Nová Panamera sa nakláňa do zákrut ako motocykel
Vynovená Panamera od značky Porsche: tretia generácia športového luxusného sedanu sa vyznačuje širšou ponukou digitálnych prvkov, sviežim a expresívnym dizajnom a väčším spektrom medzi dynamickým výkonom a pohodlnou jazdou. Výkonnejšia hnacia sústava E-Hybrid a nový špičkový systém odpruženia podčiarkujú tvrdenie Porsche, že ponúka najdynamickejší sedan v segmente.
Nový prepracovaný podvozok
Nová Panamera sa už štandardne dodáva s dvojkomorovým dvojventilovým vzduchovým odpružením Porsche Active Suspension Management (PASM). Táto dvojventilová technológia oddeľuje fázy odrazu a stlačenia v rámci riadenia tlmičov, a preto ponúka ešte širšie spektrum medzi komfortom a športovou dynamikou: systém citeľne tlmí nárazy od priečnych spojov a poškodenej vozovky a zároveň zabezpečuje väčšiu stabilitu karosérie v dynamických jazdných situáciách. Ovládateľnosť vozidla možno ešte zlepšiť vďaka voliteľnému riadeniu všetkých kolies.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi RS e-tron GT – keď slovo teleport naberie reálne kontúry
Okrem toho je pri modeloch E-Hybrid novej Panamery na želanie k dispozícii inovatívny systém aktívneho odpruženia Porsche Active Ride. Tento systém prekonáva ostatné koncepcie odpruženia vo všetkých relevantných parametroch a ponúka bezprecedentný rozsah medzi jazdným komfortom a jazdnou dynamikou. Jeho základom sú novovyvinuté aktívne tlmiče nárazov, takisto s dvojventilovou technológiou, z ktorých každý je napojený na elektricky ovládané hydraulické čerpadlo.
Tým sa v tlmiči podľa potreby vytvára objemový tok, vďaka čomu dokáže bleskurýchlo, cielene a s maximálnou presnosťou vytvárať sily medzi karosériou a kolesami, ktoré vytvárajú odpor voči silám vznikajúcim v dôsledku nerovností na ceste a takmer úplne ich kompenzujú. Túto technológiu dopĺňa jednokomorový systém vzduchového odpruženia, na ktorom sa ušetrila hmotnosť.
Podvozok udržiava karosériu modelu Panamera vždy v rovine, a to aj pri dynamickom brzdení, riadení a zrýchlení. Pri hladkej jazde tento systém takmer úplne absorbuje nerovnosti. Pri dynamickej jazde systém odpruženia Porsche Active Ride vďaka vyváženému rozloženiu zaťaženia kolies zabezpečuje dokonalý kontakt s vozovkou.
Ak je aktivovaný príslušný režim, odpruženie môže nadmerne kompenzovať tendenciu ku klopeniu a k nakláňaniu, aby sa znížili sily spôsobené zrýchlením, ktoré pôsobia na pasažierov. S týmto novým nastavením sa nová Panamera nakláňa do zákrut ako motocykel. Pri zrýchľovaní ťahá nadol prednú časť a pri spomaľovaní zadnú časť. Systém odpruženia Porsche Active Ride zdvihne karosériu stojaceho vozidla do výšky potrebnej na pohodlné nastupovanie alebo vystupovanie.
Väčší výkon E-Performance a od základov prepracované motory
V reakcii na vysoký dopyt po tomto type pohonu Porsche ponúka v prípade novej Panamery celkovo štyri účinné pohony E-Hybrid. Všetky varianty E-Hybrid sa vyznačujú väčším výkonom, dojazdom a efektívnosťou. Panamera Turbo E-Hybrid je pripravená na vstup na trh. Ústredným prvkom jej pohonného systému je od základu prepracovaný štvorlitrový motor V8 Turbo. Novovyvinutý elektromotor má výkon 140 kW (190 k). Spoločne majú systémový výkon 500 kW (680 k). Krútiaci moment systému dosahuje pôsobivých 930 Nm.
