TEST: Škoda Superb Sportline 4×4 – stredná trieda s osobnosťou
Dovolím si povedať, že posledná generácia novej Škody Superb si získava srdcia nie len automobilových fanúšikov, ale i bežných ľudí. Čím to asi môže byť? Určite si každý z nás rád vychutná pocit komfortnej jazdy s kráľovským priestorom v interiéri a oku lahodiacim, elegantným a športovým dizajnom. Práve tieto a mnoho viac pozitívnych vlastností v sebe ukrýva nový Superb, ktorému je venovaný tento článok.
Oku lahodiaci dizajn
Verzia Sportline je obohatená čiernymi lesklými doplnkami (spätné zrkadlá, orámovanie prednej mriežky, lemy bočných okien, lišta predného nárazníka). V našom prípade to až tak zreteľné nie je, keďže splývajú s celkovou farbou karosérie. Každopádne v inom farebnom prevedení tieto čierne doplnky dotvárajú jeho športovú osobnosť.
Predné Full LED svetlomety s Matrix technológiou si jednoducho neviem vynachváliť. Svietivosť bola úžasná bez ohľadu na to, či sme jazdili v daždi, hmle, alebo úplnej tme. Funkcia Matrixového lúča dokáže „orezávať“ objekty ako napr. auto pred vami vypínaním niektorých segmentov svetlometu. Ostatné segmenty sú ale zapnuté a osvetľujú cestu. Naše vozidlo bolo vybavené prednými LED hmlovými svetlometmi s funkciou Corner (prisvecovaním do strán).
Súčasťou výbavy Sportline je športový podvozok znížený o 15 mm. Predné blatníky sú zdobené plaketami Sportline.
Čierny lesklý pásik medzi zadnými Full LED svetlometmi s dynamickými smerovkami sa dodáva výhradne vo verzii Sportline. V sedanovej verzii zdobí piate dvere decentný čierny spojler. Písmenkové logo ŠKODA je u nových modelov samozrejmosťou.
Interiér
Čo je dominantnou pýchou tohto sedanu? Predsa jej veľkolepý priestor. Vítajte v obývačke, inými slovami sa to snáď ani povedať nedá. Na zadných sedadlách budete mať dostatok miesta aj na pohodlné sedenie s preloženými nohami. Smelo sa vzadu usadia aj dve dospelé osoby a jedno dieťa. Stredová opierka v zadnom sedadle sa dá premeniť na stredový tunel, aby ste so sebou mohli prepraviť napríklad lyže. A čo kufor? Ten má objem 625 litrov a so sklopenými sedadlami 1 760 litrov. To znamená, že si môžete so sebou zobrať matrac a bez problémov sa vyspať vo svojom aute.
Ako to vyzerá v prednej časti? Po otvorení predných dverí vás na zemi privíta osvetlené logo Škoda. Za zmienku stoja aj výplne dverí, ktoré sú potiahnuté odolnou Alcantarou. Potom sa posadíte do športovo tvarovaných sedadiel potiahnutých kombináciou Alcantara / koža so strieborným prešívaním. Sedadlo šoféra je elektricky nastaviteľné s pamäťovou funkciou. Chcel by som pochváliť tieto sedadlá v ktorých sa cítite pri dynamickej jazde, alebo na dlhšej trase veľmi komfortne.
Testovaná verzia Superba bola vybavená virtuálnym kokpitom s 5-timi režimami zobrazenia, alebo individuálnym nastavením.
V stredovom centrálnom paneli je umiestnený multimediálny systém Columbus s 9,2-palcovým dotykovým displejom, ktorý môžeme ovládať aj gestami. Vo výbave dostanete množstvo funkcií ako napríklad Bluetooth, DAB (digitálny rádioprijem), SmartLink+, WLAN, Škoda Connect atď…
Pod týmto panelom nájdeme plochu bezdrôtovej nabíjačky s jedným klasickým USB-A portom.
Veľkú pochvalu a palec hore odo mňa získava Superb za mechanické ovládanie intenzity fúkania klimatizácie! Okrem mechanického nastavenia je možnosť ovládať klimatizáciu aj cez multimediálny systém, kde si môžete napr. zapnúť funkciu Air Care.
Súkromný koncert môžete zažiť vďaka 12-tim reproduktorom značky Canton a subwooferom umiestneným v kufri. O osvetlenie vášho koncertu sa postará ambientné osvetlenie s 10-timi farebnými režimami.
