TEST: Škoda Kamiq 1.0 TSI – Nie len mestský crossover
Pred nedávnom sme mali možnosť otestovať nový a zároveň najmladší model SUV rodiny automobilky Škoda. Jeho názov Kamiq pochádza z jazyka Inuitov a v preklade opisuje stav, „Keď viete, čo vám sedí“. Usaďte sa a prečítajte si, či sa význam slova Kamiq nesie v správnom duchu.
Kam zaradiť Kamiq?
Samotná automobilka udáva, že Kamiq je spojenie SUV a mestského vozidla. My skôr uprednostňujeme názov crossover, ktorý je prispôsobený na mestský život. To však ale neznamená, že vás neodvezie aj terénnymi cestičkami.
Žiaľ pohon 4×4 u tohto modelu nie je plánovaný, keďže je postavený na rovnakej platforme MQB A0, ako Škoda Scala. Dalo by sa povedať, že Kamiq je kratšia verzia Scaly so zvýšenou svetlou výškou o 4 cm. Šírku a rázvor majú rozmerovo totožné, akurát Kamiq je o 12 cm kratší.
Skvelo prepracovaný podvozok
Naša verzia mala štandardný podvozok a musím povedať, že jazda bola veľmi pohodlná a príjemná aj pri dlhšej trase. Auto sa chovalo pokojne a v zákrute si pevne držalo svoju stopu. Úprimne som sa obával nestabilnej jazdy a pocitu nadskakovania vo vyššej rýchlosti, kvôli zvýšenej svetlej výške. Našťastie sa moje obavy nepotvrdili a preto by som celý podvozok a riadenie ohodnotil palcom nahor. Prekvapilo ma chovanie sa auta aj na lesnej ceste, kedy sa pocit komfortnej jazdy vôbec nestratil. Či už prejdete výtlkom alebo spomaľovačom, nemusíte sa obávať tvrdej rany. Je vidno, že si technici dali záležať na podvozku a riadení.
Postačujúce hnacie ústrojenstvo
Naše testovacie vozidlo bolo poháňané silnejšou verziou 1,0-litrového preplňovaného benzínového 3-valca s výkonom 85 kW (115 koní) a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm. Motor využíval svoj potenciál od 2500 otáčok. Pri zošliapnutí plynového pedálu na podlahu a vyšších otáčkach sa kabínou ozýva nie veľmi príjemný zvuk troch pracujúcich valcov. Na mestský crossover je tento výkon rozhodne viac než postačujúci. Výkon motora prenášala na prednú nápravu 6-stupňová manuálna prevodovka s dlhšími prevodmi.
Spotreba ktorá poteší
Spotreba po okresných cestách pokojnou jazdou dosiahla hodnotu 5,8 l/100 km. Dlhodobá spotreba v ktorej je zahrnutá ostrejšia jazda, jazda po meste a v teréne vyčíslila hodnotu 6,9 l/100 km. Stále berieme ohľad na to, že je to nové auto a po zabehnutí spotreba o niečo klesne. Lenže žiadnemu oku neunikne pohľad na pomerne rýchlo klesajúcu ručičku paliva.
Exteriér nezahanbuje!
Kamiq už na prvý dojem pôsobí robustne. Predná maska so širokou prednou mriežkou a predelenými svetlometmi dodávajú jedinečný vzhľad. V našom prípade to boli predné LED hlavné svetlomety s klasickou smerovkou, ale vo vyššej výbave sú k dispozícii aj Full LED svetlomety s dynamickými smerovkami. Platinovo sivá časť „podnárazníka“ dotvára elegantný výzor mestského crossovera.
Pri pohľade zboku zvýrazňujú charakteristické línie jeho dynamickosť. Testované vozidlo bolo obuté na 16-palcových diskoch ORION z ľahkej zliatiny.
V našej výbave svietili zadné LED svetlomety v tvare C len po kufrovú časť. Vo vyššej výbave sú k dispozícií Full LED svetlomety s dynamickými smerovkami, ktoré sú osvetlené aj na kufrovej časti. Medzi svetlami sa tiahne písmenkové logo Škoda. Platinovo sivý difúzor zdôrazňuje na svetlu výšku vozidla a dodáva mu mohutný vzhľad.
