Nová elektrická Trieda G
S novým modelom Mercedes-Benz G 580 s EQ technológiou značka s hviezdou teraz predstavuje prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony. Ako žiadny iný symbolizuje spojenie tradície a pokroku. Nová elektrická Trieda G zostáva verná charakteru konštrukčného radu. Zachováva si hranatú siluetu vrátane ikonických prvkov. Jej karoséria je rovnako ako na konvenčne poháňaných modelových variantoch založená na rebrinovom ráme. Vývojový tím ho upravil a spevnil, aby doň mohol integrovať elektrický pohon. Zachovaná zostala aj kombinácia nezávislého zavesenia kolies s dvoma priečnymi ramenami vpredu a novovyvinutou tuhou zadnou nápravou. Vysokovoltový lítium-iónový akumulátor integrovaný do rebrinového rámu zaručuje nízke ťažisko. S využiteľnou kapacitou 116 kWh poskytuje dostatok energie na dosiahnutie dojazdu až 473 km (podľa WLTP).
Nová elektrická Trieda G určuje v teréne nové štandardy
Štyri samostatne ovládateľné elektromotory v blízkosti kolies dosahujú maximálny celkový výkon 432 kW (587 k). V kombinácii s pripínateľnou terénnou redukciou LOW RANGE umožňujú jedinečné jazdné vlastnosti a exkluzívne funkcie. Napríklad funkcia G-TURN umožňuje, aby sa vozidlo na nespevnenom povrchu otočilo takmer na mieste. Pri jazdení v teréne sa funkcia G-STEERING dokáže postarať o výrazne menší priemer otáčania. Vďaka inteligentnej funkcii Plazivá jazda v teréne s tromi stupňami rýchlosti je na novej elektrickej Triede G úplne samočinne zaručený ideálny pohon mimo spevnených ciest.
Rovnako ako u osvedčených modelových variantov platí, že aj nový Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology dosahuje na vhodnom povrchu stúpavosť až 100 %. Vozidlo zostáva stabilné až do uhla sklonu 35 stupňov. Elektrická Trieda G s maximálnou brodivosťou 850 milimetrov prekonáva svoje konvenčne poháňané alternatívy o 150 milimetrov. Terénny prevod LOW RANGE zvyšuje hnací moment pomocou špeciálnej redukcie. Funkciu konvenčných uzávierok diferenciálov vytvára nový model virtuálne pomocou inteligentného vektorovania krútiaceho momentu. Funkcia G-ROAR prináša do novej elektrickej Triedy G jedinečný zvukový zážitok. Okrem charakteristického jazdného zvuku špecifického pre Triedu G zahŕňa aj zvuk „Aura“ a množstvo zvukov k udalostiam.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC – prvý elektrický model v luxusnej triede
Nový model G 580 with EQ Technology úplne napĺňa tradíciu dizajnovej ikony
Novú elektrickú Triedu G možno už na prvý pohľad rozpoznať ako zástupcu tradičného konštrukčného radu. O výrazne elektrický vzhľad exteriéru sa postará voliteľne dodávané obloženie chladiča s čiernym panelom. Ako ďalšie poznávacie znaky možno uviesť mierne zvýšenú kapotu motora, takzvané „vzduchové záclony“ v zadných rozšíreniach podbehov kolies, ako aj dizajnový box v zadnej časti vozidla, ktorými sa plne elektrický variant líši od modelov s konvenčným pohonom. V kombinácii s novým obložením stĺpikov A a lištou spojlera na strešnej ozdobnej lište prispievajú k optimalizácii aerodynamiky.
V čase uvedenia na trh sa nový Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology predáva za cenu od 148 866 eur s DPH. Ceny modelu EDITION ONE sa začínajú od 199 188 eur s DPH.
Pohon
Nová elektrická Trieda G so štyrmi individuálne ovládateľnými elektromotormi umiestnenými blízko kolies ponúka na cestách aj v teréne jedinečné jazdné vlastnosti. Je to prvé sériovo vyrábané vozidlo portfólia Mercedes-Benz Group s pohonom jednotlivých kolies. Štyri motory sú integrované v rebrinovom ráme – po dva v každej zo skríň na prednej a zadnej náprave. Na náhon slúžia krátke poloosi. Preto môžu byť aj zadné elektromotory priskrutkované k podvozku. Každý z elektromotorov vyvinie špičkový výkon 108 kW, čo v súčte predstavuje maximálny celkový výkon 432 kW (587 k). Maximálny celkový krútiaci moment je až 1 164 Nm. V spolupráci so systémom ESP® a centrálnym riadiacim prístrojom pohonu (CPC) je vždy k dispozícii presne tam, kde vozidlo potrebuje trakciu.