Užitočné technológie
Superb je príjemným spoločníkom na rôzne výlety, ktorý sa postará o vašu bezpečnosť mnohými systémami. Side assist (sledovanie slepého uhla / bočný asistent) patrí k mojim obľúbeným asistentom. Môžete sa naň spoľahnúť, lebo v predstihu vás upozorní jasne a zreteľne signalizáciou v spätnom zrkadle na objekt približujúci sa k vášmu vozidlu.
Dokonca som bol milo prekvapený aj z Lane assist, ktorý fungoval veľmi dobre. Nepohadzoval ma zo strany na stranu, ale pekne, decentne vrátil vozidlo späť do pruhu. Páčila sa mi jeho pomerne rýchla reakcia, kedy už po druhom výstražnom zvukovom znamení Superb zapol výstražné smerovky a začal spomaľovať.
Po nastavení adaptívneho tempomatu vozidlo bude prispôsobovať rýchlosť a vzdialenosť autám pred vami. Vďaka nemu dokáže úplne zastaviť za autom napríklad na semafore a znova sa samostatne rozbehnúť. Superb je vybavený mnohými ďalšími asistentmi, ako napríklad: čítanie dopravných značiek, parkovací asistent, front assist, vyhrievanie predného okna, parkovacie senzory vpredu a vzadu, parkovacia kamera so 4-ma uhlami pohľadu, Coming/Leaving Home, tiesňové volanie…
Radosť z jazdy bez ohľadu na spotrebu
S dizajnom a technológiami ste už oboznámení, poďme konečne jazdiť! Našu testovaciu limuzínu poháňal výkonnejší 2.0 litrový preplňovaný naftový agregát s výkonom 140kW (190 koní) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Automatická 7-stupňová prevodovka DSG v určitých chvíľach neradila podľa predstáv. Jej dlhšia odozva pri zošliapnutí pedálu na podlahu bola občas „otravná“, preto som radšej využíval radenie pádlami pod volantom, ktoré reagovalo okamžite. Taktiež prevodovka v režime šport mala citeľnejšie rýchlejšiu odozvu.
S adaptívnym podvozkom si môžete prispôsobiť jazdu danému povrchu. Na výber je z 5-tich režimov: ECO, COMFORT, NORMAL, SPORT alebo INDIVIDUAL.
Veľmi dobre vieme v akom stave je väčšina našich ciest a z tohto dôvodu mne osobne najviac vyhovoval režim Comfort. Či už sme jazdili po okresných cestách, diaľnici alebo v meste. Podvozok jemne vytlmil každú nerovnosť, preto bola jazda pohodlná a mäkká.
Samozrejme som neodolal ani režimu Sport, ktorý som otestoval predovšetkým na kľukatých cestách. Kombináciou športového podvozku a pohonu 4×4 auto držalo pevne svoju stopu a ťahalo sa tam, kam som si prial. Síce bol podvozok tvrdší, ale riadenie o to presnejšie a ostrejšie. Rád by som pochválil funkčnosť pohonu všetkých kolies ako na čerstvo napadnutom snehu, tak aj na zamrznutej ploche. Z prvotného prekĺznutia sa vozidlo bez problémov dostalo do plynulého chodu.
A akú sme mali spotrebu? Pri slušnej jazde po okresných cestách v režime Comfort sme sa dostali na 6,3 l/100 km. Dlhodobá spotreba sa pohybovala na úrovni 6,9 l/100 km. Lenže musím povedať, že so Superbom si radosť z jazdy vychutnáte plnými dúškami a nebudete hľadieť na spotrebu. Mimochodom v režime Sport a ťažšou nohou sa dostanete aj na 7,8 l/100 km.
Záver
Škoda Superb Sportline je auto s ktorým zaručene spravíte dojem všade kam prídete. Vychutnáte si v ňom každý jeden prejazdený kilometer či už na sedadle vodiča, alebo vzadu vo svojej komfortnej a priestrannej obývačke na kolesách. Priznávam, že si ma Superb získal po každej svojej stránke aj za tak krátku dobu. Poprípade, že vášmu oku ulahodila verzia Sportline, môžete si ho nakonfigurovať podľa vlastných predstáv TU. Cena nami testovaného vozidla tesne presahovala hranicu 46 000 €. Je len na vašom zvážení, či si za takúto cenu doprajete úplne nové auto, alebo 1-2 ročné jazdené vozidlo prémiovejšej značky.
Samozrejme na záver patrí znova veľké ďakujem spoločnosti Autonova Poprad, za promptné poskytnutie vozidla na test.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 2,0 TDI /nafta |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 968/4 |
Výkon motora (kW/k) | 140/190 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 |
Prevodovka | Automatická DSG 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,1/7,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 295 |
Objem batožinového priestoru (L) | 625 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 232 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 43 840/46 000 |
Text a foto: Matúš Krempaský