POROVNANIE: BMW X1 vs. X2 – aký je vlastne medzi nimi rozdiel?
Po úspešnom prvom porovnaní sme sa rozhodli s RIJA BAVARIA Nitra zodpovedať ďalšiu záludnú otázku. Tentokrát sme vstúpili do segmentu SAV (Sport Active Vehicle) a zobrali si do parády radu X1 a X2. Spoločne sa pozrieme na dizajn, interiér, podvozok a jazdné vlastnosti oboch vozidiel.
Dizajnové odlišnosti
Mnoho ľudí, s ktorými som sa počas víkendového testu stretol vravelo že jediný rozdiel je v dizajne, tak sa naň poďme pozrieť. Model X1 zachováva klasické SUV tvary, ktoré poznáme z modelov X3, X5. Model X1 nabudzuje dojem terénnej pripravenosti, no nestráca na atletickej postave vďaka príplatkovému balíku M Sport.
Ak siahnete po rade X2, očakávajte športovo-mestský odvážny vzhľad, presne tak, ako to je v prípade vyšších modelov X4 a X6. S moderným vzhľadom však dizajnéri nezabúdali na históriu automobilky. Práve na ňu odkazujú znaky BMW na C stĺpikoch vozidla. BMW X2 sme takisto testovali s balíkom M Sport.
Rozdiely v interiéri
Spracovanie interiéru je identické a na veľmi vysokej úrovni. Oba modely majú dostatok veľkých odkladacích priestorov, či už vo dverách alebo v stredovom tuneli. Dostávame sa k priestrannosti vozidiel, kde dominuje model X1. Poskytuje vzdušnejší interiér a lepší výhľad z vozidla. Priestor na hlavu a kolená v druhom rade sedadiel je obstojný aj pre vyšších ľudí. Ak si 189 cm vysoký vodič sadne „sám za seba“, sedí pohodlne a netlačí sa. X1 tiež poskytuje o 35 litrov väčší batožinový priestor.
Model X2 stráca vďaka atraktívnejšiemu dizajnu na vnútornom priestore. Zatiaľ čo priestor na nohy je identický, trpí pasažier nedostatkom priestoru nad hlavou. Čo však pridáva na atraktivite interiéru je o čosi športovejší posed a pocit z jazdy. Rozloženie ovládacích prvkov ostáva nezmenené.
Motorizácia 20i
Ďalším rozdielom určite nebude motorizácia. Aby sme eliminovali vplyv motorizácie na jazdné vlastnosti a celkový dojem z jazdy, zvolili sme motorizáciu 20i pre obe vozidlá. Agregát 20i predstavuje benzínový objem dva litre s výkonom 141 kW teda 192 konských síl. Krútiaci moment je na úrovni 280 Nm a na prednú nápravu je prenášaný pomocou 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky Steptronic.. Áno, čítate správne obe vozidlá sú osadené pohonom sDrive.
Nakoľko je motor a prevodovka vozidiel identická, veľmi blízka bude i spotreba paliva. Jediný rozdiel spôsobuje hmotnostná výhoda 70 kg a o 10 litrov menšia palivová nádrž v prospech X1. Výrobcom udávaná spotreba paliva je 6,5 litra na 100 km v prípade X1 a 6,4 litra na 100 km pre model X2. Nám sa podarilo zajazdiť s X1 aj X2 rovnakú hodnotu 6,4 l/100 km v meste a na okresných cestách. Na diaľnici spotreba vzrástla na hodnotu 7,1 v prípade X1 a 7,2 v prípade modelu X2. Vo finále dostávame priemernú spotrebu 6,7 l/100km pre model X1, X2 v priemere spotrebovala 6,8 l/100km.
Podvozok a pocit z jazdy
Oba varianty majú o čosi tvrdšie ladený podvozok, než sme zvyknutí u iných výrobcov. BMW radu X1 sme testovali s pneumatikami s väčším profilom. Tie pôsobili výrazne komfortnejšie pri prejazdoch nerovnosťami. Naopak v prípade X2, nižší profil iba umocňoval športový dojem z jazdy.
Oba varianty poskytujú odhlučnenie na skvelej úrovni. V režime jazdy Comfort nebolo počuť ruchy od pneumatík či motora. Rovnaký scenár prebieha aj v režime Sport, pokiaľ však náhle nepotrebujete akcelerovať. V tomto prípade sa k slovu dostáva zvukový prejav benzínového motora. Pohon prednej nápravy je dobrý, no napriek tomu odporúčame siahnuť po pohone oboch náprav pre čo najefektívnejšiu prácu s výkonom motora.
Cena
Modelový rad X1 v motorizácii 20i, pohonom sDrive a 8-stupňovou automatickou prevodovkou začína na sume 36 800 eur. My sme testovali verziu s cenovkou 48 747 eur. Model X2 s tou istou motorizáciou, pohonom a prevodovkou viete získať od 38 350 eur a nami testované vozidlo malo cenovku 53 954 eur.
V prípade modelu X1 si pre vás RIJA BAVARIA Nitra pripravila akciovú cenu 31 900 eur.
Technická špecifikácia-klasika
X1 20i | X2 20i | |
Motor/palivo | 2,0 /benzín | 2,0/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1998/4 | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 141/192 | 141/192 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 280 | 280 |
Prevodovka | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,5/6,7 | 6,4/6,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1579 | 1545 |
Objem batožinového priestoru (L) | 505 | 470 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,6 | 7,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 36 800/48 747 | 38 350/53 954 |
Foto: Matúš Toráč