TEST: SEAT ARONA FR REDline 1,0 TSI 6-G – rozum aj emócie
Nedávno sme mali možnosť v našej redakcii opäť testovať novú Aronu, tentokrát vo výbave FR REDline 1,0 TSI 110 6-G. Keďže sme o Arone písali už dva krát tu a tu, nebudem opakovať všeobecné informácie a skôr sa zameriam konkrétne na tento kus a moje osobné pocity. V júny sme mali k dispozícii vrcholnú FR verziu s 1,5 TSI motorom a automatickou prevodovkou, ktorá urobila veľký dojem, preto sme sa na test tešili, ale na druhej strane sme mali obavy či aj menej „nadupaná“ verzia vzbudí podobné emócie.
Pohľad zvonka Seat Arona FR
Vizuálne išlo o športovejšiu FR verziu s balíkom výbavy REDline. Tento konkrétny model bol odetý do nádhernej čiernej Midnight metalízy, ktorá v spojení s kontrastnými bielymi krytmi spätných zrkadiel a bielou strechou dodávali autu športovo elegantný look. Svoje spravili aj 18“ palcové kolesá, ktoré spolu s full LED svetlometmi (za príplatok 487,- EUR) a charakteristickými okrúhlimi hmlovkami ešte podtrhli vyššie spomínaný efekt. Možno jediným sklamaním bol zadný nárazník s integrovanými falošnými koncovkami výfukovej sústavy. Priznám sa, že som na tento trend extrémne alergický, ale je to vec osobného vkusu. Reálna koncovka výfuku sa nachádzala pod zadným nárazníkom a bola schovaná. Toto bola za mňa snáď jediná výčitka čo sa týka vzhľadu a celkovo auto pôsobilo navonok veľmi dospelo a príjemne.
Hnacia sústava a pocit z jazdy
Pod kapotou Seat Arona FR sa nachádzal silnejší z dvojice trojvalcových motorov s výkonom 110 koní a bol spriahnutý so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Počas celého testu som ani raz nemal pocit, že by autu chýbal výkon, ani predbiehanie na okreske mu nerobilo žiadny problém. Na Full Digital Cockpit displeji (za príplatok 337,- EUR) vás softvér neustále informuje aký je ideálny prevodový stupeň, ktorý by ste mali mať práve zaradený, ale väčšinu času som jazdil s jedným stupňom pod dané odporúčanie. Príliš nízke otáčky motoru nesedeli, aj keď rozumiem, že spotreba a emisie sú dnes veľmi dôležité témy. Počas testu sme zažili aj ozaj nepríjemné počasie s hustým dažďom, kedy sa na ceste držala voda, ale auto si dobre poradilo aj s takýmito podmienkami. Bolo veľmi pokojné, neodskakovalo ani na nerovnostiach a dobre držalo stopu. Aj napriek vyššej karosérii sa v zákrutách nenakláňalo a na moje počudovanie nepôsobilo nedotáčavo. Podvozok v pohode znášal aj 18“ palcové kolesá.
Aké to je vo vnútri
Asi najväčším prekvapením tak ako v predchádzajúcom teste Arony bol aj v tomto prípade interiér vozidla. Už si pomaly začíname zvykať, že ázijskí výrobcovia áut dokážu aj v nižších modelových radách ponúkať veci, ktoré boli pred pár rokmi vyhradené exkluzívne pre vlajkové lode, pri európskych značkách to ale ešte stále nie je pravidlo. O to viac ma potešila naozaj bohatá výbava, aj keď treba povedať, že tento konkrétny exemplár mal pomerne veľa artiklov za príplatok. Okrem už spomenutého Full Digital Cockpitu sa tu nachádzali vychytávky ako napríklad bezdrôtová nabíjačka na mobilné telefóny (135,-EUR), cúvacia kamera s parkovacím asistentom (542,-EUR), vyhrievanie predných sedadiel (361,-EUR), 9,2“displej navigacie (684,-EUR), Apple Car Play, bezkľúčový prístup a štartovanie (287,-EUR) a mnoho dalšieho.
