Mitsubishi ASX 1.3 DCT – viac vlastného charakteru
Mitsubishi ASX vstupuje do novej generácie, no tentokrát sa snaží viac odlíšiť. Aj keď stále zdieľa technický základ s Renaultom Captur, dizajnovo pôsobí suverénnejšie a samostatnejšie. Prináša modernejšie technológie, výraznejší výraz a upravený interiér, no zachováva si overený pohon, ktorý sme poznali už z predchodcu.
Exteriér
Aj keď by sa mohlo zdať, že ide o úplne novú generáciu, realita je taká, že ASX prešlo len faceliftom. Zmeny sa odohrali najmä v prednej časti, kde dostala crossover novú masku, prepracovaný nárazník a svetlá s upravenou grafikou. Práve vďaka týmto detailom už ASX nepôsobí ako klon Capturu, ale ako model, ktorý má aspoň vizuálne vlastnú identitu.
Zvyšok karosérie zostal prakticky nezmenený – bočný profil aj zadná časť sú totožné s predchodcom, vrátane tvaru zadných svetiel či línie blatníkov. Napriek tomu však pôsobí osvieženejšie a vyzretejšie. V kombinácii s 18-palcovými diskami a decentnými chrómovými prvkami si ASX stále drží civilný, mestský vzhľad, ktorý neprovokuje, ale ani neurazí. Presne tak, ako to od auta v tomto segmente väčšina ľudí očakáva.
Interiér
Facelift modelu ASX priniesol niekoľko podstatných zmien práve v interiéri, a to najmä z pohľadu softvéru a ergonómie. Najvýraznejšou zmenou je premiestnenie ovládania klimatizácie. Pôvodné otočné ovládače, ktoré boli jednoduché a intuitívne, nahradil nový panel priamo v displeji infotainmentu. Potešujúce však je, že Mitsubishi zachovalo aspoň základné hardvérové tlačidlá, vďaka čomu netreba počas jazdy zložito hľadať ovládanie.
Druhou zásadnou zmenou je vynovený softvér, ktorý bol už skutočne potrebný. Oproti predošlej verzii reaguje rýchlejšie, má krajšiu grafiku a pôsobí výrazne modernejšie. Vertikálne orientovaný dotykový displej infotainmentu má teraz vstavanú Google navigáciu, čo výrazne uľahčuje orientáciu v neznámom prostredí a zároveň ponúka jednoduché hlasové ovládanie či aktualizácie v reálnom čase. Digitálny prístrojový štít pred vodičom má niekoľko režimov zobrazenia a po novom dokáže zobraziť aj mapu navigácie.
Stredový tunel bol taktiež upravený, pribudli nové odkladacie priestory a celkovo pôsobí usporiadanejšie. Materiálové spracovanie je na danú triedu slušné najmä v prednej časti, všetko sedí a tvrdšie plasty sú použité len tam, kde je to očakávané. Pri jazde po nespevnených cestách som však zo zadnej časti počul vŕzganie tvrdých plastov. Príjemným prekvapením bola výmena audiosystému – namiesto Bose tu hrá Harman Kardon, ktorý prináša čistejší a lepšie vyvážený zvuk.
Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné, vyhrievané a majú solídne bočné vedenie. Sedacia časť by však mohla byť o niečo širšia, pri dlhších trasách to môže byť pre niektorých pasažierov mierne obmedzujúce. Kožené čalúnenie mi počas teplých dní doslova prekážalo a rýchlo som sa v ňom spotil. Preto by som volil o stupeň nižšiu výbavu s látkovým čalúnením. Batožinový priestor dosahuje objem 484 litrov v prípade všetkých motorizácii okrem plne hybridnej, ktorá si musí vystačiť s 348 litrami.
Pohon
Faceliftovaný ASX už síce na pohľad pôsobí modernejšie, no v ponuke pohonov došlo aj k zmenám. Tou najzásadnejšou je vyradenie plug-in hybridnej verzie, ktorá bola predtým vrcholom ponuky. Po novom tak ostávajú len benzínové a hybridné alternatívy – od základného trojvalca s výkonom 67 kW (91 k), cez mild-hybridnú 1.3-ku v dvoch verziách (140 a 158 k), až po samodobíjateľný hybrid s výkonom 143 koní.