Nový Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology využíva inovatívnu koncepciu pohonu, vďaka ktorej zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 180 km/h. Keďže elektromotory poskytnú svoj maximálny krútiaci moment aj z pokoja, plne elektrické terénne vozidlo exceluje enormnou trakčnou silou a jej jemnou dávkovateľnosťou. To sa ukazuje ako výhoda nielen na strmých svahoch a nespevnenom povrchu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC kupé – emócie s rozumom
Virtuálne uzávierky diferenciálov
Nová elektrická Trieda G vytvára virtuálne uzávierky diferenciálov pomocou takzvaného vektorovania krútiaceho momentu. Táto technológia umožňuje každému kolesu priradiť presne dávkovaný krútiaci moment. Keďže krútiaci moment sa v zlomkoch sekundy vytvorí presne tam, kde je potrebný, elektrická Trieda G aj v tom najťažšom teréne jazdí do kopca i z kopca s veľkou smerovou stabilitou a suverenitou.
Vďaka virtuálnym uzávierkam diferenciálu možno hnací moment plnovariabilne rozdeľovať medzi jednotlivé kolesá. Výsledkom je maximálna trakcia pri najvyššej flexibilite, bez napínania pri jazdení v zákrutách. To znamená, že aj po aktivovaní virtuálnej uzávierky diferenciálu si elektrická Trieda G za každých okolností zachová svoju agilnosť a obratnosť. Ručné zapínanie uzávierok diferenciálov pomocou prepínačov na terénnej ovládacej jednotke už nie je potrebné. Riadenie uzávierok je plnoautomatické. Vďaka tomu možno aj v náročných podmienkach dosiahnuť ešte väčší komfort ovládania a vyššiu bezpečnosť jazdy.
Akumulátor
Akumulátor je integrovaný do rebrinového rámu z ocele s hrúbkou až 4 milimetre. To zabezpečuje nízke ťažisko vozidla a výrazné zvýšenie torznej tuhosti celého vozidla. Na ochranu pred vniknutím vody a nečistôt je akumulátor umiestnený v skrini s vysokou torznou tuhosťou. Vďaka tomu je nová elektrická Trieda G vybavená aj na využívanie v najtvrdších terénnych podmienkach. Využiteľná kapacita akumulátora je 116 kWh. To znamená, že nový Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology má dostatok energie na dosiahnutie dojazdu až 473 km (podľa WLTP).
Špeciálna ochrana spodku vozidla
Ochrana spodku vozidla je nevyhnutná pre každé terénne vozidlo. Nová elektrická Trieda G nie je žiadnou výnimkou. Pri prípadnom dosadnutí spodku vozidla pri jazde v teréne nesmie byť akumulátor vystavený žiadnym mechanickým vplyvom. Dôležité konštrukčné diely v spodnej časti karosérie musia byť okrem toho chránené aj pred poškodeniami, ktoré by mohli spôsobiť kamene, prach alebo piesok. Pri vývoji platne na spodku karosérie sa preto kládol dôraz na vysokú úroveň ochrany. V rámci vývojového procesu tím zvažoval aj vplyv dosky na správanie vozidla pri náraze a na aerodynamiku.
V novej elektrickej Triede G sa používa ochrana spodku vozidla z inteligentnej zmesi materiálov s obsahom uhlíkových vlákien. V porovnaní s alternatívami z ocele alebo hliníka zvyšuje tuhosť. Zároveň znižuje hmotnosť. Platňa na spodku karosérie má hrúbku 26 milimetrov, váži 57,6 kilogramu a k rebrinovému rámu je pripevnená pomocou viac ako 50 oceľových skrutiek. Porovnateľný konštrukčný diel vyrobený z ocele by bol viac ako trikrát ťažší. Zospodu je nanesená vrstva na ochranu proti úderom kameňov.
Nabíjanie
Novú elektrickú Triedu G možno nabíjať ako striedavým (AC), tak aj jednosmerným prúdom (DC). Ak sa vozidlo nabíja striedavým prúdom, napríklad z nabíjacej skrinky, o zmenu striedavého prúdu na jednosmerný sa postará palubná nabíjačka vo vozidle. Jej maximálny nabíjací výkon je 11 kW. Na rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom je vozidlo vybavené systémom rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom s nabíjacím výkonom až 200 kW. V tomto prípade čas nabíjania z 10 na 80 % predstavuje cca 32 minút.
