Porsche RSA380 „Afrika“ – špeciál postavený na Slovensku
Uplynul jeden celý mesiac od štvrtého ročníka fantastického podujatia nazývaného Porsche Fans Family Day 2019, ktoré sa uskutočnilo na Bratislavskom hrade. K videniu bolo mnoho zaujímavých klasických, ale i športových skvostov, no jeden z nich bol na našom území obzvlášť ojedinelý. Možno sa pýtate prečo, ale už na prvý pohľad je možno vidieť, že sa jedná o špeciál postavený na zákazku nazývaný Porsche RSA380.
Zrodenie
Pred pár rokmi sa zrodil nápad prejsť z Bratislavy (SK) do Kapského mesta (RSA) v čo najkratšom čase a bez sprievodného technického vozidla. Klient mal však podmienku, aby maximálna rýchlosť presahovala 200km/h. Rozhodnutie padlo na Porsche Carrera 911 4S model 996. Pre niekoho možno nezmysel a pre niekoho zasa výzva.
Tejto výzvy sa ujala slovenská firma špecializovaná na podobné úpravy s názvom Petersport, pod divízou Petersport Special Operations. Je pochopiteľné, že takýto projekt si vyžaduje mnoho zručných špecialistov, technických inžinierov, sústružníkov, odborníkov na carbon/kevlar atď… Súčasťou vzniku boli napr. aj holandskí inžinieri na podvozky, anglický motorár a ďalší.
Exteriér
Už na prvý pohľad vidíme, že špeciál nabral nové tvary. Predné blatníky a dvere boli nahradené odľahčenými CFK dielmi, kapota so strechou sú z uhlíkových vlákien a okná z lexanu. Nárazníky boli vyrobené na mieru z hliníka, ktoré sú napodiv ľahšie ako plastové originály a pekne nadväzujú na rozšírený body kit RSR.
Súčasťou nárazníka sú dve ťažné oká s navijakom SUPERWINCH TERRA 45 s kevlarovým lanom a prídavné diaľkové svetlá HELLA. O lepší prítlak vo vysokej rýchlosti, ale aj v teréne sa postará zadné krídlo z modelu 911 GT3 RSR. Design MARTINI RACING pripomína legendárne Porsche Carrera 911 Relly Paris-Dakar z 80.rokov.
Podvozok
Nie len na cestnom povrchu, ale aj v rôznom teréne ako sú napríklad duny sa ukrýva množstvo nástrah. Preto je celý podvozok kapotovaný hlinikovým plechom, aby tvoril ochranu pred poškodením. 3-cestné tlmiče „Custom-made“ vyrobila na zákazku holandská firma INTRAX SUSPENSION. Na jazdu v extrémnych podmienkach majú piestnice tlmičov titánový povrch.
Disky a pneumatiky
Svetlú výšku Porsche RSA380 sa podarilo zvýšiť o vyše 10 cm vďaka tlmičom a pneumatikám. Neštandardné pneumatiky YOKOHAMA GEOLANDAR A/T-S o rozmere 225/65-17“ sú prispôsobené na jazdu do piesku a asfaltu. Ďalšou „Custom-made“ položkou sú 3-dielne 17“-palcové disky vyrobené na zákazku nemeckou firmou BBS Motorsport .
Brzdy
Ťažko tomu uveriť, že pri takejto úprave brzdy neprešli žiadnou objemnou zmenou. Áno RSA380 má sériové brzdy, nakoľko sú dostatočne účinné a kvalitné. Do špeciálu pribudla len hydraulická ručná relly brzda a brzdová kvapalina bola nahradená závodnou kvapalinou MOTUL s vyšším bodom varu.
Motor
Srdce špeciálu tvorí atmosferický 6-valcový boxer motor, ktorý dostal vysokovýkonné karbónové nasávanie s doživotným vzduchovým filtrom K&N. Okrem iného aj nové závodné výfukové zvody, závodné katalyzátory a nerezové športové tlmiče výfuku. Pri optimálnych podmienkach motor dosahuje výkon okolo 280 kW (380 koní) pri 6800 ot./min. a krútiaci moment 430 Nm.
Riadiaca jednotka motora má 5 režimov. Porsche RSA380 umožňuje „ekonomickú“ jazdu na 80 oktánový benzín, alebo využije maximálny výkon so 100+ oktánovým benzínom. V batožinovom priestore je umiestnený veľký hliníkový cooler. Väčší prítlak vytvára prechádzajúci vzduch cez prednú kapotu, ako u vozidiel GT.
Interiér
Všetky „zbytočnosti“ ako sú napríklad koberčeky, autorádio v tomto prípade aj klimatizácia boli z auta odstránené. Posádku chráni hliníkový bezpečnostný rám a 4-bodové pásy OMP. Ako je vyriešené chladenie v interiéri? Cez strešný karbónový air-duct a bočné nasávania je privádzaný vzduch do ventilovaných sedadiel OMP WRC Airfow.
Športový volant z Porsche Cayman GT4 umožňuje pripojiť množstvo funkcií. Pred spolujazdcom nie je žiaden airbag, ale predpríprava na profesionálnu navigáciu GARMIN. Chýbať by nemal ani satelitný telefón.
Extra výbava
Dôležitým komponentom RSA380 je vzduchový kompresor ARB, ktorý posádka využije v rôznych situáciách ako napr. pri dofúkaní pneumatík v každom teréne, alebo vyfúkaní dielov od piesku. Súčasťou sú aj dva 20 L kanistre na pohonné hmoty a dve plnohodnotné rezervy (disky a pneu) za deliacou hliníkovou stenou.
Zhrnutie
Prečo sa tento špeciál vlastne volá RSA380? Vozidlo dostalo pracovný názov „Porsche Afrika“ podľa kontinentu, kam sa malo dostať (RSA – Republic of South Africa). Číslo 380 naznačuje potencionálny výkon.
Možno vás to prekvapí, ale vozidlo je na predaj! Pravdepodobne bude robiť radosť nejakému zberateľovi či už len v garáži ako výstavný kus alebo si ho budúci majiteľ bude užívať v plnej paráde. V prípade záujmu vám stačí 100 000 € a vozidlo môže byť vaše.
Zdroj: Petersport