Aj keď interiér Seat Arona FR vyzeral pomerne high-tech potešilo ma, že napríklad na ovládanie klimatizácie boli stále ponechané hardverové tlačidlá, čo značne urýchlilo a zjednodušilo nastavenie teploty najmä počas jazdy. Trochu ma sklamalo, že funkcia bezkľúčového otvárania fungovala len pre dvere vodiča, čo je z mojho pohľadu nepraktické. Ak ste napríklad na nákupoch a idete z obchodu a nechcete hneď odísť, ale chcete len položiť tašku do auta na zadné sedadlo a pokračovať do ďalších obchodov, musíte buď vytiahnuť klúč, alebo najprv chytiť kľučku dverí vodiča. Za zmienku ešte stoja bočné výduchy klimatizácie, ktoré boli olemované oranžovým plastom, ktorý v noci svieti, čo vyzeralo naozaj efektne. Naopak príliš ma nenadchli sedadlá. Neboli nejak extra pohodlné a postrádali výraznejšie bočné vedenie. V tomto prípade by som radšej zvolil príplatkovú športovú verziu sedadiel.
Za koľko budete jazdiť
Výrobca uvádza pri WLTP metodike spotrebu 5,3 l benzínu na 100km. Počas nášho testu sme sa dostali 6,4 l. Auto sme nejak výrazne netrápili, ale aby sme nezostali nič dlžný nášmu názvu, občas sme dali aj podlahu, čiže takáto hodnota je úplne relevantná a za mňa dobrá. Čo sa týka pomeru času, ktorý sme strávili na cestách po ktorých sme jazdili, tak asi 40 % tvorili cesty v meste a po 30% sme strávili na diaľniciach a okreskách.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Seat Arona FR 1.5 TSI [2022] – vrchol ponuky so všetkým, čo k tomu patrí
Podtrženo, sečteno
Keby som mal zhrnúť celkový dojem z vozidla do pár viet, tak poviem, že za mňa je Seat Arona FR veľmi vydarené auto ako také a aj táto konkrétna testovaná špecifikácia mala šmrnc. Použitá motorizácia je asi zlatou strednou cestou medzi výkonom a ekonomikou. Napriek tomu, že manuálna prevodovka funguje veľmi dobre a má krátke a presné dráhy jednotlivých prevodov, nevedel som sa zbaviť pocitu, že ak má ísť o mestský crossover, ktorého primárnym ihriskom je mesto, vzhľadom na pohodlie by som viac uvítal automat. Ale možno som len príliš rozmaznaný. Verzia s rovnakým motorom so 7 stupňovým DSG-čkom je síce v porovnaní s manuálnou prevodovkou drahšia o 1.580,-EUR, čo je v pomere k celkovej cene testovaného vozidla (21.366,-EUR), dosť výrazné navýšenie, ale z môjho pohľadu dáva zmysel. V prípade obmedzeného budgetu by som radšej oželel prvky výbavy ako digital cockpit, príplatkový stredový displej a vzhľadom na rozmery vozidla aj parkovací asistent s kamerou a radšej by som zainvestoval do automatickej prevodovky.
Aktuálne sú mestské crossovery veľmi obľúbené a tomu zodpovedá aj ponuka trhu. Snáď neexistuje značka, ktorá by neponúkala minimálne jedno vozidlo v tejto kategórii, preto nie je jednoduché si vybrať. Ak si ale zvolíte Seat Arona FR, za mňa je to určite dobrá voľba.
Technická špecifikácia
Seat Arona FR | Renault Captur | Hyundai Kona | |
Motor/palivo | 1.0 TSI/benzín | 1,0Tce/benzín | 1.0 T-GDI/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999/3 | 999/3 | 998/3 |
Výkon motora (kW/k) | 81/110 | 74/100 | 88/120 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 | 160 | 172 |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová | Manuálna 5-stupňová | Manuálna 6-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,3/6,4 | 5,1/6,8 | 5,7/6,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1235 | 1256 | 1237 |
Objem batožinového priestoru (L) | 400 | 404 | 374 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 173 | 181 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 13,3 | 11,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 16 760 / 19 689 | 15 500 / 18 670 | 18 290 |
Foto: Samuel Zaťko