Land Rover Discovery D250 – rodinný dobrodruh
V histórii Land Roveru hrali vždy hlavnú rolu tri autá. Prvým je Range Rover, ktorý je orientovaný na luxus a jazdné vlastnosti primárne na asfalte, no nezľakne sa ani terénu. Z opačného konca zas pochádza Defender, ktorý je orientovaný najmä na terénne schopnosti a bol od počiatku zamýšlaný ako pracovné auto. Neskôr však prišiel nápad tie dva svety skĺbiť do jedného, čoho výsledkom je model Land Rover Discovery. Ten prináša luxusnejší interiér ako v Defenderi, no naopak zachováva jeho terénne možnosti takmer bez zmeny. Discovery je tu s nami už dlhých vyše 35 rokov a v nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na jeho najaktuálnejší variant.
Nezameniteľné tvary
Prvá generácia Land Rover Discovery bola známa svojimi hranatými líniami, ktoré sa však v aktuálnej generácii takmer úplne vytratili a nový model na svojich predchodcov odkazuje akurát tak terénnymi schopnosťami. Discovery sa teda vyníma ako sofistikované SUV, ktoré spája robustnosť s modernou eleganciou. Zadná časť vozidla pôsobí uhladene a dynamicky, pričom horizontálne LED svetlá dodávajú autu futuristický vzhľad. Čisté línie a decentná dvojfarebná kombinácia laku podčiarkujú jeho prémiový charakter.
Pri pohľade z profilu si môžte všimnúť masívne 22–palcové čierne disky kolies, ktoré v kombinácii s atletickými proporciami zdôrazňujú jeho schopnosť zvládnuť aj náročný terén. Kontrastné čierne prvky, ako strecha či zadný spojler, pridávajú športový nádych, zatiaľ čo vysoká svetlá výška prezrádza dobrodružného ducha modelu. Celkovo si teda môžme všimnúť harmonické spojenie luxusu a off–roadového potenciálu, ktoré práve robí z Discovery ideálneho spoločníka do každej situácie.
Predná časť je dynamická a robustná zároveň. Široká maska chladiča so vzorom typickým pre značku Land Rover plynulo prechádza do úzkych svetiel, ktoré evokujú moderný prístup k dizajnu. Agresívne tvarované nárazníky s veľkými bočnými otvormi naznačujú športovejší charakter modelu.
Základná motorizácia stačí
Land Rover Discovery má vlastne v ponuke jediný motor, no s viacerými výkonovými verziami. Ide o osvedčený radový trojlitrový šesťvalec, ktorý sa vyznačuje mimoriadne kultivovaným chodom. Spárovaný je s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF, čo tvorí ideálnu kombináciu pre plynulú a komfortnú jazdu. Samozrejme nechýba ani špecifický systém Terrain Response, ktorý prispôsobuje vlastnosti a odozvu vozidla podľa aktuálnych podmienok trakcie. Režimy sa volia otočným ovládačom za radiacou pákou. Tento ikonický prvok v interiéri zostal, no je manuálne zasúvateľný vďaka čomu udržuje v interiéri uhladený dizajn.
Motor dosahuje výkon 183 kW (249 k) a krútiaci moment 570 Nm, pričom zrýchlenie na stovku zvládne za 8,1 sekundy. Prvok, ktorý robí Discovery výnimočným je bez pochyby vzduchový podvozok. Ten je mimoriadne komfortný. Štandardná svetlá výška 207 mm je už sama o sebe solídna, no po zdvihnutí sa Discovery dostane až na 285 mm. Vďaka tomu zvládne aj hlboké brody do 90 cm, pričom senzory vodiča neustále informujú o aktuálnej hĺbke vody. Napriek tomu, že už nemá rámový podvozok, si Discovery zachováva schopnosti v teréne. Pravdou však je, že drvivá väčšina majiteľov do extrémnych podmienok nikdy nezamieri a neobjaví naplno to, o čom Discovery vlastne vo svojej podstate je.
