Mercedes-Benz GLC 300 de – plug-in hybrid, ktorý má zmysel
Nový Mercedes-Benz GLC 300 de plug-in hybrid je prémiové, stredne veľké SUV, ktoré exceluje v širokom spektre. V tomto teste sa pozrieme na to, prečo je súčasné GLC jedno z najlepších hybridov na trhu. Oplatí sa z finančného hľadiska kúpa plug-in hybridného pohonu?
Úsporný a zároveň výkonný hybridný pohon
Pod kapotou sa nachádza úsporný naftový 2,2 litrový štvorvalec s výkonom 197 koní a 440 Nm, ktorý priemerne spotrebuje priemerne okolo 7 litrov. Štvorvalcu dopomáha elektromotor s výkonom 136 koní a 440 Nm. Čiže sa dostávame na veľmi slušné hodnoty kombinovaného výkonu 335 koní 750 Nm. Súhra týchto dvoch pohonov funguje výborne a pekne sa dopĺňajú bez toho aby ste to pociťovali. Z 0 na 100 km/h zrýchluje veľmi dynamicky a to len za 6,4 sekundy.
Spotreba a dojazd
Výhoda hybridného pohonu je, že GLC viete využívať ako elektroauto a jazdiť čisto na elektriku, lebo na jedno nabitie prejdete pri kľudnej nohe reálnych 100 km (výrobca udáva max. dojazd 112-128 km). Väčšina hybridov podporuje pomalé nabíjanie, avšak Mercedes sa môže pochváliť rýchlym nabíjaním až s výkonom 60 kW, čo je na hybrid výborná hodnota. Vybitú 31,2 kWh batériu nabijete len za 30 minút, čas za ktorý si nakúpite potraviny v nákupnom centre. Elektrický pohon sa dá využit dokonca aj na diaľnici a je funkčný až do 140 km/h. Zaujímavým poznatkom je, že aj napriek vybitej batérii som prešiel z celkových 225 km cesty až 48 km na elekrický režim čo svedčí o efektívnej rekuperácii.
Kombinácia naftového štvorvalcu a elektromotoru prináša bezstresovú jazdu na dlhé trate a bezemisnú a tichú jazdu mestom.
GLC hybrid je akýmsi kompromisom medzi elektroautom a klasickým spaľovákom. Na dlhých cestách sa nemusíte stresovať s hľadaním nabíjačiek, lebo máte čerpaciu stanicu na každom rohu. A na každodenný život viete stále jazdiť stále na elektriku a využívať všetky výhody elektropohonu ako tichá bezemisná jazda a okamžite dostupný krútiaci moment.
Prvotriedny komfort
Vzduchové pruženie je novinkou v triede a vďaka nemu je jazdný komfort na našich cestách násobne zvýšený. Už po prvých kilometroch cítite, že podvozok je na úplne inej úrovni a užívate si každý kilometer. Okrem pneumatického podvozku odporúčam priplatiť si za natáčanie zadnej nápravy, ktorá dopomáha vyššej manévrovateľnosti v meste a dynamike na kľukatých cestách. Bude sa vám omnoho ľahšie parkovať a vychádzať z úzkych uličiek. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje 4,5 stupňa. Od rýchlosti 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné kolesá. Rázvor, ktorý sa tým virtuálne predĺži, ponúka citeľné výhody ako vyššiu jazdnú stabilitu vo vyšších rýchlostiach pri náhlych vyhýbacích manévroch. Už len aktivovať predné ventilované sedadlá a horúce mesiace už nebudú problémom.
Versatilita
Okrem mesta, okresných ciest a diaľnice viete zobrať GLC aj do mierneho terénu a to vďaka technickému balíku so svetlou výškou vyššou o 20 milimetrov, technickou ochranou proti podbehnutiu vpredu a ochranou spodku vozidla. Režim offroad zabezpečuje maximálnu trakciu na nespevnenej vozovke vrátane automatického dobrzďovania pri zjazde z kopca. V rámci mimoriadnej výbavy je k dispozícii nová parkovacia funkcia s 360-stupňovou kamerou vrátane funkcie „transparentná kapota motora“, ktorá ponúka ideálny výhľad na okolie vozidla tam kde ľudské oko nedovidí.
