Tesla Model S a X facelift [Čerstvé novinky] – čo nám ponúkajú nové verzie?
Zmeny a „refresh“ sa dotkli viac interiéru ako exteriéru , ten je skôr evolučný a predvídateľný. Treba však podotknúť , že chrómové prvky ustúpili v prospech čiernych prvkov a dekorov. Veľkú mieru redizajnu dostali batérie a to najmä pre lepšie a efektívnejšie usporiadanie modulov a článkov. Tepelné čerpadlo v modeloch S a X je prvok prevzatý s modelov 3 a Y.
Navýšenie základného výkonu
Základná verzia modelu S má vyšší dojazd a to 663 km (WLTP) a pôsobivé zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. Pre porovnanie prvotný model mal dojazd 652 km a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Cena vzrástla na 87 970 € čo je o necelých 6 000 € viac ako predchodca (uvedená je cena pre nemecký trh s DPH).
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST Model X
Model X na druhej strane má zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a cena vzrástla v Nemecku z 90 990 € na 96 970 €. Novinkou sú 3-motorové verzie Plaid, ktoré nahradili verziu „Performance“. V prípade Modelu S sú dve – Plaid a Plaid+. Výkon najsilnejšej verzie je 1 100 koní s dojazdom až 840 km. Hodnota zrýchlenia klesla na 2,1 sekundy a maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 km/h. Cena tohto modelu však začína na 140 970 €.
Zmeny najmä v interiéri
Všetky sedadlá sú vyhrievané, takisto ako volant a čelné sklo. Funkciou odvetrávania disponujú len predné sedadlá. Milovníci audia ocenia v nových modeloch 22 reproduktorov s aktívnym potlačením hluku a možnosťou pripojenia viacerých zariadení cez Bluetooth.
Novo umiestnený je centrálny až 17-palcový displej s horizontálnou orientáciou. Pre pasažierov v druhom rade sedadiel je k dispozícii menší 8-palcový displej. Zaujímavosťou je, že celý infotaiment ovláda počítač s výkonom podobným hernej konzole PlayStation 5 ( 10 teraflopov). Z ostatnej výbavy možno spomenúť, že všetky sklenené plochy majú ochranu pred ultrafialovým a infračerveným svetlom, tienená panoramatická strecha takisto stojí za zmienku a vynechať nemožno ani filtračný systém vzduchu HEPA či krásne ambientné osvetlenie.
Yoke alebo Joke?
Najzaujímavejší je nový volant , ktorý Tesla nazýva „yoke“ a tvrdí , že vodič má vďaka nemu lepší výhľad z vozidla a môže sa plne venovať riadeniu. Ťažko povedať či sa Tesla pri tomto počine inšpirovala Formulou 1 alebo joystickom určeným na hranie počítačových hier.
Prvé modely v Európe by sa mali objaviť v septembri roka 2021. V prípade najsilnejšej verzie Modelu S Plaid + sa bavíme o najneskoršom termíne koncom roka.
Text: Mikuláš Sakáč
Zdroj: www.tesla.com/presskit