Mercedes-Benz VISION EQXX – dojazd viac ako 1 000 km
Iba včera odhalil Mercedes-Benz najnovšiu štúdiu plnoelektrického vozidla VISION EQXX v rámci digitálnej svetovej premiéry na online platforme Mercedes me media. Jedná sa o výskumný prototyp na báze softvéru a najefektívnejšie elektrické vozidlo, aké kedy značka Mercedes-Benz vyrobila. Mercedes-Benz VISION EQXX bol vytvorený v rekordnom čase a medzi 5. a 8. januárom 2022 bude highlightom v stánku Mercedes-Benz na veľtrhu CES 2022 v Las Vegas.
Pomoc od Formuly 1 a Formuly E
Ako už bolo spomenuté, Mercedes-Benz VISION EQXX bol vyvinutý v extrémne krátkom čase, a to iba 18 mesiacov. V tomto čase sa stretli najlepší odborníci z oddelenia výskumu a vývoja tímov Formuly 1 a Formuly E, v ktorej má automobilka veľmi silné zastúpenie a početné triumfy. Títo odborníci teda zakomponovali rozsiahle poznatky a inovácie z elektrickej oblasti tohto motoršportu do najefektívnejšieho cestného vozidla aké sme mali možnosť kedy spoznať. Za menej dostaneme omnoho viac.
Nabíjať raz za mesiac? Žiaden problém!
Ozajstným „majsterštikom“ je určite batéria, ktorá bola do Mercedes-Benz VISION EQXX vložená. Ponúka výkon okolo 150 kW, čiže niečo cez 200 koní, a na jedno nabitie prejdete viac ako 1 000 km, čo je neuveriteľná vzdialenosť predstavujúca vzdialenosť napríklad z Berlína do Paríža. K tomu všetkému sa na streche nachádzajú aj ultra-tenké solárne panely, ktoré zabezpečia až 25 km dodatočného dojazdu. Batéria má kapacitu menej ako 100 kWh, čiže skoro takú veľkú akú má aj svetovo-najlepšia batéria vo vlajkovej lodi Mercedesu – Mercedes EQS. Avšak batéria vo VISION EQXX je o 30 % ľahšia /váži iba 450 kg/ a o 50 % menšia ako batéria v EQS. Nachádza sa tu aj najmodernejší softvérový manažment batérie, ktorý taktiež napomáha k maximalizácií dojazdu. Spotreba na 100 km nie je ani 10 kWh.
Pre zaujímavosť hodnota 10 kWh predstavuje cirka 3-hodinový chod priemernej domácej klimatizácie, 5-hodinové používanie žehličky alebo viac ako 3 hodiny sušenia bielizne v sušičke. Ak by sme chceli túto efektivitu previesť na vozidlo, ktoré využíva fosílne palivá, vyšlo by nám, že by sme na 1 liter prešli 100 km, čo je priam neuveriteľné.
Nový kráľ aerodynamiky
Ostaňme ešte vonku. K extrémne dlhému dojazdu sa podpisuje aj viac vecí ako len batéria, jednou z nich je aj vypilovaná aerodynamika. Ako mnohý vieme, Mercedes-Benz EQS je vozidlo s najlepšou aerodynamikou sveta s koeficientom odporu vzduchu iba 0,2, ale v tomto smeru ho Mercedes-Benz VISION EQXX s hodnotou iba 0,17 prekonáva. Prednedávnom Mercedes-Benz dokonca uviedol, že aerodynamika sa podpisuje až pod 60 % straty pohybovej energie. Ďalším veciam, ktorým môžeme na vrub pripísať dojazd cez 1 000 km sú napríklad aj pneumatiky s nižším odporom, magnéziové kolesá alebo ľahké hliníkové brzdové kotúče.
Heslo interiéru – udržateľné a eko
Vo vnútri je to zrazu o niečom úplne inom. Prvé čo asi každému udrie do očí je obrovský displej, ktorý sa ťahá po celej šírke palubnej dosky. Kto vie možno práve tento typ bude novou samozrejmosťou v autách nemeckého výrobcu. Taktiež tu nájdete umelú inteligenciu, ktorá dokáže napodobniť činnosť ľudského mozgu. Okrem toho, že je Mercedes-Benz VISION EQXX extrémne efektívny je aj veľmi priateľský k životnému prostrediu, a to využívaním udržateľných materiálov a používaním jednoducho-vyrobiteľných látok, ktoré znižujú emisnú stopu tohto inovatívneho vozidla.
Za zmienku určite stoja napríklad vnútorné kľuky dverí, ktoré sú vyrobené z vegánskeho hodvábu, ktorý je schopný rozkladu a koberce vyrobené z bambusu. Pre sedadlá vymysleli vývojári v Mercedese dokonca dve kožené alternatívy. Prvú z nich nazvali Deserttex, ktorý je vyrobený z kaktusu. Druhá z nich sa nazýva Mylo, biomateriál , ktorý sa vyrába z mycélia, čiže podhubia. Tento materiál vie narásť v priebehu dvoch týždňov a jeho vzhľad a pocit z neho je rovnaký ako z kože zo zvierat, avšak v tomto prípade je úplne „animal-free“. K šetreniu materiálu a zabráneniu veľkého množstva odpadu prispel aj fakt, že pri výrobe boli použité 3D tlačiarne.
Mercedes-Benz jasne ukázal, že svojou precíznosťou a vynaliezavosťou dokáže pomocou vyspelých inovácií prudko zasiahnuť do automobilového sveta. Prvenstvo v autonómnej jazde na úrovni 3 už nemecká automobilka získala, s jej systémom Drive Pilot priam zažiarila, presvedčiť sa o tom môžete v našom nedávnom článku Mercedes-Benz – nový líder sveta autonómneho riadenia? . Uvidíme či si zaručí aj prvenstvo v sériovej výrobe vozidla, ktoré dokáže prejsť až 1 000 km na jedno nabitie.