Porsche 911 GT3 oslavuje 20 rokov plných vývoja a popularity
Píše sa výnimočný rok 1999. Výnimočný pre mojich rodičov, pretože na svet prišiel ďalší petrolhead, ktorému namiesto krvi prúdi žilami benzín, malý Matúško. No ešte skôr než som prišiel na svet, udiala sa významná udalosť, pre ľudí podobných mne. Vo švajčiarskom meste Ženeva uzrel svetlo sveta vôbec prvý, 360-koňový model Porsche 911 s prívlastkom GT3.
Nemecká automobilka tak priniesla na pozemné komunikácie drahocenné skúsenosti z motoršportu. Na ich vývoji sa podielal dvojnásobný majster sveta v rally Walter Röhrl spolu s pretekárskym inžinierom Roland Kussmaul z oddelenia Porsche Motorsport Weissach.
Porsche 911 GT3 je to pravé pre pravých jazdcov, čo sa odzrkadlilo na extrémnej popularite tohto modelu s atmosferickým motorom spojeným s manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies. Porsche však neostalo iba pri uspokojovaní zákazníkov, ale utvrdzovalo kvalitu modelu GT3 i na pretekoch ako 24 hodín Spa, 24 hodín Daytona a 24 hodín Nürburgring, kde doslova rozdupali konkurenciu.
GT3-jka zožala obrovský úspech, no Porsche nezaspáva na „vavrínoch“ a pokračuje vo vývoji GT3-jky. Každé 3 až 4 roky sa objaví inovovaná verzia tejto populárnej rakety. V roku 2003 tak prichádza vzrast výkonu motora na 280 kW (381 konských síl), o čo sa zaslúžilo najmä variabilné nastavenie vačkového hriadeľa – VarioCam. Nový model bol obohatený o príplatkové keramické brzdy a popularita homologizovaného pretekárskeho auta narastá čoraz viac a viac.
Rok 2006 znamenal pre 911 GT3 mimoriadny nárast výkonu, kedy rada 997 dostala za zadné sedadlá výkon až 305 kW (415 koní). Vynovený bol aj podvozok s aktívnym pružením.
O tri roky neskôr sa inžinieri rozhodli o zvýšenie objemu motora na 3,8 litra, čím narástol i výkon a to na 320 kW (435 koní).
2013 bol rok 50-teho výročia automobilky Porsche. Pri tejto príležitosti sa otriasli základy autosalónu v Ženeve a Porsche prišlo s GT3-jkou, ktorá mala nový podvozok, motor, karosériu i prevodovku. Premiéru zažila dvoj-spojková prevodovka PDK, ktorá mala za úlohu preniesť výkon 475 koní na zadnú nápravu. Tá dostala úplnú novinku – aktívne natáčanie kolies, ktoré pomohlo 911-tke hlavne v zákrutách. GT3 z roku 2013 tak mohlo pokoriť rekord na Nordschleife z roku 1999 o rovných 30 sekúnd.
Dostávame sa do súčasnosti, roku 2019, kedy sa objem 6-valcového motora zvýšil na 4 litre a výkon na neuveriteľných 368 kW (500 konských síl). Do predaja sa znova dostala puristická 6-stupňová manuálna prevodovka, ako alternatíva k prevodovke PDK. Novým variantom pre zákazníkov je tzv. Touring Package, v ktorom namiesto výrazného, fixného krídla dostanete elegantnejšie, aktívne krídlo.
Porsche 911 GT3 prešlo spolu so mnou 20 ročným vývojom. Počas tejto doby nadobudla najmladšia verzia o neskutočných 140 konských síl navyše voči prvej verzii. Porsche dosiahlo niečo úžasné! Dovolím si povedať, že táto nemecká automobilka inšpirovala mnoho iných výrobcov svojim napredovaním a rozvojom. Model GT3 ostáva stále mojím snom a dúfam, že sa v ňom raz zveziem.
Zdroj: porsche.sk