Veľký škandál Volkswagen Group s emisiami dieselových pohonných jednotiek akoby odštartoval vlnu nenávisti voči nafte. Mnoho ľudí sa odrazu stalo odborníkmi na ekológiu a najradšej by diesel zakázali, vrátane politikov.
Nižšie emisie dosiahneme softvérovou aktualizáciou
V Nemecku sa už dlhodobo plánuje zákaz predaja dieselových agregátov a čo to sa hovorilo aj o úplnom zákaze predaja spaľovacích motorov. Netreba však panikáriť. Stať by sa tak malo až za viac ako 20 rokov. Podobne uvažujú aj iné západné krajiny ako Francúzsko či Veľká Británia. Kritika zasiahla nedávno aj značku Mercedes, kedy sa prevalilo, že ich dieslové motory tiež nie sú tak ekologické, ako sa prezentujú. Aby sa vyhli podobnému škandálu ako VW, rozhodli sa problém riešiť.
BMW, Mercedes-Benz (Daimler) a VW sa pod tlakom médií a verejnosti v spolupráci s nemeckou vládou dohodli na riešení problému dieselových jednotiek. Vozidlá, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 5 alebo Euro 6 dostanú bezplatnú softvérovú aktualizáciu, ktorá upraví správanie motora tak, aby sa znížila produkcia oxidu dusnatého (NO) až o jednu tretinu. Spoločnosti tak začali dobrovoľne a na vlastný účet zvolávať majiteľov spomínaných vozidiel a to v obrovských množstvách – 3,8 milióna áut od Volkswagenu, 3 milióny áut značky Mercedes-Benz a BMW zvolá približne 300 000 áut. Aktualizáciu, ktorá by nemala trvať viac ako hodinu, tak v súčte dostane vyše 7 miliónov vozidiel.
Pôvodne bola regulácia emisií vo vozidlách nastavená tak, že mala s najvyššou efektivitou pracovať len za určitých podmienok. Aktualizácia však spôsobí, že regulácia bude čo najefektívnejšie fungovať v širšom rozsahu podmienok a tým sa zníži množstvo vypúšťaných emisií. Výkon by tak nemal byť nijak ovplyvnený. Navyše, značka Mercedes ponúka svojim zákazníkom úpravu motora za účelom zníženia NOx emisií už od marca tohto roka a zatiaľ neboli oficiálne potvrdené nijaké straty výkonu.
Volkswagen už v súčasnosti aktualizoval 2,5 milióna áut kvôli tiahnucej sa emisnej kauze. Daimler len nedávno oznámil zvolávaciu akciu a podľa výpočtov to bude firmu stáť takmer 200 miliónov €. Nebude sa to ale týkať najnovších motorov značky, ktoré sa nachádzajú napríklad v triede E.
Napriek všetkým týmto problémom s dieslovými motormi neplánuje Mercedes naftový pohon zavrhnúť. Práve naopak – počíta s nimi aj do budúcnosti a verí, že budú veľmi dôležitou súčasťou ponúkaných pohonných jednotiek. Ironické je, že práve moderné high-end dieslové motory sú tými, ktoré najviac šetria životné prostredie a prírodné zdroje. Benzínové motory sa im však veľmi rýchlo doťahujú. Veľkú rolu hrá aj úprava palív. Tie obsahujú mnohé aditíva – biozložky, ktoré ovplyvňujú produkované emisie a každý rok ich prídavok v palivách stúpa.
Ako je to však s alternatívnymi pohonmi? Budúcnosť mobility je v súčasnej dobe stále nie úplne istá. Mnohé a najväčšie značky ju vidia práve v elektrickej energii, niektoré značky v CNG, vodíkových článkoch či iných palivách. Vedú sa mnohé polemiky, či je elektrický pohon skutočne ekologický, keďže výroba batérií jednoznačne nepatrí medzi ‚najzelenšie‘ výrobné metódy a ich následná likvidácia taktiež patrí medzi ekologicky náročné procesy. Ani samotná elektrická energia, resp. jej veľká časť je stále vyrábaná z neobnoviteľných zdrojov. Pokiaľ však dôjde k obrovskému rozmachu elektrického pohonu, dá sa predpokladať, že sa všetky tieto otázniky vyriešia. Dvadsať rokov je dlhá doba, technika robí míľové pokroky a nové technológie sa neustále vyvíjajú. Sme na začiatku a je veľmi odvážne predpovedať, čo bude o 20 rokov.
Každá veľká automobilka má vo vývoji alebo dokonca už v predaji čisto elektrické vozidlo. Mnohé značky ponúkajú ako vhodnú alternatívu plug-in hybridy, ktoré môžu pomôcť zmierniť pre niekoho „bolestivý“ prechod k alternatívnym palivám. Volvo už dávnejšie ohlásilo, že v roku 2019 úplne prestane s produkciou spaľovacích motorov a prejde na výrobu hybridov či elektromobilov. Značky ako VW, BMW či Mercedes sa však musia mať na pozore pred značkami ako Tesla, Google či dokonca Apple. Títo veľkí hráči môžu ešte vážne zamiešať karty na automobilovom poli v oblasti elektrického pohonu a autonómnej jazdy. Budúcnosť sa blíži, vyčerpané zdroje fosílnych palív sa pomaly ale isto míňajú a je najvyšší čas zvykať si na nové druhy pohonu.
Zdroj: Daimler, Autocar, The New York Times
By: Dávid Žuffa