MG5 Electric Excite – prvý elektrický kombík na našom trhu
Automobilka MG vstúpila na náš trh s veľmi silnou ofenzívou. Svojimi modelmi ZS a HS zamiešala karty v segmente SUV, no elektrická 5-ka si razí svoju vlastnú cestu. Totižto ide o prvý elektrický kombík na našom trhu. Aktuálne sa do konkurenčného boja pridáva aj elektrický Peugeot 308 SW.
Nový či starý?
MG5 je síce novinkou na trhu, no ide o overenú techniku. Dokonca pod karosériou kombi pracuje staršia technika, ako je tomu v prípade modelu MG4. Ako je to možné? Prvýkrát bola MG5-ka predstavená už v roku 2017 v Číne, len pod označením Roewe Ei5. Značka Roewe rovnako ako značka MG spadá pod automobilového giganta SAIC Motor. Označenie MG5 prináša s príchodom do Veľkej Británie, do ktorej prišlo v roku 2020. Aktuálna podoba predstavuje faceliftovanú verziu od roku 2021, ktorú sme podrobili v redakčnom teste. Aký je model MG5?
2 výbavy, 2 verzie
Ak sa pozriete do cenníka MG5, k dispozícii sú dve rôzne výbavy. Žiaden základ a plnka. Dve plné výbavy. Totižto odlišujú sa práve pohonným ústrojenstvom. Výbava Emotion kombinuje 50,3 kWh batériu a elektromotor o výkone 130 kW (177 konských síl). Drahšia výbava Excite si zakladá na väčšom dojazde, preto bola použitá batéria s kapacitou 61,1 kWh ale v kombinácii so slabším elektromotorom o výkone 115 kW (156 konských síl), ktorú sme mali aj v nami testovanom vozidle. Obe výbavy využívajú celú plejádu asistenčných systémov MG Pilot v kombinácii s bohatou výbavou.
Exteriér
Už v základe sa o svetelný dosvit stará LED-ková technika s funkciou automatických diaľkových svetiel. Stretávacie svetlomety svietia dostatočne široko a dostatočne osvetľujú aj krajnicu, zatiaľ čo diaľkové svetlomety sú výrazne užšie. Funkcia automatických diaľkových svetiel je príkladná, dostatočne včas rozsvieti diaľkové svetlá a včas ich aj vypína, aby neoslňovali protiidúce vozidlá.
V prednej časti sa nachádza aj vstup nabíjania, takže vždy jednoducho zaparkujete prednou časťou k nabíjačke a nemusíte sa naťahovať s káblami k zadnej časti vozidla. Z bočného profilu vám môže inklinovať vyššia stavba karosérie. MG5-ka vychádza z verzie so spaľovacím motorom, takže batéria nie je položená úplne v najnižšej časti podlahy. Na druhú stranu, pôsobí elegantne, jednotlivé línie na seba plynulo nadväzujú, a preto sa užívateľom páči, nie len cenou.
Interiér
Ako som už spomínal, vďaka vyššie ukotvenej batérii v podlahe sa mierne zmenšil priestor na výšku v interiéri. Preto je aj samotný posed vyšší, čo má za následok výborný výhľad z vozidla. Vodič má možnosť so sedadlom manipulovať výškovo, zvyšní pasažieri majú pevne ukotvenú výšku sedadiel. V interiéri prevládajú tvrdé plasty v kombinácii s lešteným dekórom a prešívanou syntetickou kožou. Na prekvapenie, poskladané sú dostatočne dobre, pretože na palube nič nevŕzga tak, ako sme zvyknutí z interiérov, ktoré sú poskladané z tvrdých plastov.
Priamo pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový panel, ktorému po stranách sekundujú akési lupene, ktoré nahrádzajú otáčkomer a rýchlomer. Displej je pekne graficky zvládnutý a len minimálne umožňuje konfigurovateľnosť. Na druhú stranu, poskytuje všetko podstatné, čo ako vodič elektromobilu potrebujem vedieť, teda od nabitia akumulátora, dojazdu až po ukazovatele spotreby.
Displej infotainmentu zdieľa so svojim bratom, modelom MG4. Ten má veľmi jednoduché a zároveň prehľadné menu. Apple CarPlay je možný len prostredníctvom kábla a roztiahne ho skrz celú uhlopriečku. Celkovo je v interiéri dostatočne vzdušno, priestorovo je dosť aj v druhom rade sedadiel. Keďže sú sedadlá v druhom rade ukotvené vyššie, zmenšuje to nástupný otvor a sem-tam si treba dávať pozor na hlavu pri nastupovaní.
S pohodlím som aj pri dlhších trasách nemal žiaden problém. Sedadlá sú jednoduchšie tvarované, zároveň pohodlné s dobrým bočným vedením. Batožinový priestor má 479 litrov, no pozor. Ktorý elektromobil viete mať s dojazdovým rezervný kolesom? MG5 jednoznačne áno!
