Prvé dojmy z jazdy na Tesle Model X
Je Tesla skôr technologická firma alebo autovýrobca? Do rúk sa mi dostala takmer trojročná Tesla Model X s nájazdom niečo cez 30 000 km a niektoré veci ma zaskočili. V nasledujúcich odsekoch sa zameriam na vychytávky a taktiež kvalitatívne nedostatky Tesly Model X.
Highlighty
Zrýchlenie patrí k silným stránkam Tesly. Testovaný model vo verzii 75D s batériou 75 kWh má výkon 245 kW (333 koní) a 525 Nm. Označenie „D“ znamená Dual, takže pohon na obidve nápravy. Na ceste to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a maximálna rýchlosť obmedzená na 210 km/h. Dojazd pri priaznivých podmienkach dosahuje 340 km. Táto základná verzia 75 D momentálne už nie je dostupná a nahradila ju väčšia 100 kWh batéria s vyšším dojazdom a lepším zrýchlením. Po nastúpení do Modelu X si ako prvé všimnete predné sklo, ktoré sa tiahne až po B-stĺpik. Tým pádom má vodič pekný výhľad a interiér sa opticky ešte zväčšil.
Ako druhé ti do oka padne nadpriemerne veľký stredový displej s prehľadným rozhraním. Na môj vkus je už príliš veľký, ale každopádne ohúri každého spolucestujúceho. Predné sedadlá musím taktiež spomenúť a dalo by sa ich označiť ako dizajnérsky kúsok.
V exteriéri by som vypichol čisté línie a kľučky, ktoré sa otvárajú na dotyk.
Jazda a Auto Pilot
Funkcia Auto Pilot držala vozidlo presne v strede pruhu a fungovala lepšie ako väčšina ostatných Auto Pilotov. Prudšie zákruty mu už robili problém a keď chceš v režime Auto Pilot vozidlo mierne korigovať, tak je potrebné uchytiť volant pevnejšie, ako je zvykom. Na Tesle brzdový pedál nevyužívaš takmer vôbec, a to vďaka rekuperácii. Rekuperácia má dva stupne, pričom je jeden až veľmi účinný a pasažierom vzadu bolo miestami nevoľno. Akonáhle pustíš pedál z akcelerátora, vozidlo príliš brzdí. Druhý menej účinnejší režim rekuperácie bol prijateľnejší pre cestujúcich.
Kvalitatívne nedostatky
Ako je na tom kvalita dielov po troch rokoch? Predné okná pri otváraní pískajú, zadná opierka na hlavu vŕzga, predný kastlík nedoliehal a pri 140 km/h som postrehol zvýšený hluk v kabíne. Nechcem zovšeobecňovať, že takto dopadne každá Tesla po troch rokoch, ale jednoducho takéto nedostatky by som si pri vozidle s cenovkou cez 100 000 eur už neželal. Počas návštevy v Dubaji som sa viezol UBERom približne v desiatich rôznych Teslách a takmer vždy som si všimol kvalitatívne nedostatky, ktoré pri tradičných výrobcoch pri takejto cenovke nenájdete. Všimol som si krivé prešívanie v interiéri, vlnenie na obkladoch v oblasti dverí a nerovnomerné medzery na karosérií jednotlivých dielov a podobne.
Záver
Aj napriek spomenutým kvalitatívnym nedostatkom Teslu obdivujem. Ich elektro vozidlá sa stali benchmarkom na trhu a ostatní výrobcovia len teraz predstavujú ich prvé elektro modely. Vyklápacie Falcon Wings dvere a veľký stredový displej ako niekoľko iPadov dokopy vytvárajú „wau efekt“.