#sinevedelaleuzvies – 5 vecí, ktoré si (ne)vedel o Nissane GT-R
One man one engine
Túto frázu určite poznáš najmä v spojení so značkou AMG, no nie každý vie, že sa takýto postup uplatňuje aj pri Nissane GT-R. Iba päť ľudí na svete má privilégium skladať 570 koňový (600 koní v prípade verzie Nismo), dvakrát prepĺňaný motor V6. V japončine sa títo remeselníci nazývajú Takumi.
Prevodovka vzadu?
Áno. GT-R má prevodovku umiestnenú v zadnej časti auta z dôvodu perfektného pomeru rozdelenia hmotnosti medzi jednotlivé nápravy 50:50. Z motoru s označením VR38DETT putuje hlavný hnací hriadeľ, ktorý je mimochodom z karbónu do prevodovky umiestnenej približne niekde pod zadnými sedadlami. Odtiaľ výkon putuje ďalej na zadné kolesá prostredníctvom samosvorného diferenciálu a taktiež ďalším hriadeľom späť do prednej časti auta, keďže GT-R má poháňané obe nápravy.
Dokonalá aerodynamika
Určite si hovoríš, ako môže mať tak hranaté auto dobrú aerodynamiku. Pre porovnanie Porsche 918 Spyder má koeficient odporu vzduchu 0.29. Nissan GT-R dosiahol hodnotu 0.26, takže Japonci veľmi dobre vedia, čo robia. Takmer celá spodná časť je zakrytovaná a tvorí tak rovnú plochu. Vďaka tomu sa pod autom netvoria prúdy vzduchu, ktoré by tvorili vztlak a tým zhoršovali jazdné vlastnosti.
Prečo Godzilla?
Nissan v roku 1990 závodil s modelom Skyline R32 GT-R. Začali vyhrávať jedny preteky za druhými. Porazili všetky legendy divízie 1 podľa pravidiel FIA Group A ako napríklad Ford Sierra Cosworth alebo legendárne BMW E30 M3. Keďže Godzilla je japonské pomenovanie pre príšeru, novinári, závodníci a verejnosť takto začala nazývať práve R32 GT-R a toto pomenovanie sa prenieslo aj na ďalšie generácie.
Vypnutie stabilizácie v niektorých prípadoch ruší záruku
V GT-R môžeš kompletne vypnúť VDC (Vehicle Dynamic Control) iba v prípade, že sa s autom zahrabeš v snehu alebo blate, prípadne potrebuješ vytiahnuť iné auto. Ak si však vypneš kompletne stabilizáciu za účelom driftovania a robenia donutov, tak ti záruka padá, pretože pri takejto jazde sú komponenty ako prevodovka, predný a zadný diferenciál nadmerne zaťažované a môže prísť k ich poškodeniu. Driftovanie dokáže na GT-R doslova roztrhnúť predný diferenciál, takže ak chceš s týmto autom skúšať podobné veci, prípadná oprava ide z tvojho vačku.
Zdroj: Nissan, DriveTribe, TopGear, Slovak GT-R
Foto: Samuel Zaťko
Auto: @r35_vr38dett