Tesla. Značka, ktorá skutočne nemá problémy inovovať a zaujať tak širokú verejnosť. Jej modely sú dobre známe a niekoľko ich vidieť aj na slovenských či českých cestách. Posledný nový model, Model 3, bol dlho očakávaným kúskom z dielne vizionára Elona Muska. Snáď ešte netrpezlivejšie sa však čakalo na odhalenie elektrického ťahača. Ten prišiel s neuveriteľným množstvom nevídaných inovácií a noviniek. Po jeho boku sa prekvapivo predstavilo aj pokračovanie legendárneho Roadsteru, ktorý to celé pred niekoľkými rokmi začal.
TESLA Event: Modely Semi a Roadster odhalené
Tesla Semi Truck
Po dlhom úvode prejdime k veci. Tesla Semi Truck – budúcnosť nákladnej automobilovej dopravy. Už na prvý pohľad je jasné, že to je Tesla. Dizajn značky sa nezaprie, čo určite nie je na škodu, navyše tvary všetkých modelov Tesla majú zabezpečiť najlepšiu možnú aerodynamiku a tým predĺžiť dojazd. Ten sa dostal na neuveriteľné číslo.
Práve dojazd je vždy tou najväčšou otázkou ohľadom elektromobilov. Ako ďaleko sa dostanem na jedno nabitie? Ako dlho trvá nabíjanie na plnú kapacitu? Semi Truck má príjemné odpovede na obe otázky. Dojazd na jedno jediné nabitie je vyše 800 km (5OO míľ)! A to podotýkam nehovoríme o prázdnom prívese, ale o plne naloženom kamióne, rozumej 36 ton nákladu pri diaľničnej rýchlosti. Zrýchlenie nie je typický údaj, ktorý sa pri ťahačoch rieši. Avšak v tomto prípade by bola škoda to nespomenúť. Ťahač bez prívesu zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy!Plne naložený (36 ton) zrýchli v rovnakom intervale za 20,7 sekundy.
A čo nabíjanie? Za 30 minút sa ťahač nabije na 640 elektrických kilometrov. Nebudú sa však používať známe Superchargery, ale novéMegachargery, ktoré budú umiestnené na staniciach Superchargerov či na miestach vykládky nákladu, kde bude ťahač istú dobu stáť. V porovnaní s dieselovými ťahačmi, ktorých tankovanie trvá niekedy aj 15 minút to nie je tak zlý časový údaj. Navyše, vďaka rekuperácii kinetickej energie pri brzdení sa naspäť dostáva veľké množstvo elektrickej energie.
Interiér hovorí jasne minimalistickým jazykom typickým pre Teslu. Všetko je orientované na vodiča a zaujímavosťou je, že sedenie je v strede kabíny. Tí, ktorí mali možnosť pred eventom sedieť v kabíne Semi vravia, že je to veľmi zvláštny pocit a určite vyžaduje dobu, kým si na to človek zvykne. Dve veľké typické obrazovky zobrazujú vodičovi všetky potrebné informácie o vozidle či ceste.
Ani tento Tesla model nemá núdzu o širokú škálu asistenčných systémov.Už v štandarde dostane každý Tesla Semi autopilota, automatické núdzové brzdenie, asistent udržania v jazdnom pruhu či ochranu pred skrížením prívesu. V prípade, že sa vodičovi urobí počas jazdy zle alebo stratí vedomie, na základe nulovej odozvy vodiča udrží autopilot kamión vo svojom pruhu, výstražnými svetlami upozorní ostatných vodičov, bezpečne odstaví kamión a privolá záchranné jednotky.
O bezpečnosť vodiča v kabíne sa stará aj ďalšia vychytávka, tzv. armor glass. Čelné sklo je vysoko odolné voči rôznym druhom nárazu, čo Tesla demonštrovala v nasledujúcom videu.
Tesla Semi sa do produkcie dostane už v roku 2019. Prví záujemcovia, ktorí si tento ťahač objednajú, ho dostanú už do dvoch rokov. Elon Musk navyše tvrdí, že ich ťahač bude tak spoľahlivý, že garantuje 1 600 000 kilometrov bez poruchy! Veľmi odvážne tvrdenie.
Tesla Roadster
Tesla Roadster bol modelom, ktorý to celé začal. Bol začiatkom Muskovho majstrovského plánu, ako prejsť od výroby malého objemu drahých áut k veľkému objemu (relatívne) lacných áut. Pokračovanie tohto modelu nenechá jedného fanúšika Tesly či priaznivca rýchlosti chladného.
„Najrýchlejšie sériovo vyrábané auto. Bodka.“ Takto predstavil na úvod tento model sám Elon Musk. Dôkaz? Jednoducho – maximálna rýchlosť cez 400 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 1,97 sekundy, 160 km/h za 4,2 sekundy no a točivý moment? Tak ten nie že prekročil hranicu 1 000 Nm. Ten je až neuveriteľných 10 000 Nm! Pre porovnanie, Bugatti Chiron zrýchli z 0 na 100 kilometrov za hodinu za 2,5 sekundy a disponuje točivým momentom „úbohých“ 1 600 Nm.
Ďalšie prvenstvo pre značku Tesla spočíva v tom, že nový Roadster bude prvý sériovo vyrábaný automobil, ktorý presiahne hranicu dojazdu 1 000 kilometrov. Opäť nehovoríme o špeciálnych laboratórnych podmienkach, ktoré majú s realitou málo spoločné, ale o diaľničnej rýchlosti.
O pohon všetkých štyroch kolies sa starajú tri elektromotory, dva umiestnené vzadu a dva vpredu. Konfigurácia sedadiel je 2+2, teda jedná sa o štvormiestne vozidlo. Pri všetkej úprimnosti, aj sám Elon Musk priznal, že dozadu zmestíte len fakt malých ľudí. Auto však má veľké množstvo priestoru pre batožinu či odnímateľnú strechu. Jedná sa teda oplnohodnotné auto pre štyroch ľudí s veľkým dojazdom. Na trh príde v roku 2020.
By Dávid Žuffa
Zdroj: Tesla, TechBox, The Verge, Autoevolution