Podvozok a prevodovka
Koncepcia rebrinového rámu pre elektrický model bola modifikovaná a priniesla spevnený rám. Kombinácia nezávislého zavesenia kolies s dvoma priečnymi ramenami vpredu a tuhou nápravou vzadu zostala zachovaná. Zadná náprava je bola úplne prepracovaná. Elektromotory sú pripevnené k rebrinovému rámu a s kolesami sú spojené prostredníctvom hriadeľov s dvoma kĺbmi. Výhoda: pri prepružení nedochádza k zmene odklonu kolesa. Hriadele s dvomi kĺbmi prenášajú hnaciu silu. Na kompenzáciu dĺžky sú v nich umiestnené posuvné kĺby. Nasledujúce terénne hodnoty hovoria sami za seba:
- stúpavosť na vhodnom podklade až 100 %
- svetlá výška medzi nápravami minimálne 250 mm
- maximálna brodivosť s hĺbkou 850 mm pri prechodoch vodou alebo blatom
- stabilná jazda pri náklone až do 35°
- nájazdový uhol vpredu 32° a vzadu 30,7°
- prechodový uhol 20,3°
Nová elektrická Trieda G je sériovo vybavená adaptívnym nastaviteľným tlmením, ktoré sa používa aj v modelových variantoch s konvenčným pohonom. Aktívne tlmiče kompenzujú nerovnosti terénu lepšie ako pasívne tlmiče. To prináša v teréne ešte väčšiu suverenitu. Systém prostredníctvom stabilizácie pozdĺžneho a bočného nakláňania v závislosti od jazdnej situácie neustále reguluje charakteristiku tlmenia a obmedzuje pohyby karosérie. Komponenty adaptívneho nastaviteľného tlmenia sú navrhnuté na extrémne zaťaženie v podmienkach, ako sú prúdiaca voda, jazdenie vo vlhkom prostredí, nárazy kamienkov a nečistoty.
LOW RANGE: terénna redukcia novej elektrickej Triedy G
Nový Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology má pripínateľnú terénnu redukciu LOW RANGE. Každý motor v blízkosti kolesa má vlastnú prevodovku s centrálnym radením. Tým je zabezpečená nezávislosť motorov. Po dva elektromotory, ich prevodovky a dvojitý menič na každej náprave sú umiestnené v jednej spoločnej skrini. Takto sa dá vytvoriť terénna redukcia, ktorá umožní elektrickému terénnemu vozidlu jazdiť v náročnom teréne. Zaručuje maximálne hodnoty krútiaceho momentu a dokonalé manažovanie teploty. K dispozícii je aj poloha na jazdenie po cestách HIGH RANGE, ktorá zaručuje maximálny dojazd.
Ak je zvolený jazdný program Skaly, terénnu redukciu LOW RANGE môže vodič zapnúť pomocou prepínača na terénnej ovládacej jednotke. Tým sa aktivuje redukcia (2:1), ktorá zvýši krútiaci moment. Jazdné vlastnosti a odozva sú v takom prípade optimalizované na výjazdy do nespevneného, ťažkého terénu so strmými stúpaniami a klesaniami. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 85 km/h. Inteligentná funkcia terénneho plazenia je automaticky zapnutá a vždy aktívna.
Exkluzívne terénne funkcie
G-TURN
Novú elektrickú Triedu G možno pomocou funkcie G-TURN otočiť takmer na mieste. Vozidlo dokáže na nespevnenom podklade urobiť až dve úplné otočenia želaným smerom. Nielenže to vyzerá efektne, ale môže to byť užitočné aj pri jazde v teréne – napríklad ak prekážka v smere jazdy znemožní pokračovať v jazde. Štyri vzájomne nezávisle poháňané kolesá môžu podľa potreby otočiť vozidlo smerom doľava alebo doprava. Na tento účel sa kolesá na pravej a na ľavej strane vozidla otáčajú opačným smerom. Na spustenie funkcie musí vozidlo stáť na rovnej ploche, pričom má zatvorené všetky dvere, predné kolesá v polohe priamej jazdy a zošliapnutý brzdový pedál.
Okrem toho musí byť zaradená poloha prevodovky D, zvolený jazdný program Skaly a zapnutá terénna redukcia LOW RANGE. Až potom môže nasledovať aktivovanie funkcie stlačením príslušného tlačidla na terénnej ovládacej jednotke. Želaný smer otáčania možno zvoliť potiahnutím a podržaním ľavej alebo pravej radiacej páčky na volante. Na spustenie funkcie G-TURN musí vodič uchopiť volant, odtiahnuť nohu z brzdového pedála a zošliapnuť akceleračný pedál. Funkcia G-TURN sa po dvoch úplných otočeniach vozidla automaticky ukončí. Vodič môže funkciu kedykoľvek zrušiť aj manuálne pustením radiacej páčky na volante alebo odtiahnutím nohy z akceleračného pedála.
G-STEERING
Pri jazde s novou elektrickou Triedou G v teréne alebo na sypkom podklade možno na výrazné zmenšenie priemeru otáčania využiť funkciu G-STEERING. Dosiahne sa to cielenou reguláciou hnacieho momentu jednotlivých hnacích kolies, pričom sa vozidlo otáča v kruhu okolo zadného kolesa na vnútornej strane zákruty. Funkcia tak dokáže eliminovať potrebu manévrovania pri určitých jazdných manévroch, napríklad v ostrých zákrutách alebo v iných stiesnených priestoroch. Ak je zaradená poloha prevodovky D, je zvolený jazdný program Skaly a je zapnutá terénna redukcia LOW RANGE, funkciu G-STEERING môže vodič aktivovať stlačením príslušného tlačidla na terénnej ovládacej jednotke. Funkcia je aktívna do rýchlosti 25 km/h.
