Suzuki Swift [2024]- zelené Limoncello
Počas týždňa s najvyšším tohto ročným úhrnom zrážok nás pred dažďom chránil Suzuki Swift vo svojej štvrtej reinkarnácii. Vonkajšie vplyvy nás nezastavili a umožnili nám okúsiť ho v neštandardných podmienkach.
Zelené?
Swift je na trhu k dispozícii len v mild-hybridnom prevedení a teda neumožňuje jazdu na čisto elektrický pohon. Trojvalcový motor o objeme 1.2 l dopĺňa elektromotor slúžiaci ako štartér-generátor a lítium-iónová batéria, s kapacitou 3 Ah. Mimo elektromotora je kvôli studeným štartom vybavený aj tradičným štartérom. V ponuke je tiež CVT prevodovka, alebo v prípade zachovania manuálnej prevodovky náhon na predné alebo všetky kolesá. My sme mali k dispozícii najvyššiu výbavu GLX s manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy.
Design exteriéru pôsobí netradičným dojmom a jeho hodnotenie nechám na vás. Línia kapoty sa tiahne až k piatym dverám a s pomocou čiernych stĺpikov opticky oddeľuje plechové diely od presklenia a strechy. V prípade záujmu možno siahnuť po dvojfarebnom prevedení karosérie vo viacerých farebných alternatívach. Nech už bol dôvod akýkoľvek, naše dvojfarebné Limoncello (inak ťažko identifikovateľnej farby) pútalo počas fotenia pozornosť okoloidúcich.
Interiér Suzuki Swift
Vzhľadom k cene nemožno očakávať použitie luxusných materiálov. Povrchy sú väčšinou tvorené tvrdšími plastami, no s dobre padnúcim volantom si ľahko nájdete vhodnú pozíciu za volantom. Predné sedadlá majú mäkké polstrovanie, sú dostatočne pohodlné a v tejto výbave vyhrievané. Bedrová opierka sa už do výbavy žiaľ nedostala, nie je k dispozícii ani za príplatok. Nad hlavou je dostatok miesta aj na zadných sedadlách a s výškou 186 cm som bol schopný si za seba sadnúť. Dlhšej trase “sediac za sebou” by som sa ale radšej vyhol.
Kolmejší sklon čelného okna spolu s tenkými dverovými tapacírmi vyvoláva pocit ešte väčšieho vnútorného priestoru, akým Swift v skutočnosti disponuje. Sklon okna, vyšší posed a vysoké bočné okná doprajú vodičovi výborný výhľad z vozidla. Ak by Vám to nestačilo, k dispozícii sú už v základnej výbave parkovacie senzory a zadná parkovacia kamera. Keďže batéria je malej kapacity a umiestnená pod sedadlom vodiča, neovplyvňuje negatívne objem batožinového priestoru. Domnievam sa, že by ste pod podlahu kufra boli schopní umiestniť aj dojazdovú pneumatiku. V súčasnosti prekvapujúce.
Potešilo ma použitie fyzických tlačidiel pre ovládanie panelu klimatizácie a tiež pre vypnutie niektorých základných asistenčných systémov (napr. štart/ stop, parkovacie senzory, stabilizačný systém). Klasici ich ocenia, nakoľko si nemusíte lámať hlavu hľadaním v menu infotainmentu. Super! Takmer všetci asistenti fungujú na výbornú, či už hovoríme o rozjazde do kopca, adaptívnom tempomate, monitorovaní vodiča alebo udržiavaní v pruhoch.
Až na čítanie značiek a s ním spojené varovanie pri prekročení maximálnej rýchlosti. Často prečíta nesprávnu značku a neúnavne na Vás pípa. Priznám sa, že sa mi bez podrobnejšieho hľadania nepodarilo nájsť možnosť jeho vypnutia, i keď existuje. Pri tomto systéme by som ocenil dedikované fyzické tlačidlo na jeho vypnutie. 9” displeji infotainmentu je umiestnený dostatočne vysoko na prístrojovej doske, aby neodvádzal Vašu pozornosť od šoférovania. Má jednoduchú grafiku, v štandarde je k dispozícii bezdrôtový Android Auto and Apple CarPlay, no rátajte s pomalšou odozvu celého systému.
