McLaren Elva alebo načo je AAMS?
Predstav si, že máš veľa peňazí…OK, to bolo „easy“. A teraz si predstav, že máš plnú garáž superšportov. Tak veľa, že už chceš niečo iné. Už ťa nenadchne nové Ferrari len preto lebo vyzerá inak, a už nepotrebuješ ďalší McLaren lebo aj tak vyzerajú všetky rovnako…Tak takto nejak vidím „mindset“ majiteľa Elvy, nového diela McLarenu.
Všeobecné info
Keďže ide o zaujímavú novinku, je veľmi možné že ak sleduješ novinky zo sveta áut Elva na teba momentálne vyskakuje v pravidelných intervaloch zo všetkých strán, a väčšinou s nasledujúcimi údajmi: turbo 4.0l – V8, 804 koní, duchovný nástupca McLaren Elva M1A zo 60-tych rokov, a v zrýchlení je lepší ako jeho brat s menom Senna. A aby som nezabudol, je to limitka 399 ks.
Teraz ma však zaujala jedna vec, o ktorej sa chcem rozpísať…
McLaren Elva je auto, ktoré už od pohľadu pôsobí ešte viac neprakticky ako typický superšport, lebo nemá čelné sklo, a teda ani strechu. Jazda preto musí byť citeľne záživnejšia v porovnaní s niečím, čo má uzavretý kokpit. Nemám však v pláne porovnávať Elvu s niečím čo má strechu…chcem sa zamerať na len jednu konkrétnu vec, ktorú konkurent Elvy, Ferrari Monza SP2 nemá.
Tá jedna kritická vec, ktorá ma zaujala, je technológia, ktorú McLaren využíva ako kompenzáciu čelného skla. Na fotkách určite neprehliadneš obrovský „výduch“ na kapote, ktorý slúži na to, aby okolo vodiča a spolujazdca vznikla akási vzduchová bublina a prispieva tak pri vysokých rýchlostiach k zvýšenému komfortu na palube. Systém smeruje vzduch smerom von z kapoty a narúša tak aerodynamiku okolo auta. Pomenovali ho AAMS (Active Air Management System) a Elva ho má ako prvá na svete!
Zíde sa to?
Keďže som ešte nemal možnosť zažiť jazdu v podobnom vozidle, neviem povedať, čo by sa mi páčilo viac. Či je vietor v kokpite taký neznesiteľný, že je potrebná podobná technológia, alebo ide len o to, aby „nerozcuchalo“ pani manželku po ceste na Godwood. Osobne by som dal asi prednosť vetru vo vlasoch, vo Ferrari Monza SP1 alebo 2. Príde mi to zábavnejšie a okrem toho, tá klimatizácia na kapote sa mi ani vizuálne nepáči.
Každý je iný
Možno to teraz vyzerá ako kritika McLarenu, opak je však pravdou. Značky prichádzajú na trh s produktami ktoré sú veľmi podobné, ale zároveň každá si zachováva svoj osobitý punc. Zatiaľ, čo Ferrari stavia na tradícií a histórií značky, McLaren si aj v tomto prípade zakladá na novej technológií, AAMS, ktorá v konečnom dôsledku prinesie majiteľovi opäť niečo nové, čo ešte nezažil.
P.S.
Preto si tento článok dovolím ukončiť tak, ako som ho začal. Bujnými predstavami v ktorých by som si najprv zaobstaral Ferrari Monza SP1, a potom by som k nemu zaparkoval aj McLaren Elva. Lebo aj keď môžu pôsobiť rovnako, každé z nich má svoj vlastný charakter.
Zdroj:
media. mclarenautomotive. com
auto. Ferrari.com