ROZHOVOR: ARC Bratislava na WEC 2021
Bratislavský závodný tím ARC Bratislava ako jeden z mála slovenských tímov zabŕda aj do svetového motoršportu. Dôkazom je aj ich účasť na LeMans, čo potvrdzuje ich odhodlanosť reprezentovať našu malú krajinku vo svete. Tentokrát som prehodil pár slov s Maťom Konôpkom, ktorý bude jeden z troch jazdcov slovenského tímu ARC Bratislava na nadchádzajúcich majstrovstvách sveta v Monze.
Ahoj Maťo rozhodli ste sa štartovať na WEC, čo je určite pre slovenský motoršport veľká vec. Vieš v skratke priblížiť o aké preteky ide?
WEC – World Endurance Championship sú v preklade Majstrovstvá sveta vo vytrvalostných pretekoch. Seriál sa skladá zo 6 podujatí (Spa Francorchamps, Portimao, Monza, 24h Le Mans, a 2x Bahrain), všetko sú to okruhy F1 až na 24h Le Mans, ale to je pretek s vlastnou históriou. Tieto majstrovstvá sveta až do tejto sezóny nejazdil žiaden slovenský reprezentant, tento rok sa v ňom ako prvý predstavil môj otec Miro a ja sa zúčastním šampionátu v Talianskej Monze na 6 hodinovom závode ako druhý Slovák. Je to seriál ktorého súčasťou sú top automobilky, tímy a jazdci. (Ferrari, Porsche, Ligier, Oreca, Toyota, Aston Martin, Corvette).
Bude sa jazdiť v Monze. Čo hovoríš na ten okruh čo sa náročnosti týka?
Monza je krásny, rýchly okruh s dlhoročnou históriou. Jazdil som tu minulý rok na 12h preteku s Lamborghini, ale s Ligierom LMP2 tu budem mať premiéru. Zaradil by som ho medzi tie náročnejšie okruhy kde na cieľovej rovine brzdím z rýchlosti vyše 300 km/h na 80 km/h do prvej šikany. Zákruta Curva Grande sa ide pod plným plynom zhruba 240 km/h a na známu zákrutu Parabolica tiež netreba zabúdať.
Pred takto významným závodom stráviš veľa času na simulátore? Vieš nejaký odhad koľko hodín cca to môže byť?
Úprimne netrávim skoro vôbec žiadny čas na simulátore, okruhy poznám z vlastnej skúsenosti. Minulý mesiac som jazdil na simulátore okruh La Sarthe čiže trať pre 24h Le Mans, ale to bolo povinné pre každého jazdca, ktorý ide na Le Mans. Simulátory za posledné obdobie veľmi pokročili a sú výborné, ak sa jazdec potrebuje naučiť trať, na ktorej ešte nejazdil, nájsť si teoretické brzdné body, nájazdy, výjazdy zo zákrut. Ale ako jazdec viem zhodnotiť, že realita a simulátor sú dve veľmi odlišné veci. Ja sa skôr venujem fyzickej príprave pred pretekmi.
Všetkých určite zaujíma, akým autom sa zúčastníte. Skús v skratke zhrnúť pár údajov.
V Monze sa ako posledný krát túto sezónu predstavíme s autom Ligier JSP217 s ktorým jazdíme v triede LMP2. (Le Mans Prototype 2) Ligier používa 4.2 litrový V8 motor od firmy Gibson, váži cca 930 kg a dosahuje výkon 600 koní. Bohužiaľ Ligier fabrika zastavila vývoj pre tieto modely a tým pádom začal zaostávať za inými LMP2 autami ako napríklad Oreca, ktorá je rýchlejšia o 2-3 sekundy na jedno kolo. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli presedlať do Orecy po 6 hodinovom preteku v Monze.
Koľko času stráviš počas WEC v Monze za volantom? A kto ťa bude striedať tentokrát?
V Monze sa ide 6 hodinový pretek a každý z troch jazdcov strávi v aute 2 hodiny. Okrem mňa je v posádke môj otec Miro a Brit Oliver Webb, ktorý má bohaté skúsenosti s prototypmi, jazdil dokonca triedu LMP1 a vyhral triedu LMP2 na 24h Le Mans.
Do závodu dáte určite úplne všetko. Aké máš/máte ambície?
Čo sa týka ambícii na pretekoch v Monze nie sú prehnané, ale skôr reálne. Tým že ideme ešte s autom Ligier vieme, že budeme strácať oproti konkurencií, ale nič to nemení na tom, že na trati necháme všetko.
Foto: ARC Bratislava