však všetky objednané kusy a tak ich Lamborghini predávalo aj civilným zákazníkom. Celkovo sa ich predalo 328 kusov.
Spoteba 5,9 litrového dvanásťvalcu bola vďaka hmotnosti 2,7 tony na úrovni 40 litrov. Palivová nádrž však mala objem 290 litrov čo bolo riešením problému s vysokou spotrebou.
Výkon dvanásťvalcu bol okolo 419 koní čo však nemuselo vyhovovať každému. Kto chcel vyšší výkon mohol siahnuť po motore s označením L804, ktorý bol určený pre rýchločlny. Ten mal výkon 880 konských síl no pre LM002 bol výkon obmedzený na 600 koní.
Ďalej nasledovali pokusy s naftovým motorom od talianskej firmy VM motori v modely LM003. Tento pokus bol však zamietnutý do sériovej výroby pre nedostačujúci výkon, ktorý pochádzal z päťvalcu s výkonom 150 koní. Posledným pokusom bol model LM004, ktorý výchádzal z LM002 s tým rozdielom, že LM004 mal škrupinové sedadlá, chladničku a telefón. Vyrobený bol však iba jeden prototyp.
By Samuel Zaťko