Porsche zabudovalo elektromotor do krytu úplne prepracovanej osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky PDK. Odstránením samostatného krytu elektromotora sa ušetrilo približne päť kilogramov. Začlenením tejto jednotky do olejového okruhu prevodovky sa takisto optimalizovala tepelná bilancia elektrickej pohonnej jednotky a zvýšil sa súvislý výkon elektromotora.
Panamera Turbo E-Hybrid zrýchli na 100 km/h za 3,2 sekundy a pýši sa maximálnou rýchlosťou 315 km/h. Kapacita batérie je aktuálne 25,9 kWh. To umožňuje ekvivalentný elektrický dojazd až 91 km pri kombinovanom cykle WLTP alebo 83 – 93 km pri mestskom cykle. Nová palubná nabíjačka na striedavý prúd s výkonom 11 kW skracuje čas nabíjania na vhodných nabíjacích staniciach na 2 hodiny a 39 minút.
V čase uvedenia na trh budú k dispozícii varianty Panamera aj Panamera 4. Výkon 2,9-litrového turbomotora V6 sa optimalizovali úpravami zameranými na zvýšenie tlaku, prietoku vstrekovaného paliva a načasovania zapaľovania. V súčasnosti dosahuje výkon 260 kW (353 k) a krútiaci moment 500 Nm, čo je v porovnaní s jeho predchodcom o 17 kW (23 k) a 50 Nm viac. Vďaka tomu sa zrýchlenie Panamery na 100 km/h skrátilo na 5,2 sekundy a maximálna rýchlosť sa zvýšila na 272 km/h. Modelu Panamera 4 s pohonom všetkých kolies teraz na dosiahnutie 270 km/h stačí 4,8 sekundy.
Luxusný a športový interiér aj exteriér
Nová Panamera si zachováva charakteristické línie a proporcie tohto modelového radu. Na dĺžku meria 5 052 mm (Executive: 5 202 mm) a je široká 1 937 mm a vysoká 1 423 mm (Executive: 1 428 mm). Jej od základov prepracovaný zovňajšok dodáva športovému sedanu ešte expresívnejší a športovejší vzhľad. Dodatočný prívod vzduchu vpredu nad poznávacou značkou kompenzuje zvýšenú potrebu vzduchu pohonných systémov. Prepracovaná línia okien pri pohľade zboku posilňuje sedanový charakter tohto štvordverového športového vozidla. Vonkajšie hrany zadného okna sú zarovnané s obrysmi karosérie, čo zadnej časti vozidla dodáva harmonické línie.
Koncepcia kokpitu Porsche Driver Experience sa vyznačuje ideálnou rovnováhou medzi digitálnymi a analógovými ovládacími prvkami a umiestnením vstupných a výstupných prvkov nevyhnutných pre jazdu pozdĺž osi vodiča. Rýchlostná páka sa nachádza hneď napravo od volantu. Prepínač režimov pre jazdné programy Normal, Sport a Sport Plus a pákové ovládače asistenčných systémov má vodič takisto priamo na dosah. Vďaka tomu si môže nastaviť jazdné programy a asistenčné systémy bez toho, aby musel spustiť oči z cesty.
Voliteľný displej pre spolujazdca dodáva aj spolujazdcovi bezprostredný zážitok z jazdy. Na 10,9-palcovom displeji sa na požiadanie zobrazia údaje o výkone vozidla. Takisto umožňuje ovládanie infotainment systému a podporuje streamovanie videa počas jazdy. Aby sa predišlo rozptyľovaniu vodiča, displej pre spolujazdca zo sedadla vodiča nevidno.
Výraznejší charakter Panamera Turbo E-Hybrid
Modelové varianty s názvom Turbo majú v Porsche osobitné postavenie výkonných vlajkových lodí. Porsche toto postavenie v modelovom rade posilnilo o model Panamera Turbo E-Hybrid. Zvonka sa vyznačuje výrazným zadným nárazníkom s lakovanými panelmi difúzora a jedinečným predným nárazníkom vo farbe karosérie. Nechýbajú ani pochrómované výfuky z tmavého bronzu a voliteľné disky kolies s centrálnym zamykaním, ktoré možno špecifikovať aj pri ostatných modeloch.