Moderný interiér z modelu Scala
V čom je Kamiq a Scala pomerne totožná? Práve interiérom a technikou. Úroveň výbavy testovaného vozidla bola Ambition. Myslím si, že základom každého interiéru sú komfortné sedadlá. Tie naše boli vyhrievané a potiahnuté čiernou látkou s prešívaním z kvalitného materiálu. Na to že je posed vyšší, ostane vám ešte dostatok miesta nad hlavou vpredu i vzadu. Kožený multifunkčný a vyhrievaný volant padne dokonale do každých dlaní.
Na centrálny stredový multimediálny systém BOLERO s 8-palcovým dotykovým displejom sme už boli zvyknutí z modelu Scala. Pekné grafické spracovanie a rýchla reakcia na dotyk si zaslúži pochvalu. Spárovanie telefónu s vozidlom je možné cez Bluetooth, Apple Car Play alebo Android Auto. Prístrojová doska modelu Kamiq v prevedení Grained Black so striebornou dekoračnou lištou a bielym ambientným podsvietením vytvárajú elegantný farebný kontrast.
Kritike sa však skvelý Kamiq nevyhne
Znova musím vytknúť dotykové ovládanie klimatizácie… Privítal by som bezpečnejšie riešenie mechanického (gombíkového) ovládania intenzity fúkania. Tak ako to bolo pri Scale, tak je to aj v Kamiqu, že ovládanie klimatizácie môžete nastavovať len cez multimediálny systém. Počas jazdy to nepríjemne odpútava pozornosť.
Vieme, že doba rýchlo napreduje čomu nasvedčujú aj dva porty USB-C umiestnené pod stredovým panelom a dva v zadnej časti lakťovej opierky. Je to len detail, ale aspoň jeden klasický USB-A port by mohol byť k dispozícii. Keď sme už pri stredovej opierke, osobne mi vadilo že nie je výškovo nastaviteľná do určitej polohy. Svoju komfortnú zónu si užijú aj cestujúci na zadných sedadlách. Každý pasažier ocení dostatok miesta nie len nad hlavou, ale i na nohy.
Technológie
Jazda v Kamiqu bola celkovo príjemná a komfortná, no o tom sme sa zmienili už vyššie. Veru našiel sa systém, ktorý vo mne vzbudzoval dávku neistoty. Napríklad taký lane assist fungoval pomerne dobre len na rovnej ceste, kedy registroval výraznejšie označené bočné čiary a vďaka tomu udržiaval vozidlo v jazdnom pruhu. Pri slabo označených a hrboľatých cestách, ktorých je na našom území ako všetci vieme viac než dosť, vtedy systém čiary nedetekoval, tým pádom auto opúšťalo svoj jazdný pruh.
O vašu bezpečnosť dbá systém front assist, ktorý vás bude varovať pred kolíziou. Keď sa počas testovania auto rýchlejšie priblížilo za vozidlo idúce pred ním, v dostatočnej vzdialenosti sa na displeji zobrazilo výstražne znamenie.
Aby som len nekritizoval, vozidlo bolo vybavené mnohými ďalšími užitočnými technológiami s ktorými som bol veľmi spokojný, ako napríklad: núdzové volanie E-call, parkovacie senzory vzadu, zadná parkovacia kamera, funkcia Comming/Leaving Home atď…
Záver
Hľadáte auto, ktoré vás bezpečne a pohodlne odvezie na rodinné výlety do hôr, alebo sa v mestskom prostredí bude cítiť ako ryba vo vode? Práve Škoda Kamiq je aj vďaka svojej priestrannosti pre 3-4 člennú rodinu správnou voľbou. Stačí správna konfigurácia podľa vašich predstáv a verím, že budete maximálne spokojní. To potvrdzuje aj čerstvá informácia z nemeckého automobilového ocenenia “Das goldene Lenkrad” (v preklade zlatý volant), kde sa stal Kamiq výhercom za najlepšie vozidlo do 25 000 €. Cena nami testovanej verzie: 19 254 €.
A celkom na záver by sme chceli veľmi pekne poďakovať spoločnosti Autonova Poprad za poskytnutie testovacieho vozidla. Tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 1,0 TSI /benzín |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999/3 |
Výkon motora (kW/k) | 85/115 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 |
Prevodovka | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,6/6,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 710 |
Objem batožinového priestoru (L) | 400 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 194 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 18 200/19 254 |
Text a foto: Matúš Krempaský