Dynamika základného výkonového variantu je síce pre bežného užívateľa dostatočná, no ak plánujete auto využívať či už plne naložené, alebo ťahať nejaký ťažší náklad, tak v takom prípade by som základnú motorizáciu ani nezvažoval a siahol rovno po verzii D350. Ten, ktorému však základná motorizácia stačiť bude, sa môže tešiť na kombinovanú spotrebu okolo 9,5 litra nafty na 100 kilometrov, čo v kombinácií s 89 litrovou nádržou robí dojazd takmer 800 kilometrov. To je na takto veľké SUV naozaj slušná hodnota. Na okreskách pri troche snahy možno jazdiť aj so spotrebou pod 7 litrov. Ak porovnám D250 s D350 tak pri výkonnejšom variante sa spotreba líši maximálne tak o 1 liter paliva naviac na 100 km.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Land Rover Defender 110 P400 X-Dynamic HSE
S Land Rover Discovery som bol na otočku v zasnežených Tatrách a musím povedať, že aj napriek rozmerom, hmotnosti a určeniu auta mi to nedalo a musel som vyskúšať, ako vlastne pracuje systém 4×4 na zasneženej ceste s vypnutými systémami. Z počiatku auto prerozdeľuje krútiaci moment v pomere 50:50, no pri preplynovaní predsa len preferuje zadnú nápravu viac ako prednú a ako vodič sa dokážete trochu zabaviť aj napriek tomu, že toto nie je žiadna performance verzia.
V teréne je naopak elektronika veľmi nápomocná a tvorí povedal by som 70 % úspechu toho, či danú nerovnosť prejdete. Terrain Response najnovšej generácie je teda skutočným komplexným pomocníkom a nie len úprava mapy plynového pedálu a benevolencie trakčnej kontroly ako tomu býva pri niektorých značkách.
Prémiová kabína
Land Rover Discovery má možnosť až 7-miestnej konfigurácie interiéru a to dokonca od jeho úplného začiatku, kedy mal ešte len trojdverovú karosériu. Testovaný kúsok bol taktiež nakonfigurovaný pre sedem cestujúcich a musím povedať, že každé jedno miesto ponúkalo rovnaký komfort bez kompromisov. Celý interiér bol čalúnený kožou v čierno-bielej kombinácii. Zadné sedadlá ponúkali trojstupňový výhrev, zatiaľ čo predné boli obohatené aj o ventiláciu.
Centrálny displej, prístrojový panel a aj volant sú takmer totožné s tými v modeli Defender, ktorého test si môžte prečítať tu a nemám im absolútne čo vytknúť. Pochváliť musím komfort sedadiel, ktoré vás udržujú v pohodlí aj pri dlhých cestách. Celkovo je kabína navrhnutá tak, aby mal vodič všetko potrebné po ruke, aby celá posádka bola v maximálnom komforte a navyše použité povrchy budia luxusný no zároveň trvácny a odolný dojem. Čiže aj napriek bledému interiéru nemáte pocit, že ho blatovými topánkami nenávratne zašpiníte.
Záver Land Rover Discovery
Land Rover Discovery ostáva verný svojej DNA. Je to robustné, priestranné a mimoriadne komfortné SUV, ktoré zvládne nielen každodenné jazdy po meste a diaľnici, ale aj výpravy mimo spevnených ciest. Napriek odklonu od rámovej konštrukcie si stále zachováva viac než dostatočné terénne schopnosti, hoci väčšina majiteľov ich pravdepodobne nikdy nevyužije naplno. Čo však cieľová skupina pre Discovery ocení najviac je jeho ťažná sila. Veľakrát stretnete na ceste Discovery práve so zapriahnutým prívesom. Nie nadarmo je teda 80 % predaných Discovery vybavených ťažným zariadením.
Technické údaje a konkurencia
Discovery D250 | BMW X7 40d | Mercedes GLS 350d | |
Motor/palivo | 3.0 R6/Nafta | 3.0 R6/Nafta | 3.0 R6/Nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2997/6 | 2 993/6 | 2 989/6 |
Výkon motora (kW/k) | 182/249 | 259/352 | 230/313 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 570 | 700 | 650 |
Prevodovka | 8st. Automatická | 8st. Automatická | 9st. Automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8.9/9.5 | 8,6 | 7,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2442 | 2 565 | 2 540 |
Objem batožinového priestoru (L) | 922 | 750 | 890 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 194 | 245 | 238 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.1 | 5,9 | 6,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 91 370 / 100 000 | 106 756/- | 109 740/- |