Lexus UX 250h – mestský bádateľ so špičkovým pohonom
V nasledujúcom teste si vyskúšame elegantný Lexus UX 250h vo výbave F SPORT. Ako už jeho označenie UX napovedá, jedná sa o mestský crossover, ktorý sme na test dostali v špičkovej hybridnej motorizácii a v luxusnej výbave. Aké dojmy v nás tento Japonec zanechal?
Moderný dizajn len krôčik od dokonalosti
Vonkajšiemu dizajnu Lexusu UX (z angl. Urban Crossover, pozn. red.) len ťažko niečo vytknúť. Spája v sebe mestskú kompaktnosť, športovosť vyjadrujúcu ostrými líniami a minimom nudných kontúr, inovatívnosť potvrdzujúcu full LED svetlometmi alebo zadným svetelným pásom naprieč celou karosériou, a v neposlednom rade kvalitu potvrdzujúcu krištáľovo čistým lakovaním bez efektu „pomarančovej kôry“ alebo napríklad (doslova peknými) tesneniami okien a dverí. Pocit luxusu umocňujú napríklad lemy blatníkov vo farbe alebo na čierno lakované prvky vo vysokom lesku. K dokonalosti vonkajšieho vzhľadu Lexusu UX chýba už len koncovka výfuku, avšak ten je v čiernom spojleri zadného nárazníka nakoniec pred okom aj tak dobre schovaný.
Interiér v japonskom ponímaní
Nebude to novinka ak opäť spomeniem, že japonskí dizajnéri kladú v interiéri dôraz viac na funkčnosť ako na eleganciu. Platí to aj pre Lexus UX, v ktorom sa snúbia prvky modernej multimediálnej technológie s klasickými ovládacími prvkami.
Ako prvé si po nastúpení všimneme prístrojový panel s okrúhlym „budíkom“ zobrazujúcim jazdné údaje, ktorý kombinuje farebný displej s mechanicky ovládaným rámikom. Pri prepínaní rôznych režimov zobrazenia palubného počítača sa budík „uhne“ na stranu, čo vytvára naozaj milý efekt. Po okrajoch farebného displeja sa nachádza panel s klasickými kontrolkami, ktoré plnia skôr spomínanú účelnosť ako eleganciu. Nad prístrojovým panelom sa nachádza dvojica „tykadiel“, teda páčiek na prepínanie jazdných režimov prípadne vypnutia ESP. Najmä z vizuálneho hľadiska je potrebné si na ne chvíľu zvykať, avšak nakoľko ich počas jazdy človek využíva len sporadicky, neskôr už neprekážajú.
Akékoľvek rozpaky však zmiznú v momente, keď sa zameriame na volant a širokouhlý multimediálny displej. Volant plní svoju funkciu perfektne, ovládače na ňom sú intuitívne a navyše má ergonomický tvar a mäkký, veľmi komfortný kožený poťah. Páčky sekvenčného radenia – a +, v našom prípade pre ovládanie intenzity rekuperácie, mu navyše dodávajú športový nádych. Veľmi poteší aj jeho automatické zasunutie, čo v kombinácii s rukoväťou na vodičovej strane uľahčí nastupovanie a vystupovanie.
V strede palubnej dosky sa nachádza spomínaný 12,3-palcový lesklý dotykový multimediálny displej Lexus Pro s ostrým obrazom a prepracovanou grafikou. Samozrejmosťou je podpora zrkadlenia mobilu Apple CarPlay (bezdrôtovo) a Android Auto (cez kábel), pre starú školu bez inteligentných telefónov však ponúka aj kvalitnú továrenskú navigáciu. Milovníci inovatívnych technológií si môžu vyskúšať aj hlasové ovládanie alebo aplikáciu Lexus Link pre smartfóny, pomocou ktorej vedia napríklad na diaľku ovládať klimatizáciu alebo odomykať dvere.
Palec hore si zaslúži klasické, tlačidlové ovládanie automatickej dvojzónovej klimatizácie, a za zmienku stojí aj odkladacia priehradka pre bezdrôtové dobíjanie mobilného telefónu. Pri nej ma potešila LED indikácia stavu dobíjania, nakoľko pri ostrejšej jazde sa mobil zvykne vyšmyknúť zo správnej pozície a dobíjanie sa tak preruší. V prípade takéhoto prerušovaného dobíjania však máme vždy po ruke dvojicu USB-C konektorov.
Na stredovej konzole bližšie ku vodičovi nájdeme páku s dnes už možno staromódnou logikou voľby prevodov P-R-N-D/S, no v každom prípade výborne poslúži ako oddych pre dlaň. Okrem toho sa tam nachádzajú dva ovládače pre systém auto-hold a pre režim čisto elektrickej jazdy. Pri parkovaní v kopci a „na tesno“ však nesmieme zabudnúť, že funkciu auto-hold je treba pri každej novej jazde zapnúť odznovu. Bližšie ku spolujazdcovi nachádzame tri tlačidlá pre výhrev sedadiel a volantu ktorý je pri všetkých troch inteligentný a intenzitu volí automaticky podľa teploty. Jednoducho super. Poslednou zaujímavosťou stredovej konzoly je priestranná lakťová opierka, ktorá sa dokáže otvárať na obidve strany, teda smerom k vodičovi aj smerom ku spolujazdcovi.
Ako je to s priestorom?