Exkluzívna farba Turbo Turbonite vytvára kontrast na bočných okenných lištách a logu Turbo na kufri, ako aj na znaku Porsche na kapote, kolesách a volante. V interiéri je farba Turbonite kombinovaná s karbónovými prvkami, ktoré mu dodávajú športový nádych. Nájdete ju napríklad na centrálnom otáčkomere na prístrojovej doske a na ovládacích prvkoch na stredovej konzole.
Digitálny zážitok a nové asistenčné systémy
Nová Panamera sa stane neoddeliteľnou súčasťou digitálneho ekosystému vodiča. Na prihlásenie pomocou osobného Porsche ID stačí, aby zákazník smartfónom naskenoval QR kód zobrazený v systéme PCM. Apple CarPlay® a Android Auto umožňujú prepojenie údajov zo smartfónu a z vozidla pre väčšiu použiteľnosť. Integrácia funkcií vozidla z aplikácie MyPorsche do Apple Nová Panamera sa stane neoddeliteľnou súčasťou digitálneho ekosystému vodiča. Na prihlásenie pomocou osobného Porsche ID stačí, aby zákazník smartfónom naskenoval QR kód zobrazený v systéme PCM. Apple CarPlay® umožňuje optimalizovať ovládanie digitálnych funkcií a urobiť si lepší prehľad. Funkcie ako klimatizácia, masážne sedadlá a ambientné osvetlenie možno ovládať priamo cez Apple CarPlay® alebo pomocou hlasovej asistentky Siri®.
Porsche Panameru vybavilo aj štandardnými svetlometmi Matrix LED. Na želanie je k dispozícii systém osvetlenia HD Matrix LED s vysokým rozlíšením, ktorý má viac ako 32 000 pixelov na jeden svetlomet. Ponúka úplne nové svetelné funkcie, ako napríklad špeciálne osvetlenie jazdných pruhov. Dosah osvetlenia je až 600 metrov. Porsche v novej Panamere výrazne vylepšilo ponuku asistenčných systémov. Štandardný aktívny rýchlostný asistent najnovšie spolupracuje s rozpoznávaním dopravných značiek. Ak je tento systém aktívny, Panamera automaticky neprekročí príslušnú povolenú rýchlosť.
Porsche InnoDrive vrátane adaptívneho tempomatu zahŕňa aktívne navádzanie do jazdných pruhov a asistenta v križovatkách. Súčasťou súboru funkcií je teraz aj asistent pri zatáčaní. Novinkou je aj to, že počas automatického parkovania už vodič nemusí byť vo vozidle, hoci je za manéver stále zodpovedný. Proces parkovania možno sledovať zo smartfónu pomocou novej funkcie Remote ParkAssist.
K dispozícii za ceny už od 107 800 EUR
Nové Porsche Panamera si môžete objednať už teraz. V porovnaní s jeho predchodcom ponúka štandardnú výbavu rozšírenú o dvojventilové dvojkomorové vzduchové odpruženie, maticové LED svetlomety, systém ParkAssist, prepínač jazdných režimov na volante, chladenú priehradku na smartfón s funkciou indukčného nabíjania a vylepšený filter jemného prachu s funkciou automatickej cirkulácie vzduchu s podporou GPS.
V Nemecku ponúka Porsche novú Panameru už od 107 800 EUR (Panamera 4 už od 111 900 EUR) vrátane DPH a výbavy špecifickej pre krajinu. Cena modelu Panamera Turbo E-Hybrid sa začína od 192 500 EUR. V Európe sa začne dodávať v marci 2024.
Porsche vyrába novú Panameru vo svojom závode v Lipsku. Tento saský výrobný závod je s modelom Panamera úzko spätý: v rokoch 2009 až 2016 tu prebiehala montáž prvej generácie tohto štvordverového športového sedanu, zatiaľ čo v roku 2016 sa do Lipska s uvedením druhej generácie presunula kompletná výroba. V uplynulých mesiacoch v závode prebiehali úpravy na prispôsobenie výrobe tretej generácie modelu Panamera.
Zdroj: Porsche Media