Renault Clio E-tech ESPRIT ALPINE– facelift je o detailoch!
Renault Clio vo svojej aktuálnej generácii poznáme už nejaký ten rok, preto sa doslova pýtal facelift. Obľúbenú verziu R.S. Line nahrádza podobný športovo ladený dizajn, ktorý nesie označenie Esprit Alpine a oblieka nami testovaný kúsok.
Bravúrny dizajn
Inžinieri z Francúzska nám prostredníctvom faceliftovaného Clia ukázali, že to s dizajnom stále vedia. Nedržia sa nového dizajnového jazyka, ktorý oblieka nový Megane, Austral či Espace. Skôr sa zamerali na dizajnové črty 5. generácie najmenšieho spaľovacieho zástupcu značky. A to sa im podarilo. Najvýznamnejšou zmenou sú práve predné svetlomety, ktoré sú natiahnuté vertikálne až po spodnú časť nárazníka vo veľmi peknom grafickom vyhotovení. Brilantne to vyzerá najmä v noci. Doslova v spätnom zrkadle vyzerá ako rýdzo športový model.
Čo sa týka svietivosti, ide o parabolické LED predné svetlomety s funkciou automatických diaľkových svetiel. Dosvitom ide v danej triede o akýsi štandard, no pri funkcii automatických diaľkových svetiel systém neskoro pracoval, a tak osvetľoval protiidúce vozidlá. Z bočného profilu vyniknú krásne 17-palcové disky kolies v dvojfarebnom vyhotovení a spolu s metalickou modrou farbou sa pekne dopĺňajú. Facelift zadnú časť takmer obišiel. Spoznáte ho vďaka priesvitnému krytu zadných svetiel. Samozrejme, celkový dizajn završujú šedé akcenty a plaketky označujúce verziu Esprit Alpine.
Detaily v interiéri
Hierarchiou interiéru ostal kameň na kameni, čo vôbec nie je zlé, keďže čo je dobré, netreba meniť. Pred vodičom sa nachádza plne digitálny prístrojový panel s vynikajúcou grafikou. Voľbou je až trojica grafických zobrazení, ktoré sa môžu prispôsobovať spolu so zmenou jazdných režimov. Displej infotainmentu je orientovaný vertikálne, má dobrú spätnú odozvu a jednoduché menu.
Parkovanie vám uľahčí nie len parkovacím asistentom ale aj 360-stupňovou kamerou. Dokonca podporuje aj bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay. Softvérovo už cítiť, že nejde o novinku, najmä kvôli pomalším reakciám ak by som to porovnával s novým softvérom, ktorý nájdeme napr. v Australe.
Sedadlá sú ten dôvod, prečo siahnuť po výbave Esprit Alpine. Aby som to skrátil, dokonalé. Majú tak výrazné bočné vedenie nie len v chrbtovej časti, ale aj v sedacej časti, že by sa za to nehanbili vozidlá, ktoré majú dvoj alebo trojnásobný výkon motora. Po usadnutí do nich vás pekne objímu, to nehovorím o tom, ako sa v nich cítite pri dynamickej jazde. O tom však neskôr.
Clio zrovná priestorom nepatrí medzi tie najväčšie v B segmente. Druhý rad sedadiel je pre dospelé osoby skôr núdzový, pre vyššie postavy nepoužiteľný. Do batožinového priestoru vojde 299 litrov, no na mestské používanie je to absolútne dostačujúce.
No a čo ten titulok “detaily v interiéri“? Uznajte sami v galérii.
Pohon
Pod kapotou pracuje stará známa hybridná technika a nie novinka kombinujúca 1.2-litrový trojvalec o kombinovanom výkone 200 konských síl. Takže pod kapotou pracuje 1.6-litrový atmosférický štvorvalec o výkone 69 kW (94 konských síl). Náhradou za turbo je elektromotor o výkone 36 kW (49 konských síl) a štartér generátor s výkonom 15 kW (20 konských síl). Ich kombinovaný výkon je na úrovni 105 kW (143 konských síl). Ak vezmeme do úvahy pohotovostnú hmotnosť pod 1,3 tony, ide o veľmi slušnú porciu výkonu. Na stovku akceleruje za 9,3 sekundy s maximálnou rýchlosťou 180 km/h.
Nakoľko verzia E-tech nemá klasickú spojku, radenie prevodových stupňov je na špecifickej úrovni. Do hry sa zapája multimódová prevodovka, ktorá má 4 stupne pre spaľovací motor a 2 stupne pre elektromotor. Pri rekuperácii systém ukladá nahromadenú elektrickú energiu do 1,2 kWh batérie, z ktorej následne vie čerpať niekoľko kilometrov na čistú elektrinu.
