Od vízie k realite – nové BMW iX
Koncept iNext nebol nikdy bližšie k sériovej produkcii. BMW predstavilo produkčný model pod označením iX, ktorý ponúkne najnovšie technologické prvky značky. Začiatok sériovej výroby je naplánovaný na budúci rok. Započalo BMW novú éru?
Blízka budúcnosť
Nové iX je druhým plne elektrickým BMW hneď po i3, ktoré bolo predstavené pred 7 rokmi. Aktuálnu novinku možno prirovnať k X5, no priestorom vo vnútri má bližšie k X7. Vďačiť za to môže novej platforme určenej výhradne pre elektrické autá, ktorá je vo veľkej miere z karbónu a plne kompatibilná s platformou CLAR, čoho výsledkom je, že BMW môže vyrábať iX v továrni Dingolfing popri modeloch 5,6,7 a 8.
Ekologicky výkonné
Z 0 na 100 km/h pod 5 sekúnd. To je výsledok sústavy piatej generácie BMW eDrive, a teda dvoch elektromotorov zabezpečujúcich pohon všetkých kolies, ktorých výkon je viac ako 370 kW, čiže 500 koní. Kapacita batérie viac ako 100 kWh zabezpečí dojazd 600 km so spotrebou okolo 21 kWh na 100 kilometrov. Nová je aj podpora rýchleho nabíjania až do výkonu 200 kW, čo znamená nabitie z 10 na 80 percent pod 40 minút. Nabíjanie prostredníctvom 11 kW nabíjačky však potrvá približne 11 hodín.
Inteligentný dizajn
O dizajnový prevrat sa prednedávnom postarala dvojica M3 a M4. Dizajn nového iX je opäť revolučný. Obrovské predné ľadviny v sebe nesú senzory, kamery a radary, vďaka ktorým je iX semi-autonómne auto. Autonómia, ktorá nie je na vysokej úrovni len z technického, ale aj legislatívneho hľadiska, využíva mobilnú 5G sieť a elektroniku, ktorej výkon výpočtu je dvojnásobný ako predtým. Prednú aj zadnú časť zdobia obrovské sériové full LED svetlomety. Obrovské sú však aj aerodynamicky optimalizované 21 alebo 22 palcové kolesá.
V aerodynamickom duchu sa nesie celé iX. Príkladom sú zapustené kľučky či bezrámové okná. Výsledkom je súčiniteľ aerodynamické odporu na úrovni 0,25. Zaujímavosťou je, že k naliatiu kvapaliny do ostrekovačov postačuje odklopiť predné logo BMW. Dizajn interiéru sa nesie v štýle elegancie a jednoduchosti, napriek tomu, že iX je najkomplikovanejšie auto od BMW.
Pod prístrojovou doskou sa nachádza nový operačný systém BMW Operating System, ktorý poháňa 12,3 palcový prístrojový štít a 14,9 palcový displej multimediálneho systému. Všetky ovládacie prvky sú pekne upratané na stredový panel. Samotné sedadlá ostali ‚klasické‘, avšak za príplatok sa môže v predných aj zadných sedadlách nachádzať 8 z 30 reproduktorov sústavy Bowers & Wilkins. Čo však nájdeme v základnej cene je hexagonálne tvarovaný volant, vďaka ktorému je komfortnejšie nastupovanie a vystupovanie a vodič lepšie vidí na displej pred sebou. BMW dbalo na výber kvalitných materiálov, na čo sme však pri mníchovskej značke zvyknutí.
Zdroj: BMW Press