➡️ NEPREHLIADNITE: MG HS – najlepší pomer ceny a priestoru
Podvozok a jazda
Avšak čo ma najviac teší je podvozok. MG5 mi najviac inklinovalo jazdným prejavom k modelu Citroën C5X. Tlmiče s dorazmi v prípade Citroënu sú na vyššej úrovni, no to, ako podvozok pracuje je výborné. Krásne tlmí nerovnosti, pekne plavne ten podvozok dýcha a je mimoriadne komfortný hlavne na rozbitých cestách. Rovnako je tomu aj v prípade odhlučnenia nie len podvozka, ale aj aerodynamického šumu. Či už po hrbolatých cestách alebo pri vyšších diaľničných rýchlostiach je na palube absolútny kľud a komfort.
Na druhú stranu, od podvozka netreba očakávať aj dobré športové vlastnosti. Tam sa už karoséria vďaka mäkkému podvozku viac nakláňa a dáva vám na zreteľ, že jeho parketa je práve kľudná jazda. Elektromotor o výkone 115 kW (156 koní) je viac než len dosť. Ako sme už zvyknutí, elektrické predokolky mávajú málo trakcie, keďže sa ťažisko pri zrýchlení presúva na zadnú nápravu a odľahčuje tú prednú. Na mokrom podklade predná náprava vie prešmyknúť pri razantnejšej akcelerácii, no trakčná kontrola si s tým vie hravo poradiť. Elektromotor zrýchľuje mimoriadne dobre a plynulo.
Krásne sa dá dávkovať plyn bez akéhokoľvek trhnutia. Prekvapený som hlavne z výkonu, pocitovo má určite viac než len 115 kW a pôsobí mrštným a dynamickým dojmom najme pri nižších rýchlostiach. Pri diaľničných rýchlostiach elektromotor už neponúkne plný výkon, ale obmedzí ho na ¾ kvôli ochrane, keďže nemá elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť.
Dojazd a nabíjanie
Papierový dojazd, ktorý udáva výrobca je na úrovni 400 km. Počas celého týždňa, kedy sa vonkajšie teploty pohybovali od 0 až po 16 stupňov Celsia sa nám dlhodobá spotreba ustálila na hodnote 20,4 kWh. Do toho rátam dlhé diaľničné presuny, mestskú prevádzku a rovnako aj defenzívnu okreskovú jazdu. V prepočte v kombinovanom režime viete ľahko podliezť 300 km dojazd. Ak si to však rozmeníme na drobné, na diaľnici si MG5 vypýtal rovných 25 kWh, v meste 20 kWh a na okresných cestách bezmála 14 kWh. Okreskový dojazd v našom prípade atakuje 400 km hranicu.
Spotreby sú mierne vyššie vďaka tomu, že MG5-ka nemá možnosť opcie tepelného čerpadla čiže vykurovanie zabezpečuje samotná batéria na úkor dojazdu. S vypnutým kúrením sa spotreby znížili v priemere o 3-4 kWh. Štandardom v tejto cenovej kategórii rozhodne nie je manuálny predohrev batérie. Ak chcete dosiahnuť maximálny nabíjací výkon 87 kW, teplota musí byť v ideálnej tepelnej kondícii, preto je nutné aspoň 30 minút pred DC nabíjať zapnúť výhrev. Tým pádom dosiahnete aj výrobcom udávaný maximálny nabíjací výkon, ktorý zabezpečí nabíjanie z 10 na 80 % za 35 minút. Raz som zabudol pred nabíjaním zvoliť výhrev batérie a nabíjací výkon dosiahol menej než 50 kW. Tým pádom sa predlžuje aj pobyt na nabíjacej stanici.
Určite optimálnejším a cenovo efektívnejším nabíjaním je práve AC nabíjanie. Ten je na úrovni 11 kW a v tomto prípade nie je nutné využívať predohrev batérie, pretože aj so studenou batériou sa výkon vyšplhal na 10,6 kW. Z domáceho wallboxu vám to zabezpečí plné nabitie za 5,5 hodiny.
Záver a cena
MG5 vstúpil ako prvý do sveta elektrických kombíkov. Napriek tomu, že nejde o nové auto ale na trhu už je 6 rokov, nastavil laťku dostatočne vysoko. Najviac by som vypichol práve skvelý podvozok, ktorý zhltne každú jednu nerovnosť.
Aktuálne začína MG5 v akciovej cene 34 300 eur s výkonnejším elektromotorom a menšou batériou, no a nami testovaný kúsok sa vyšplhal na 38 100 eur.
Technická špecifikácia
MG 5 Electric | Peugeot e-308 SW | |
Kapacita batérie (kWh) | 61,1 | 54 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 35 | 30 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 87 | 100 |
Dojazd výrobca (km) | 400 | 410 |
Výkon motora (kW/k) | 115 / 156 | 115 / 155 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 280 | 270 |
Spotreba výrobca (WLTP) | 17,5 / 20,4 | 15,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 690 | 1 791 |
Objem batožinového priestoru (L) | 479 | 608 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,3 | 10,7 |
Cena verzie od (€) | 38 100 | 40 990 |
Foto: Filip Beňadik