Vyspelý a prémiový exteriér
Ide o stredne veľké SUV, ktoré je v podstate ekvivalentom triedy C. Navonok pôsobí vyspelo, ušlachtilo a ide z neho prémiovosť. AMG balík s efektnou maskou chladiča v kombinácii s čiernymi doplnkami vyzerajú pôsobivo. Digitálne svetlá majú vybornú svietivosť a tiež vytvárajú elegantný svetelný podpis. Nástupné prahy umocňujú SUV výzor, no môžte si o ňu ľahko zašpiniť nohavice pri vystupovaní.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Kia EV6 AWD s výkonom 325 koní za 58 000 eur
Cestovanie v luxusnom lounge
Interiér je nabitý technológiami a ambientné osvetlenie pripomína luxusný lounge. Musím pochváliť výber mnohých hodnotných materiálov. Horná časť prístrojovky ako aj vrchnýá časť výplne všetkých dverí je potiahnutá v koži a zdobí ju kontrastné prešívanie.
Páči sa mi, že interiér je už tak luxusne spracovaný, že aj vodič triedy S bude na ňom rád jazdiť.
Dotykové ovládanie funkcii na volante je veľmi senzitívne, avšak nie je to nič načo by ste si časom nezvykli. Celkovo sa v interiéri cítite ako v luxusnom Mercedese vyššej triedy. Pri ceste na dovolenku so štyrmi cestujúcimi budete potrebovať strešný box, lebo batožinový priestor je pomerne malý a batéria v plug-in hybridnej verzii ho ešte viac zmenšila.
Finančná návratnosť?
Ak sa na to pozeráte čisto z finančnej stránky tak tento hybridný variant má vyššiu obstarávaciu cenu o 6 400 eur oproti porovnateľnému čisto naftovému variantu. Návratnosť tejto investície zrýchľujete počtom najazdených kilometrov na elektrický pohon. Pri prepočte návratnosti vychádzam z dnešných cien nafty 1,40 € za liter a 0,08 € za 1 kWh elektriky.
Spotreba čisto elektrickej vs. čisto naftovej jazdy
31,2 kWh * 0,08 € = 2,50 € stojí 100 km reálneho elektrického dojazdu.
Priemerná 7 litrová spotreba na 100 km * 1,40 € = 9,80 € na 100 km nafty
Návratnosť
90 000 km * 0,025 € = 2 250 € náklady pri jazde na čisto elektrický pohon
90 000 km * 0,098 € = 8 820 € náklady pri jazde na čisto naftový pohon
To znamená, že až pri 90 000 km čisto elektrickej jazdy sa začnú misky preklápať a až vtedy sa finančne začína oplácať hybridný variant (vzniká rozdiel 6 570 eur). Treba však ešte zobrať do úvahy, že GLC pri brzdení rekuperuje energiu a využíva ju pri rozbehoch. To znamená, že finančná návratnosť je vďaka rekuperácii ešte mierne lepšia ako 90 000 km.
Fazit
Mercedes-Benz GLC 300 de plug-in hybrid má výborný elektrický dojazd, rýchlo sa nabíja a dá sa využívať ako elektromobil. Jazdné vlastnosti sú vďaka vzduchovému podvozku a natáčaniu zadnej nápravy na vysokej úrovni. Naftový agregát je úsporný a na dovolenke nemusíte hľadať nabíjačky. Pred kúpou si však pozrite batožinový kufor, lebo pre 4 osoby môže byť malý.
Osobne ma prekvapilo hodnotné a kvalitné spracovanie interiéru na aké sme zvyknutý iba vo vyšších triedach. Avšak tento luxus sa odrazí na cene konkrétneho kúsku 106 248 eur. Nemá však konkurenciu, BMW ako aj Audi ponúkajú hybrid len v kombinácii s benzínovým motorom a nemajú zďaleka taký dojazd ako GLC a taktiež nedokážu konkurovať v rýchlosti nabíjania.
Technická špecifikácia
Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC | BMW X3 xDrive 30e | Audi Q5 TFSIe | |
Palivo/max. udávaný elektrický dojazd | nafta a elektro/ 112 km | benzín a elektro/42 km | benzín a elektro / 57 km |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1993 / 4 | 1998 / 4 | 1984/ 4 |
Systémový výkon motora (kW/k) | 245 / 333 | 215 / 292 | 220 / 299 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 750 (kombinovaný) | 420 (kombinovaný) | 450 (kombinovaný) |
Prevodovka | Automatická 9-st. | Automatická 8-st. | Automatická 8-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 0,7 / 7,2 | 2,6/ | 1,8/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 415 | 2 065 | 2 150 |
Objem batožinového priestoru (L) | 470 | 450 | 465 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 217 | 210 | 239 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,4 | 6,1 | 6,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 79 074/106 248 | 65 900 | 67 040 |
Foto: Radovan Hlôška