Jazda a spotreba
Do mestskej prevádzky ide o ideálnu voľbu. Každý rozbeh rieši elektromotor (keďže prevodovka nemá spojku) a až pri vyššej záťaži alebo pri vybitom akumulátore sa pridáva spaľovací motor. Pri ľahkej nohe je systém plynulý a aj dostatočne odhlučnený. Dynamiky je v nižších rýchlostiach viac než dosť, veď predsa prvotne zatiahne elektromotor s 205 Nm krútiaceho momentu a do toho sa pridá spaľovací motor, ktorý umocní pocit zrýchlenia.
Do rýchlosti 120 km/h zvláda hybrid fungovať efektívne, to znamená, že vie ísť aj na čistú elektrickú energiu, ktorú si nazbieral. Tým pádom výrazne klesá aj spotreba. Akonáhle prekračujete maximálne povolené limity, systém vyhodnotí vyššiu záťaž, a tak sa do služby hlási spaľovací motor. Párkrát sa mi stalo, že prevodovka váhala, aký prevodový stupeň má na diaľnici zvoliť, keďže aj pri rovnakom stlačení plynového pedálu motor vyletel do otáčok. Avšak veľmi ma prekvapili spotreby.
Súčet ranných špičiek v Bratislave zavŕšila spotreba 5,5 litra / 100 km. Ak je mesto prázdne, hlboko viete podliezť 5-litorvú hranicu. Okresky sa mi podarilo jazdiť za rovné 4 litre, no akonáhle som využíval plný potenciál motora, hýbal som sa na úrovni 6 litrov, keďže pri každom pustení plynu systém okamžite rekuperoval energiu a vypínal spaľovací motor, aby čo najefektívnejšie pracoval. Pri diaľničnej 130-tke si Clio z nádrže odpilo do 6,5 litra / 100 km, čo je na hybrid veľmi presvedčivá hodnota, keďže diaľnica býva práve tou najslabšou stránkou.
Podvozok
Čo ma na Cliu však bavilo najviac, bol podvozok. Je neskutočne predimenzovaný, 145 konských síl zvláda v absolútnym prehľadom. V zákrutách pôsobí suverénne, sebaisto podrží stopu a okamžite poslúcha volant. Clio je veľmi agilné a v zákrutách pôsobí ľahkým dojmom. Oproti 1.0-litrovému trojvalcu, ktorý sme testovali v predfaceliftovanej verzii som nemal pocit, že by som pridanú hmotnosť hybridnej sústavy pociťoval pri jazde. Nie je tvrdý, len je tuhý, aby zvládol akúkoľvek dynamickú jazdu.
V mestskej prevádzke som na rozbitých cestách vyhľadával nerovnosti, aby som ich obchádzal. Tým nechcem povedať, že je na rozbitých cestách tvrdý, skôr svojim tuhým charakterom odkazuje, že Esprit Alpine nie je len dizajnový balík, ale skvelo jazdiace Clio so všetkým, čo k tomu patrí.
Záver a cena
Renault Clio najmä vo verzii Esprit Alpine patrí k jedným z najpríťažlivejším vozidlám B segmentu. S hybridom je dostatočne úsporný a s podvozkom si jazdu viete užiť aj bez toho, aby vám pod kapotou pracoval plnotučný prepĺňaný motor. Práve podvozok je to, čím sa najviac odlišuje od konkurencie a za to má u mňa veľký palec hore. Čo sa týka konkurencie, vo svojej triede je hybridná technológia takmer unikátna, preto Clio vo verzii E-tech môže byť tým pravým orechovým.
Počiatočná cenovka s benzínovým trojvalcom je na úrovni 14 800 eur. Ak chcete hybrid, cenovka vzrastie na 22 150 eur a vo výbave Esprit Alpine na 24 450 eur.
Technická špecifikácia
Renault Clio E-tech | Toyota Yaris Hybrid | Honda Jazz | |
Motor/palivo | 1,6 SCe / benzín | 1,5 / benzín | 1,5 i-MMD /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598 / 4 | 1490/4 | 1498/4 |
Výkon spaľovacieho motora (kW/k) | 69 / 94 | 68 / 92 | 79 / 107 |
Systémový výkon (kW/k) | 105 / 143 | 96 / 130 | 90 / 122 |
Prevodovka | Multimódová | e-CVT | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,3 / 5,5 | 4,2 | 4,6 / 4,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 313 | 1 190 | 1 302 |
Objem batožinového priestoru (L) | 299 | 286 | 304 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 175 | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,3 | 9,2 | 9,6 |
Cena verzie od (€) | 22 150 | 24 490 | 24 990 |
Foto: Filip Beňadik