Plazivá jazda
S inteligentnou funkciou plazivej jazdy v teréne získa vodič novej elektrickej Triedy G ďalšiu podporu pri jazdení v teréne. Funkcia sa aj na nespevnenom podklade postará o ideálny pohon a udržiava vopred nastavenú rýchlosť – čiže funguje ako akýsi tempomat na jazdenie v teréne. Vodič sa tak môže plne sústrediť na optimálnu líniu jazdy a na prípadné prekážky, vďaka čomu nemusí venovať pozornosť správnemu dávkovaniu sily pri stláčaní brzdového a akceleračného pedála. V prípade potreby však možno funkciu kedykoľvek zrušiť šliapnutím na brzdový alebo akceleračný pedál.
G-ROAR: takto znie nová elektrická Trieda G
Funkcia G-ROAR prináša do novej elektrickej Triedy G jedinečný zvukový zážitok. Charakteristický jazdný zvuk je inšpirovaný emocionálnymi zvukmi motora V8 a impozantným spôsobom zvukovo dokresľuje priebeh výkonu novej elektrickej Triedy G. Svojimi hlbokými basmi a zvučnými tónmi sa zámerne odlišuje od zvuku ostatných plne elektrických modelov značky s trojcípou hviezdou. Jazdný zvuk môže vodič ovplyvniť výberom jazdného programu: zatiaľ čo v režime Komfort znie skôr zdržanlivo, v režime Šport sa rozvinie mohutný a emotívny zvuk.
Funkcia G-ROAR zahŕňa zvuk Aura, ako aj množstvo rôznych zvukov k udalostiam. Zvuk Aura možno v okolí novej elektrickej Triedy G počuť už vtedy, keď sa vodič priblíži k vozidlu a odomkne dvere. Zvuky k udalostiam zaznievajú pri zatvorení dverí vozidla po nastúpení do vozidla, pri naštartovaní a odstavení pohonu, ako aj pri otvorení dverí vozidla po skončení jazdy. Po opustení vozidla opäť zaznieva zvuk Aura – až jednu minútu, alebo až do zamknutia vozidla. Zvukový sprievod funkcie G-ROAR sa aktivuje aj po spustení nabíjania.
Mercedes-Benz G 580 s EQ technológiou
Pohon a akumulátor | |||
Náhon | Náhon na všetky kolesá | ||
Elektrické stroje | Typ | Synchrónne motory s permanentným budením (2 stupne) | |
Výkon (špičkový) | kW / k | 432 / 587 | |
Krútiaci moment (špičkový) | Nm | 1 164 | |
Typ akumulátora | Lítium‑iónový | ||
Max. rekuperačný výkon | kW | 217 | |
Maximálny výkon nabíjania striedavým prúdom (palubná nabíjačka) | kW | 11 | |
Čas nabíjania striedavým prúdom, trojfázovo (11 kW) |
h | 11,77 | |
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom | kW | 200 | |
Čas nabíjania jednosmerným prúdom z rýchlonabíjacej stanice | min | 32 | |
Nabíjanie jednosmerným prúdom: dojazd po 15 minútach (WLTP) | km | 170 | |
Podvozok | |||
Predná náprava | Náprava s dvomi priečnymi ramenami s nezávislým zavesením kolies | ||
Zadná náprava | Tuhá náprava De-Dion | ||
Brzdová sústava | Hydraulická dvojokruhová | ||
Riadenie | Elektromechanické | ||
Disky | 7,5J 18 ET 43 | ||
Pneumatiky | 265/60 R 18 | ||
Rozmery a hmotnosti | |||
Rázvor | mm | 2 890 | |
Rozchod kolies vpredu/vzadu | mm | 1 638/1 637 | |
Dĺžka/šírka/výška | mm | 4 624/1 931/1 986 | |
Priemer otáčania | m | 13,6 | |
Objem batožinového priestoru | litre | 555/1 990 | |
Prevádzková hmotnosť podľa ES | kg | 3 085 | |
Zaťaženie | kg | 415 | |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť | kg | 3 500 | |
Hodnoty jazdného výkonu, spotreba, emisie | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 4,7 | |
Maximálna rýchlosť | km/h | 180 | |
Kombinovaná spotreba energie | kWh/100 km | 30,3 – 27,7 | |
Kombinované emisie CO2 | g/km | 0 | |
Dojazd | km | 434 – 473 | |
Zdroj: Mercedes Press