Jazdný prejav
Suzuki Swift je svojou veľkosťou určený prevažne do mesta, čomu zodpovedajú parametre aj pocit z jazdy. Motor produkuje 83 koní (zaslúžil by si viac) a kombinuje ho s nízkou hmotnosťou, 949 kg. Elektromotor pomáha pri akcelerácii, avšak ani samotné Suzuki neuvádza bližšie informácie o jeho výkone. Podľa palubného systému aktívne pracuje, pri akcelerácii aj regenerácii. Pre zabezpečenie pružnosti sú použité kratšie prevody, za cenu horšej dynamiky pri diaľničných rýchlostiach.
Predná náprava je vybavená zavesením MacPherson a vzadu je torzná priečka. Podvozok eliminuje nadmerné nakláňanie v zákrutách, neprenáša rázy do karosérie na nerovnostiach a vo finále s 16” pneumatikami pôsobí komfortne. Predná náprava dobre reaguje na suchej ceste a predok ide prirodzene za volantom. Riadenie je ľahké, s dostatkom informácií o priľnavosti na prednej náprave. Spojkový pedál je až neuveriteľne mäkký a vyžaduje dlhú adaptáciu po presadnutí z iného vozidla. V kulise manuálnej prevodovky by ste cit hľadali ťažko, ale jednotlivé stupne nájdete bezproblémovo. Spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 4,8 l / 100 km.
Ako som už spomínal v úvode článku, cesty boli počas testovania veľmi mokré a potvrdili dobré nastavenie vozidla ako celku. Pri dôraznejšom pridaní plynu v nižších rýchlostiach bolo v takmer každej zákrute možné vyvolať ľahko čitateľnú nedotáčavosť. Od volantu bolo cítiť nielen postupnú stratu gripu na prednej náprave, ale aj jeho návrat, zatiaľ čo zadná náprava držala stopu. Celé sa to odohrávalo s takou ľahkosťou a predvídateľnosťou, až ste si na to zvykli a postupne začali hrať jeho hru. Prednú nápravu stačilo nasmerovať pred vrcholom zákruty, pridať plyn, a korekciami plynu a volantom doladiť výslednú trajektóriu tak, aby ste všetko zvládli bez problémov. Do istej miery podmanivé.
Zhrňme si to
Suzuki predstavilo dizajnovo nezameniteľnú novú generáciu modelu Swift, ktorá si vás buď okamžite získa, alebo ostane nerozlúštenou hádankou. Vzhľadom na svoju cenovú kategóriu ponúka štýlový a funkčný interiér, ktorý je prehľadný a intuitívne ovládateľný. K tomu pridajte skvelé jazdné vlastnosti, čitateľný prejav na ceste a nevšednú žiarivú farbu, a pred vami stojí silný kandidát – ideálny ako mestské auto alebo ako príjemná voľba pre vaše nežnejšie polovičky.
➡️ NEPREHLIADNITE: Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet – facelift, či aj niečo viac?
Technická špecifikácia a konkurencia
Suzuki Swift | Toyota Yaris | Volkswagen Polo | |
Motor / Palivo | 1.2 / Benzín (mild-hybrid) | 1.5 / Benzín (hybrid) | 1.0 / Benzín |
---|---|---|---|
Pohon | predný | predný | predný |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1197 / 3 | 1490 / 3 | 999 / 3 |
Výkon motora (kW/k) | 60,9 / 83 | 85 / 116 | 70 / 95 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 111,8 | 120 | 175 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | e-CVT | 5-st. manuálna |
Spotreba výrobca / test (WLTP) | 4,4 / 4,8 | 4,1 – 4,9 | 4,6 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 949 | 1 185 | 1 217 |
Objem batožinového priestoru (l) | 265 | 286 | 351 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 165 | 175 | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,5 | 9,7 | 10,8 |
Cena verzie od / testovaného modelu (€) | 16 140 / 19 190 | 19 290 | 19 990 |
Foto: Ivan Rovňák