Výrobné peklo – tak zhrnul problémy s výrobou samotný CEO spoločnosti Elon Musk.
Prví zákazníci sa dočkali. Tesla Model 3 sa začala oficiálne predávať
Model 3 je dlho očakávaným kúskom z dielne Tesly. Všetko začalo ešte v roku 2006, kedy Elon Musk predstavil svoj majstrovský plán. Vyrobiť športové vozidlo v malom objeme, získané peniaze použiť na výrobu o niečo väčšieho množstva áut za nižšiu cenu a tieto peniaze investovať do produkcie veľkého počtu áut za nízku cenu. Práve Model 3 je tým posledným spomínaným dielom celého plánu.
Istú dobu sme mohli na internete sledovať niekoľko obrázkov predprodukčnej verzie Modelu 3. Veľmi výrazné boli napríklad veľké a nerovnomerné medzery v spojoch medzi jednotlivými dielmi karosérie či iné nedokonalosti ako v exteriéri tak aj v interiéri.
Mnohí tak auto odsúdili ešte skôr, než sa začalo vyrábať neuvedomujúc si, že podobné nepresnosti a nedokonalosti sú u predsériových vozidiel úplne normálne a práve takéto chyby sa ešte len vychytávajú.
Nič to však nezmenilo na tom, že momentálne je v poradovníku na Model 3 vyše 400 000 ľudí a Elon Musk tvrdí, že ak si auto objednáte teraz, nemôžete ho očakávať skôr, ako koncom budúceho roka. Na tlačovej konferencii v súvislosti so spustením predaja a výroby si však prvých 30 zákazníkov svoje auto prevzalo. Boli to prvé a zatiaľ jediné vyrobené kusy.
Za dlhým čakaním na Model 3 sú veľké problémy s dodávaním výrobných dielov. „Záplavy, požiare, potopenie lodí… Ak čokoľvek naruší dodávku, ovplyvní to aj produkciu.“ Povedal Elon Musk na tlačovej konferencii.
Čo Model 3 ponúka svojim majiteľom? Na začiatok sú v ponuke dve verzie – štandardná a verzia s predĺženým dojazdom. Štandardná verzia prejde na jedno nabitie približne 354 km, zrýchli z 0-100 km/h za 5,6 sekundy a maximálnu rýchlosť má takmer 210 km/h. Jej cena začína na $35 000. Verzia s dlhším dojazdom prejde na plné batérie takmer 500 km, z 0-100 km/h zrýchli za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť môže dosiahnuť 225 km/h. Cena za túto verziu začína na $44 000.
Rozloženie hmotnosti je 47% na prednej náprave a 53% na zadnej poháňanej náprave. Všetky modely sa zatiaľ ponúkajú len so zadným pohonom. V budúcnosti bude v ponuke aj verzia s dvomi motormi a pohonom všetkých štyroch kolies. Uvádzaná váha vozidla je 1610 kg, čo je vzhľadom na batérie v Tesle v porovnaní s konkurenciou výborný údaj.
Objem dvoch batožinových priestorov dáva dokopy 425 litrov. Zadné sedačky v pomere 60/40 sa dajú sklopiť a tým umožňujú zväčšiť batožinový priestor.
Základná výbava zahŕňa 18 palcové zliatinové disky, ohromný 15,4 palcový displej infotainment systému, dvojzónovú klimatizáciu, Wi-Fi konektivitu, bezkľúčový prístup pomocou smartfónu či kľúču od auta v tvare kreditnej karty, hlasové ovládanie a celá škála senzorov umožňujúcich autonómnu jazdu. Za príplatok $5000 dostanete tzv. Premium Pack, ktorý prináša drevené obloženie, v 12-tich smeroch elektricky nastaviteľné predné sedadlá, 12 reproduktorov, zadné vyhrievané sedadlá, dve bezdrôtové nabíjačky pre mobilné telefóny a panoramatickú strechu.
Interiér je veľmi jednoduchý. Elon Musk to zdôvodnil tým, že v budúcnosti bude autonómna jazda natoľko rozšírená, že si budete môcť vo vozidle robiť čo chcete a nebudete sa toľko musieť pozerať na prístrojovú dosku. Celému interiéru dominuje spomínaný ohromný displej, na ktorom môžete ovládať každé jedno nastavenie vozidla.
Hoci každý Model 3 je pripravený po hardvérovej či softvérovej stránke na autonómnu jazdu, do akej miery ju budete môcť využívať závisí od legislatívy krajiny, v ktorej žijete. Hardvér, ktorý sa stará o autonómnu jazdu zahŕňa okrem iného osem kamier a dvanásť ultrasonických radarov. Všetko za príplatok $5000 dolárov a ďalších $3000 za plne autonómnu jazdnú schopnosť vozidla.
V budúcnosti by sa mal Model 3 dočkať aj aktualizácie, ktorá mu sprístupní Ludicrous Mode a posunie hodnoty zrýchlenia do neuveriteľných hodnôt. Sme zvedaví, kedy sa prvé modely objavia aj u nás a zaujíma nás, aká bude oficiálna cenovka.
Článok doplnený 1.8.2017:
Výkonnej verzie Modelu 3 by sme sa podľa vlastných slov Elona Muska mali dočkať v polovici roka 2018. Nateraz sa chce sústrediť na produkciu už objednaných vozidiel a dostať sa z „výrobného pekla“.
Pravdepodobne sa bude jednať o rovnaký pohon aký má Model S – dva motory a pohon všetkých štyroch kolies. Model 3 je však o viac ako 400 kg ľahší, než Model S a preto by sa mohol stať najrýchlejším modelom značky.
Zdroj: autoexpress.co.uk; theverge.com; tesla.com
By: Dávid Žuffa