Nami testovaný kúsok poháňala silnejšia z dvojice mild-hybridov. Konkrétne 1.3-litrový štvorvalec s výkonom 118 kW (158 k) a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Motor je príjemne pružný, dobre spolupracuje s prevodovkou a na bežné jazdenie má výkonu viac než dosť. Netreba však zabudnúť, že všetky motorizácie sú po novom výhradne s pohonom prednej nápravy.
Jazda
ASX s mild-hybridnou 1.3-kou jazdí veľmi príjemne. Pomáha mu malý elektromotor, ktorý nie len pomáha spaľovaciemu motoru pri rozbehoch, no umožňuje aj možnosť plachtenia, čím výrazne potláča apetít smerom nadol. Výkon 118 kW a 270 Nm krútiaceho momentu sú na túto veľkostnú triedu viac než dosť. Auto reaguje svižne, ochotne zrýchľuje a pôsobí veľmi pružne nielen v meste aj na okreskách.
Prevodovka si s motorom dobre rozumie. Radí hladko, drží motor v ideálnych otáčkach a nepodtáča ho, ako to občas robia niektoré iné dvojspojky. Pri razantnejšom stlačení plynu jej síce chvíľku trvá, kým podradí, ale inak pracuje plynulo a predvídateľne. Dokonca, v manuálnom režime radenia doslova okamžite reaguje na pádla pod volantom tak, ako sa na dvojspojkové prevodovky patrí.
Podvozok je zameraný na komfort, no v zákrutách sa správa iste. Pri ostrejšom tempe sa karoséria síce trochu nakloní, ale všetko sa deje plynulo a bez nepríjemných prekvapení. Na 18-palcových diskoch zvláda bežné nerovnosti vcelku dobre, hoci zvuk od kolies by mohol byť lepšie utlmený. Napriek tomu však jazdný prejav pôsobí dospelo a vyvážene.
Spotreba
Spotreba benzínovej 1.3-ky ma príjemne prekvapila. Práve tu začína dávať zmysel prítomnosť mild-hybridného systému. Pri každom pustení plynu sa motor automaticky vypínal a auto dokázalo plachtiť až do úplného zastavenia.
Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu na úrovni 5,9 – 6,0 l/100 km. Počas celého testu som sa prekvapivo ľahko nad 6 litrov aj pohyboval. V meste si odpije do 8 l/100 km, na okreskách 4,5 – 5,5 l/100 km a na diaľnici ľahko nad 6 litrov.
Záver a cena
Mitsubishi ASX po modernizácii nezaprie svoj pôvod, no prináša viac vlastného charakteru než doteraz. Nový softvér, modernejší interiér a príjemný jazdný prejav robia z tohto mestského SUV vyvážený balík na každý deň. Stále to nie je žiadna revolúcia, ale ako evolúcia funguje veľmi dobre. A presne to je v tomto segmente často viac než dosť.
Cenovka so základným trojvalcom začína na 20 500 eurách, silnejšia benzínová 1,3-ka s dvojspojkou stojí od 25 200 eur a nami testovaná verzia zľahka prekračuje hranicu 30 000 eur.
Technická špecifikácia
Mitsubishi ASX 1.3 118 kW 7DCT | Škoda Kamiq 1.5 TSI 7DSG | Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 7DSG | |
Motor/palivo | 1.33 DI-T / benzín | 1.5 TSI / benzín | 1.5 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1332 / 4 | 1498 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 116 / 158 | 110 / 150 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 270 | 250 | 250 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,9 / 6,2 | 5,6 – 5,9 | 6,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1373 | 1289 | 1390 |
Objem batožinového priestoru (L) | 484 | 400 | 445 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 213 | 207 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 8,3 | 8,3 |
Cena modelu od/verzie od(€) | 20 500 / 25 200 | 18 090 / 24 790 | 22 690 / 27 290 |
Foto: Samuel