Napriek tomu, že Lexus UX vyzerá zvonku kompaktne, pocit stiesnenosti vnútri neevidujú ani zadní pasažieri. S výškou 182 centimetrov som si na nedostatok priestoru nemohol sťažovať. Príjemným detailom pri zadnom rade sedadiel je možnosť kompletného otvorenia okna. Športovo tvarované predné sedadlá poskytujú dobrý kompromis medzi komfortom a bočným vedením, a v poťahu Tahara/textil s červeným pásom a decentným prešitím pôsobia luxusne. Vpredu sú plne elektricky nastaviteľné v ôsmich smeroch.
Trošku horšie, čo do priestrannosti, je na tom batožinový priestor. Kvôli hybridnému pohonu je jeho objem skromnejších 320 litrov (resp. 438 litrov po strop) a je potrebné počítať s množstvom výčnelkov, ktoré môžu skomplikovať prepravu rozmernejšieho nákladu. Na to však ale UX primárne určený nie je. Batožinu je možné prekryť provizórnym skladacím platom, ktoré síce od hluku neochráni, ale významne šetrí miesto. Pri častých zastávkach a krátkych potulkách mestom poteší elektricky ovládané veko batožinového priestoru.
Rokmi overený hybridný pohon
Lexus pri voľbe pohonu do modelu UX 250h zbytočne neexperimentoval a vsadil na rokmi overený štvorvalcový zážihový dvojliter s Atkinsonovým cyklom a výkonom 112 kW (152 k), ktorému vypomáha elektromotor o výkone 80 kW (109 k). Celkový systémový výkon predstavuje 135 kW (184 k), čo je na vozidlo dĺžky 4 495 mm a hmotnosti 1 575 kg akurát. V kombinácii s elektricky riadeným variátorom E-CVT model UX 250h FWD vyštartuje z nuly na sto za príjemných 8,5 sekundy, a to všetko pri prijateľnej spotrebe.
Podvozok a dojem z jazdy
UX 250h ma sprvoti prekvapil výborným odhlučnením aj pri vyšších rýchlostiach. Podvozok je (len) pri výbave F SPORT vybavený adaptívnym pružením AVS, ktorý pri pokojnej jazde zabezpečuje vysoký komfort, no pri ostrej jazde sa postará o minimalizáciu náklonov karosérie a v spolupráci s run-flat pneumatikami rozmeru 225/50 R18 poskytuje výborný handling.
O viditeľnosť v noci sa starajú trojité LED svetlomety s prisvecovaním do zákruty, a nami testované vozidlo bolo vybavené príplatkovými adaptívnymi diaľkovými svetlami, ktoré fungovali na výbornú. Ostatné bezpečnostno-komfortné prvky ako adaptívny tempomat s poloautonómnou jazdou v jazdnom pruhu, núdzová brzda, detekcia chodcov a cyklistov alebo čítanie dopravného značenia sú obsiahnuté vo všetkých výbavách ako štandard.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Honda ZR-V e:HEV
Zhrnutie
Lexus UX 250h vo výbave F SPORT je prémiové auto kombinujúce mestskú agilitu, športovo-elegantný dizajn, najmodernejšie technológie a v neposlednom rade spoľahlivý hnací agregát. Pre svoje kompaktné rozmery je vhodnejší skôr na každodenné dochádzanie do práce ako na dlhšie výlety s množstvom batožiny. Po týždňovom teste zahrňujúcom jazdu v meste, na diaľnici ako aj ostrú jazdu horskými priechodmi sa ukazovateľ priemernej spotreby ustálil na veľmi príjemnej hodnote 5,5 litra benzínu na 100 kilometrov.
Všetky tieto spomenuté prednosti Lexusu UX sa však aj odzrkadlili na cenovke, kde základná verzia (Comfort) začína na sume 36 900 € (nehybridná motorizácia), zatiaľ čo hybrid je dostupný od 40 900 €. Cena nami testovaného modelu sa vyšplhala na 52 100 eur. Lexus však, rovnako ako Toyota, disponuje aj skladovými vozidlami, a pri dopredaji starého modelového roku sa dá natrafiť na veľmi výhodné ponuky.
Technické údaje a konkurencia
Lexus UX 250h F SPORT FWD | Honda ZR-V e:HEV | Ford Kuga 2.5 Duratec FHEV 140 kW/190 k e-CVT ST-Line X | |
Motor/palivo | Atmosférický zážihový s priamym aj nepriamym vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus, VVT-iE | Atmosférický zážihový s priamym viacfázovým vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus |
Atmosférický zážihový, 16V, Atkinsonov cyklus, iVCT |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 987/4 | 1 993/4 | 2 488/4 |
Výkon motora (kW/k) | SM: 112/152 pri 6 600 ot. EM: 80/109 |
SM: 105/143 pri 6 000 ot./min EM: 30/41 |
Systémovo 140/190 pri 6 000 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | SM: 190 pri 4 400-5 200 ot. EM: 202 |
M: 186 pri 4 500 ot./min EM: – |
SM: 200 pri (?) ot. EM: 230 |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 5,4/5,3-5,7 (WLTP) | 6,5/5,8 (WLTP) | -/5,7-5,8 (WLTP) |
Prevodovka | e-CVT | e-CVT s funkciou Linear Shift Control | e-CVT |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 575 | 1 604 | 1 701 |
Objem batožinového priestoru (l) | 320-438/1 231 | 390/1 322 | 411-581/(pre FHEV sa neuvádza) |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 177 | 173 | 196 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 7,9 | 9,1 |
Cena verzie od/test (€) | 51 100/52 100 | 39 990/41 790 | 34 990/- |