WLTP (World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure) je od septembra 2017 nová zákonne povinná testovacia procedúra pre všetkých výrobcov automobilov, na stanovenie spotreby paliva a emisií výfukových plynov.
Súčasnú testovaciu procedúru NEDC nahradí nová WLTP
Priblížením sa reálnym jazdným podmienkam poskytne WLTP relevantnejšie údaje pre praktickú prevádzku. Jednou zo zmien, okrem iných, je podstatné predĺženie testu (30 namiesto 20 minút), výrazne stúpnu aj testovacie rýchlosti a skrátia sa obdobia, počas ktorých vozidlo stojí.
Čo sa zmení?
Údaj o spotrebe a emisiach bude odteraz ovplyvnený príplatkovou výbavou. To znamená, že auto s identickým motorom môže mať iné emisie a spotrebu ako auto s napr. panoramatickou strechou alebo väčšími diskami. Takže WLTP zohľadňuje váhu ako aj aerodynamiku vozidla. To sa pri NEDC nezohľadňovalo, takže pri testoch používali najstrohejšie výbavy, aby mohli udávať do predajných katalógov čo najnižšiu spotrebu a tak vozidlo zatraktívniť. WLTP bude tým pádom zobrazovať reálnejšiu spotrebu vozidla a emisii.
Odpoveďou na novú testovaciu metódu je aj zvyšovanie objemu motorov. Kým tzv. downsizing mal byť ideálnym riešením za účelom nízkej spotreby a emisií, v novej metodike neobstojí.
WLTP a RDE
RDE, teda Real Driving Emission, je metodika merania množstva emisií počas reálnej jazdy. Vodiči, ktorí budú autá šoférovať, sú špeciálne školení, aby dokázali zajazdiť s každým autom (takmer) rovnako. Zároveň sa však musia chovať ako bežní vodiči, takže predbiehacie manévre sú povolené. Otázna tak ostáva aj budúcnosť štart-stop systému, keďže po novom prejdú vozidlá väčšiu vzdialenosť (23,5 km pri WLTP a 48 km pri RDE) a budú menej stáť – tým pádom tento systém stráca zmysel a na papieri tak výrazne neovplyvní hodnotu spotreby či emisií.
Podmienky testov
Vzhľadom na to, že RDE je testovanie za bežných podmienok v premávke, treba rátať napr. s výkyvmi počasia či rôznou dopravou. Preto bude povolená korekcia údajov vzhľadom na podmienky, pri ktorých sa test uskutočnil. Už sa ale nemôže stať, že dôjde k takých odchýlkam, k akým dochádzalo doteraz.
Kedy začne platiť?
Už tento september začína postupný prechod na nové metodiky. O rok budú musieť byť všetky vozidlá certifikované WLTP a spĺňať limity emisií podľa RDE. V roku 2019 sa bude dohliadať aj na množstvo NOx emisií a všetky vozidlá sa budú musieť zmestiť do limitovaných noriem. Od roku 2020 budú musieť všetky krajiny, ktoré príjmu legislatívu Európskej únie uvádzať pri vozidlách certifikované výsledky WLTP meraní.
Pre automobilky je i tak pripravený jemnejší prechod na nové normy. Do roku 2018 môžu byť emisie NOx vypúšťané do prostredia 2,1-krát vyššie, ako povoľuje norma a do roku 2019 1,5-krát vyššie. Rok 2022 bude tým, kedy začnú prísne platiť všetky stanovené normy a nové vozidlá ich budú musieť spĺňať.
By podlahar & Dávid Žuffa
Zdroj: Pravda, SME, BMW